24 U Spa: Ferrari vult de top drie

De pech voor het Belgisch Dreamteam met de Corvette kent maar geen ophouden. Nadat eerst de riem van de waterpomp en de servopomp het begaven, waren er nog problemen met de spanrol van de vervangen aandrijfriem. Nu speelde de riem van de oliepomp het SRT team parten en verloren ze voor de derde maal een pak tijd in de pitlane. Alsof ook dat nog niet genoeg was, parkeerde Cayrolle de wagen tot overmaat van ramp in de grindbak.aan post 9 en er nog maar eens kostbare ronden verloren gingen.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Het vierde wedstrijduur is slecht een kwartier jong en we kunnen al de opgave van één van de toppers noteren. Bij de heraangelegde busstop-chicane was het ‘over and out’ voor de gele Konrad Motorsport Saleen met het startnummer 4. Nog geen vijf minuten daarna is er nog meer opschudding bij de mecaniekers van Konrad Motorsport! De Vitaphone bolide van onder andere de Belg Eric van de Poele staat stil aan bocht 15. “Er is een probleem met de benzinepomp,” vertelt ons Eric Vande Poele. “Of het probleem mechanisch is, dan wel electronisch, weten we nog niet. Hopelijk kan de wagen de pitlane bereiken en kan het euvel hersteld worden.” De authoritaire leider van de eerste drie wedstrijduren lijkt echter de strijd te moeten staken en zo neemt de Ferrari 550 Maranello van het quartet Bobbi-Gardel-Livio-De Castro de leiding in handen, gevolgd door de andere BMS Ferrari. Vincent Vosse en zijn teammakkers presteren sterk: ze vatten post op plaats drie, gevolgd door de eerste N-GT wagen, de Freisinger Porsche van Ortelli-Collard-Lieb. De tweede Freisinger wagen, deze van Vasiliev, Bernhard en Bergmeister rijdt neemt de vijfde stek voor zijn rekening. Manfred Freisinger: “We hebben wel pech met de wagen van Maassen-Luhr-Lieb, maar onze andere twee Porsches rijden in de top vijf. De krachtige Ferrari’s of Saleens kunnen we in principe niet aan. Tenzij… het begint te regenen natuurlijk, zoals vorig jaar. Maar dit is slechts het begin van de wedstrijd. Op zondagnamiddag 16.00u worden de prijzen pas verdeeld. We liggen in elk geval op vinkenslag!” De woorden van de Freisinger baas waren pas uitgesproken toen Stéphane Ortelli de pits opzocht met een losgekomen voorbumper en zo kostbare plaatsen verloor…

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Het sympathieke FOREM team met de kleine Lotus Elise blijft verbazen. De minst snelle wagen van het hele veld draait zorgeloos zijn rondjes en nestelt zich ondertussen op een knappe 23ste plaats algemeen. “We hebben nog geen problemen gehad,” vertelt Sylvie Delcour aan onze redactie. “Snelle tijden neerzetten zit er niet in met deze wagen, maar door het feit dat we vrij lange stints kunnen rijden, sparen we wel wat tijd uit. Mijn teamgenoten doen een prima job en we hopen dat deze wedstrijd verder zonder zorgen mag verlopen voor ons. Maar ja…’t is nog lang hé…”
Om 20.25 zocht de leidende Ferrari van Bobbi-Gardel-Livio-De Castro de pitlane op met schade links vooraan na een aanrijding met een RML Saleen nr. 8. Vincent Vosse nam met zijn GPC Ferrari 575 de leiding over en leidt nu de dans met een 50 tal seconden voorsprong.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken


De Stand om 20.35u:

GT:
1. GPC Ferrari nr. 11
2. BMS Ferrari nr. 1
3. BMS Ferrari nr. 2

N-GT:
1. Freisinger Porsche nr. 77
2. Freisinger Porsche nr. 50
3. Gruppe M Porsche nr. 88

G2:
1. Schnitzer BMW nr. 143
2. Vertigo nr. 100
3. EBRT Porsche nr. 186

G3:
1. US Carworld Viper nr. 115
2. Mühlner Porsche nr. 124
3. Mühlner Porsche nr. 123

(Fotografie: Peter Zeelmaekers & Tom Symons)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 31 juli 2004 om 20:34


Andere publicaties op Racingworld.be...