24 U Spa: Ferrari's blijven domineren

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenEventjes paniek bij Freisinger Motorsport. De Porsche nr. 77, van Vasiliev, Bergmeister en Bernhard zocht de pitlane op voor een gewone bevoorrading, maar bij een vlugge controle bleek dat de ophanging rechts voor was geraakt. Freisinger ondernam echter geen mechanische ingreep, maar pakte het risico de wagen zo terug de baan op te sturen. Afwachten of de ophanging het vol houdt.
Ook het FOREM team blijft achtervolgd worden door tegenslagen. Deze ochtend begaven zowel koppeling als versnellingsbak. "Dit is zowat de grootste pechrace die ik ooit reed," zegt Sylvie Delcour, die samen met José Close, Lino Pecoraro en Philippe Ménage de Lotus bestuurt. "Het is alsof de duivel ermee gemoeid is. De mechaniekers van het team kunnen telkens wel de problemen oplossen, maar eens het éne probleem opgelost, manifesteert er zich reeds een ander euvel. Hoedje af voor die mechaniekers, want zij zijn sinds 22u gisterenavond quasi constant aan het werk geweest. Ze doen er echt alles aan opdat we om 16u er ook nog zouden bij zijn als de finishvlag valt..." De Lotus Elise is momenteel derde in Group 3.
De Chrysler Viper van Duchateau, Lemeret, Duez en Deman kende om 7.30u mechanische problemen en verloor heel wat tijd. De ophanging links achter bleek geraakt. De wagen bevindt zich op een dertiende plaats algemeen, vijfde in de GT klasse.
Vooraan blijft voorlopig de top drie ongewijzigd. Vosse, Salo, Babini en Peter leiden met anderhalve ronde voorsprong op Capellari, Gollin, Bryner en Calderari. De Freisinger Porsches volgen op plaatsen drie en vier.
Om 7.45 kende ook de Viper Coupé van US Carworld problemen. De wagen liet een oliespoor na op de rechte lijn van Kemmel. Zowat een kwartier later maakte het team officieel de opgave bekend. De motor en versnellingsbak van de Viper Coupé waren onherstelbaar beschadigd.Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken
Een ook een andere Amerikaanse bolide diende de strijd te staken. Na een race overladen met problemen, gaf om 8.05u de Chevrolet Corvette van Marc Goossens, Anthony Kumpen, Yvan Lebon en Eric Cayrolle er definitief de brui aan met een kapotte versnellingsbak. De Corvette kleurde mee de kwalificaties en de eerste wedstrijduren, maar bleek qua bedrijfszekerheid toch niet helemaal op punt te staan.
De JMB Ferrari van Longin, Wendlinger, Müller en Corthals kende een moeilijk wedstrijdbegin, maar klimt nu sterk op in het klassement. Longin en zijn teamgenoten stuurden de F575 ondertussen naar een 8ste plaats algemeen, vierde in de GT klasse.
De mecano's van Schnitzer vestigden waarschijnlijk een wereldrecord: korte tankbeurt, pilotenwissel, remmen vervangen en bandenwissel in 43 seconden!

De Stand om 08.15:

GT
1. GPC Ferrari nr. 11
2. BMS Ferrari nr. 2
3. BMS Ferrari nr. 1

N-GT
1. Freisinger Porsche nr. 77
2. Freisinger Porsche nr. 50
3. Freisinger Porsche nr. 99

G2
1. Schnitzer BMW nr. 142
2. Vertigo nr. 100
3. EBRT Porsche nr. 186

G3
1. Mühlner Porsche nr. 123
2. Mühlner Porsche nr. 124
3. FOREM Lotus Elise nr. 116


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op zondag 01 augustus 2004 om 08:17


Andere publicaties op Racingworld.be...