24 U Spa: Fanny Duchateau: "Mooi weekend eindigt in mineur ..."

Met een opgave door een mechanisch defect kwam er een einde aan de Proximuls 24 Uren van Spa voor Fanny Duchateau. Dat wil echter niet zeggen dat de pilote van Zwaan's Racing de afspraak gemist heeft. Integendeel. Het ganse weekend maakte Fanny indruk op de volgers en... de verantwoordelijken van het team!

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Samen met Stéphane Lémeret en Loïc Deman, vernam Fanny Duchateau kort voor de start van het evenement de naam van de vierde piloot die het stuur zou delen van de Chrysler Viper GTS-R met het nummer 10. Tegen alle verwachtingen in, was het Marc Duez, de voormalige winnaar van de etmaalrace, die het trio kwam versterken. Dit viertal was het enige 100% Belgische team in de categorie GT. Voor de dame in de Viper was het een hele eer om team te vormen met een gerenommeerde piloot als Duez, hoewel de bijkomende publicitaire aandacht natuurlijk ook voor extra druk zorgde.
Fanny, die geleerd heeft om te gaan met dergelijke situaties, reed verschillende ronden tijdens de vrije trainingen alvorens, tijdens de tweede kwalificatiesessie, haar nachtelijke rondjes te draaien. De vrouwelijke rekruut van Zwaan's Racing bleef slechts een seconde van de tijd van Marc Duez. Een tijd om trots op te zijn. Omdat de kans klein geacht werd dat Duez zijn snelste tijd nog zou kunnen verbeteren, besloot het Nederlandse team de vrijdagse sessie over te slaan om zich meteen te concentreren op de race.

Logischerwijze nam Marc Duez de start, waarna hij afgelost werd door Loïc Deman, Stéphane Lémeret... en Fanny Duchateau. Om 19 uur nam deze laatste het stuur voor een relais van 55 minuten, gelet op het aanzienlijke verbruik van de Viper. De eerste relais werd zonder problemen afgewerkt en de Chrysler rukte verder op in het klassement. Om half één deze nacht, nam Fanny het stuur opnieuw over, deze keer voor een dubbele relais... "Samen met Marc, Stéphane en Loïc, hadden we besloten om 's nachts dubbele beurten te rijden, zodat de andere piloten langer konden rusten," vertelt Fanny. "Op dat moment ging alles uitstekend. Onze Viper zat voortdurend tussen de 5de en de 8ste plaats. Het enige probleem dat we hadden gehad was een batterij die tekenen van vermoeidheid vertoonde. Daardoor verloren we een tiental minuten, maar op zich was het slechts een klein incident. De tijden van de vier piloten waren heel regelmatig, rond de 2'24", en de strategie bestond erin om dubbele relais te rijden tot 6 uur 's ochtends om dan terug over te schakelen op enkele beurten in het derde deel van de race."

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Om half acht kende de Viper van Zwaan's Racing het eerste belangrijke probleem, meer bepaald een kapotte wielnaaf. "Gewoon pech, temeer omdat het team nogal wat tijd nodig had om de naaf te vervangen," betreurt Fanny. "We lagen op dat moment op een schitterende 5de plaats en we zakten daardoor terug naar de 14de stek." Tijdens haar volgende relais rukte de snelste Belgische dame in het peloton op naar de 12de plaats... alvorens het noodlot onverwacht toe sloeg....
"In de Busstop, zag ik een van de verklikkerlampjes twee keer flikkeren. Op zich niets verontrustends, want het rendement van de motor bleef normaal. Ik had gewoon mijn handen vol om de wagen op de baan te houden. Bij het aanremmen voor Combes, was het knap lastig. De Viper brak twee, drie keer uit, zonder dat er een lampje begon te branden op het dashboard. Via de uitloopzone kon ik mijn weg vervolgen op het circuit. Ik denk dat de motor toen al stuk was en dat er daardoor olie op de achterwielen lekte. Ik kreeg de wagen heel moeilijk ingestuurd voor de bocht van Brussel, waar ik heel wat rook uit de wagen zag komen. In de Pif-Paf begonnen alle lampjes op het dashboard te flikkeren, zodat ik besloot de wagen uit voorzorg aan de kant te zetten. Er was helaas niets meer aan te doen: motor stuk. De wagen werd op de takelwagen gezet en terug naar de paddock gebracht..."

Net als haar collega's Duez, Lémeret en Deman, was Fanny natuurlijk ontgoocheld door deze pech in het laatste kwart van de race... "Inderdaad. Wanneer je naar het pure resultaat kijkt, is het triest. Eindigen met een opgave is nooit aangenaam, maar we kunnen het, ondanks alles, toch positief bekijken. Vooraleer de motor stuk ging, beleefde ik met Marc, Stéphane en Loïc intense momenten. We bewezen dat we een homogeen en competitief team vormden. De verantwoordelijken van Zwaan's Racing zijn me trouwens komen feliciteren voor mijn werk. Ze vertelden dat ze tevreden waren dat ik voor hun team had gereden." Opdracht volbracht voor Fanny Duchateau, die met de vermelding "grote onderscheiding" haar eerste deelname met een echt dikke wagen tot een goed einde bracht. "Het was een heel mooie weekend, al eindigde de race in mineur. Maar, racen met een dergelijke bolide smaakt naar meer..."

(DDS/VF)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op maandag 02 augustus 2004 om 10:23


Andere publicaties op Racingworld.be...