24 U Spa: To finish first, you first have to finish

De Ferrari met het startnummer 1 van Matteo Bobbi, Gabriele Gardel, Stefano Livio en Miguel Angel de Casto stond in totaal een vijftigtal minuten binnen voor reparaties. De Ferrari, die op dat moment op een nette derde plek rondreed, verloor 21 ronden in de pitlane. Door het terugvallen van de Ferrari wordt de derde plaats in de schoot geworpen van de Schnitzer BMW M3 GTR. Het doel van de meeste piloten is om de nacht te overleven zonder al te veel problemen te kennen. Toch gebeurt hier of daar wel een schuivertje, en dat overkomt zelfs de besten. Rond 01u10 gleed de Freisinger Porsche van Ortelli-Dumas-Collard even in de grindbak maar men verloor niet al te veel tijd. Uit voorzorg riep het Freisinger team de bolide met het startnummer 50 binnen voor een kleine check-up. De tweede geklasseerde in de N-GT kon zijn weg al vlug terug verderzetten.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

De 550 Maranello van BMS -die nog niet in de problemen kwam- rijdt op dit moment aan de leiding. Ondertussen is het bijna half twee en rijdt de “Belgische” Viper een anonieme race. Men profiteert van de problemen van de koplopers met een mooie derde plaats in de GT categorie en een zesde plaats algemeen. “To finish first, you first have to finish”, is een bijna legendarische uitspraak van Ron Dennis, de teambaas van McLaren Mercedes in de Formule 1. Deze gouden regel geldt in de endurance racerij dan ook als de sleutel tot succes. Rond half twee is het echter groot alarm bij Zwaan's: de Viper zoekt de pits op om de batterij te vervangen. Het duurde een tiental minuten om het euvel te verhelpen en de Viper viel terug tot de zevende plek algemeen, maar de Nederlandse wagen bleef derde in GT. De grootste verrassing is echter de Porsche met startnummer 77 van Freisinger die om twee uur 's nachts als derde algemeen zijn rondjes afmaalt, terwijl de RML Saleen nr 8 de handdoek in de ring werpt. De achterstand die ze hadden opgelopen in de pitlane bedroeg ongeveer 175 ronden.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken


De Racingworld.be redactie passeerde ook bij Bert Longin, die met zijn Ferrari 575 Maranello op dit moment als vierde GT en dertiende algemeen geklasseerd staat. “Tot nu toe kenden we maar 1 probleem en dat was dat de schokdemper was afgebroken. Het was gewoon een beetje pech hebben. Ik denk dat we gewoon moeten kijken naar het GT klassement waar we op dit moment vierde staan. We moeten gewoon zorgen dat we voor de WK-stand punten kunnen scoren. Verder vallen mijn nieuwe teamgenoten ook héél erg goed mee en gaat het er enorm professioneel aan toe.”

De stand om 02u00

GT:
1.BMS Ferrari nr. 2
2.GPC Ferrari nr. 11
3.Zwaans Viper nr. 10

N-GT:
1. Freisinger Porsche nr. 77
2. Freisinger Porsche nr. 50
3. Gruppe M Porsche nr. 88

G2:
1. Schnitzer BMW nr. 143
2. Schnitzer BMW nr. 142
3. EBRT Porsche nr. 186

G3:
1. Mühlner Porsche nr. 123
3. Mühlner Porsche nr. 124
3. US Carworld Viper nr. 115


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zondag 01 augustus 2004 om 02:00


Andere publicaties op Racingworld.be...