24 U Spa: "Belgische" Viper goed gekwalificeerd

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenMet 4 Belgen achter het stuur; Fanny Duchateau, Marc Duez, Loïc Deman en Stéphane Lémeret mogen we de #10 Viper van het Nederlandse Zwaan’s Racing bijna een Belgische wagen noemen. Net zoals het in de voorbije jaren het geval was met de TVR en de Mosler is een van de drijvende krachten achter dit initiatief Very Plast Racing.
Fanny Duchateau toonde zich behoorlijk optimistisch op donderdagochtend: “ We hebben een goede, homogene équipe en de wagen is uiteindelijk de enige GT-wagen die Spa ooit gewonnen heeft. De Viper is misschien niet meer zo snel in vergelijking met de Ferrari of de Saleen maar blijft wel zeer betrouwbaar. “

De eerste afspraak voor de 43 deelnemers van de Proximus 24 hours of Spa waren de vrije trainingssessies op donderdag. Tijdens de ochtendsessie verdeelden Marc Duez en Loïc Deman de rondjes en ’s namiddags namen Fanny en Stephane plaats in de Viper. De ochtendsessie verliep naar wens voor de #10 maar de zusterwagen kwam behoorlijk beschadigd terug naar de box na een uitstap in de grindbak.
De tweede sessie liet Fanny en Stéphane toe om de wagen verder af te stellen voor de wedstrijd. “De wagen is technisch heel goed, voelt betrouwbaar aan en laat toe goede tijden neer te zetten. We zullen enkel nog wat moeten werken aan het onderstuur om echt top te zijn,” onderstreepte Stéphane vlak voor de kwalificaties.

De eerste sessie werd geruime tijd onderbroken door een rode vlag situatie. Na 45 minuten kwalificatie staat de wagen op een behoorlijke 13de plaats in een tijd van 2.20.179. Marc Duez zette de tijd reeds snel in de sessie en het team besliste daarop op veilig te spelen. “ Iedere piloot dient zich vanavond in enkele ronden te kwalificeren zonder daarbij risico’s te nemen. Het bereikte resultaat is behoorlijk en de race start op zaterdag om 16.00 en niet vroeger,” legt de drievoudige winnaar van de etmaalrace uit. De sessie eindigde dan ook op een eervolle 13 plaats.

De vrijdagsessie werd een maat voor niets, het klassement veranderde niet en Zwaan’s racing concentreerde zich volledig op de #9 die na het zware ongeval de piste op moest. De #10 van de Belgen bleef in de box en is klaar voor de etmaalrace van morgen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op vrijdag 30 juli 2004 om 17:30


Andere publicaties op Racingworld.be...