24 U Spa: Pech bleef de Chevrolet Corvette achtervolgen

Goed 60.000 toeschouwers, een blauwe hemel en 43 prachtige wagens zorgen voor een prima sfeer aan het begin van de 56ste Proximus 24 uren van Spa. De SRT Corvette staat op een schitterende 6de plaats op de startgrid, te midden van de toppers uit het FIA-GT kampioenschap.
Marc Goossens neemt de start en volgt tijdens de openingsfase van de wedstrijd moeiteloos het ritme van de leiders. Saleen versus Ferrari met als scherprechter de Belgische Corvette, de eerste ronden brachten wat er van verwacht werd.
Maar na goed anderhalf uur slaat het noodlot toe. Een gebroken riem van de waterpomp houdt de Amerikaan verscheidene ronden binnen en de wagen zakt weg in het klassement. De piloten slagen er in om de wagen nog éénmaal terug te brengen tot in de top-10. Maar een opeenvolging van problemen tussen het vallen van de avond en middernacht slaan de Corvette terug naar de onderste gelederen van het klassement.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Jorgen Van Hellemont, een van de bezielers van het team, kan zijn ontgoocheling moeilijk verbergen: " Ondanks het inbouwen van een nieuwe motor worden we continu geplaagd door een hele reeks motorische problemen. In hoeverre dit te wijten is aan de krachtbron of dat er andere oorzaken zijn, dienen we na de wedstrijd aan de hand van de data grondig te bestuderen. Maar we dienen hier zeker onze lessen uit trekken want binnen 3 weken staat de volgende hoofdschotel op het race-menu, namelijk de 24 uren van Zolder. Gezien de problemen hier, zullen we daar toch moeten schitteren. Maar ik doe hiermee niets af aan de inspanningen van het team, de technische leiding of de piloten. Iedereen heeft zich 110% gegeven en we verdienen dan ook beter. We blijven vechten tot het bittere einde. "

Eens de kaap van middernacht overschreden is, lijkt de Corvette terug in het ritme te komen. De wagen duikt tijdens de ochtenduren de top-20 in en een goede tweede helft van de wedstrijd lijkt beloond te worden.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Maar met nog 6 uren te gaan, begeeft een onderdeel van de versnellingsbak het en Patrick Selleslagh beslist om de wagen uit de wedstrijd te halen. Ondanks de talloze problemen, hebben alle waarnemers het potentieel van de wagen kunnen vaststellen. Een sterke 24 uren van Zolder kan dan ook veel goedmaken.

(JC)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op maandag 02 augustus 2004 om 10:31


Andere publicaties op Racingworld.be...