24 U Spa: Vitaphone Saleen authoritair op kop

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenHalverwege het tweede wedstrijduur noteerden we de opmars van de Schnitzer BMW’s. Ze vatten plaats op de derde en vierde rang, maar vielen beiden terug na bijna drie uren wedstrijd. Bovendien kampte de wagen van Müller-Müller-Stück met een olielek, wat hen extra tijd kostte voor de herstelling ervan. Ook de N-GT’s baanden zich een weg naar voor. De Freisinger Porsche van Ortelli-Collard-Dumas dook de top vijf binnen, terwijl de JMB Ferrari van Bert Longin en Co het veld leidde. Het plezier van Longin en zijn teamgenoten was echter snel over. Ze dienden de stands op te zoeken nadat één van de schokdempers het had begeven. De Saleens bleken erg gulzig te zijn qua benzineverbruik en kwamen vaak pitten, wat ertoe leidde dat ze regelmatig een eind terugvielen in de stand. Toch wist de Vitaphone Saleen zich telkens weer een weg naar de leiding te banen. “De wagen draait als een klok,” vertelt Eric Vande Poele. “Zowel qua bochtengedrag als topsnelheid biedt de Saleen wat we er van verwacht hadden. Op het rechte stuk halen we topsnelheden van om en bij de 270 km/u.”
Marc Goossens zette ondertussen met 2.19.7 de vierde snelste tijd uit de wedstrijd op de tabellen met de Chevrolet Corvette. Charly Lamm, teambaas van Schnitzer, kon zich wel de haren uit het hoofd rukken toen de BMW nr. 142 na zijn pitstop opnieuw diende binnen te komen. De pitcrew was er namelijk in geslaagd de banden verkeerd te monteren... En daarmee hield het onheil niet op, want enkele ronden later kwam de wagen alweer de boxen opzoeken.
Problemen voor de Corvette, die lang in de pitlane verbleef nadat een aandrijfriem van de waterpomp en servopomp het had begeven. Toen Lebon vetrok, werd hij al vlug geconfronteerd met een bijkomstig probleem: ook de spanrol van de vervangen aandrijfriem had het begeven. Nogmaals in de pits dus, opnieuw voor een langere periode.
De Zwaan’s Viper met Belgische bemanning deed het vrij goed. Marc Duez piloteerde de wagen naar een verbazend sterke 8ste plaats, waarna de remonte door zijn teamgenoten werd verder gezet: een zesde plaats valt hen momenteel ten deel..
Verbazend goed onderweg: de kleine, minder krachtige Lotus Elise van Sylvie Delcour en haar companen, die sinds de start al een pak plaatsen wist goed te maken en nu reeds 28ste algemeen rijdt.
De Ferrari van Bouvy en zijn teamgenoten viel ver terug na een aanrijding. Tot overmaat van ramp kenden ze eveneens versnellingsbakproblemen en moesten de bak vervangen…De Gordon Vertigo van Lefort-Lambert-Vande Wauwer hield het na twee uren race voor bekeken en gaf op.
In N-GT noteren we een dominantie van Freisinger Motorsport. Alle drie hun wagens vatten post in de algemene top 10. Hun dichtste belagers volgen op zowat een ronde. Tot de wagen van Luhr-Lieb-Maassen met problemen de stands opzocht. Zo kregen we de Gruppe M Porsche op de derde stek in N-GT.
.

De Stand om 18.45u:

GT:
1. Vitaphone Saleen nr. 5
2. BMS Ferrari nr. 2
3. BMS Ferrari nr. 1

N-GT:
1. Freisinger Porsche nr. 50
2. Freisinger Porsche nr. 99
3. Gruppe M Porsche nr. 88

G2:
1. Schnitzer BMW nr. 143
2. Schnitzer BMW nr. 142
3. EBRT Porsche nr. 186

G3:
1. US Carworld Viper nr. 115
2. Mühlner Porsche nr. 124
3. Mühlner Porsche nr. 123

(Fotografie: Peter Zeelmaekers)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op zaterdag 31 juli 2004 om 18:45


Andere publicaties op Racingworld.be...