24 U Spa: Lefort en Lambert rest een zeer wrange nasmaak

Om hun vertrouwde Porsche 996 GT3-RS te sparen voor de 24 Uren van Zolder, de belangrijkste race van het Belcar kampioenschap, hadden Christian Lefort en Yves Lambert hun oog laten vallen op een Gillet Vertigo met Alfa-motor voor deze Proximus 24 Uren van Spa. Een gewaagde keuze, dat wel, maar zeker ook interessant voor het imago. Op sportief vlak werd het echter een zware ontgoocheling. De kritiek aan het adres van Gillet is dan ook niet mals...

Men wist het vooraf. De Gillet Vertigo Streiff, de enige Belgische wagen op de markt, is nooit een toonbeeld van betrouwbaarheid geweest. De bolide ontworpen door Tony Gillet heeft echter heel wat allure en trok daarom ook de nieuwsgierigheid van het duo Lefort-Lambert, die "een slag wilden slagen" in de uithoudingsrace in de Ardennen, waar ze in het verleden al sterk presteerden. Voor de gelegenheid werd de wagen onder handen genomen door de leden van het Track Promotion Team, die in eerste instantie de ambitie hadden om de wagen te laten schitteren op het vlak van uithouding. Om het trio reglementaire piloten te vervolledigen, kwam de bijzonder ervaren Jean-Pierre Van de Wauwer, meer dan ooit bereid om zich ten dienste te stellen van zijn nieuwe ploegmakkers, het team versterken.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Na problemen met de versnellingsbak tijdens de Test-Day begin juli, wilde het team in de kleuren van Gordon en Gulf sterker voor de dag komen tijdens de race zelf. Helaas werd de Gillet Vertigo, die een meer dan twijfelachtige wegligging had, al vanaf de vrije trainingen getroffen door een indrukwekkende reeks problemen... "De mannen van het Track Promotion Team mogen dan nog zo gepassioneerd zijn en bereid zijn om bergen te verzetten, maar teveel is teveel!" sakkerde Yves Lambert. "Ik denk gewoon dat de Vertigo die we gehuurd hadden niet waardig is voor een race als de 24 Uren. We hadden problemen met de wielnaaf, een defecte stuurbekrachtiging, elektrische problemen, een nukkig differentieel en verder nog verbrande remschijven. Ondanks dat, slaagden we er, samen met Jean-Pierre en Christian, toch in om de wegligging van de wagen aanzienlijk te verbeteren. Van 2'43" per ronde zijn we naar 2'33" gegaan! Niet slecht, rekening houdend met de talloze problemen. Maar, desondanks was het niet echt serieus..."

Zou het in de race beter gaan? Dat was helemaal niet zeker... Yves Lambert nam de start, maar hij kon zich niet echt concentreren op het racen zelf. "Op korte tijd werd de wegligging van de wagen veel slechter. Aanvankelijk dacht ik, omdat het zo heet was in de cockpit, dat ik zelf niet meer fris zat. Ik kwam dus vroeger dan gepland terug binnen voor de eerste bevoorrading, waarna Jean-Pierre Van de Wauwer vol goede moed het stuur nam..."

De piloot uit Verviers kwam dus vroeger dan gepland in actie. De eerste ronde verliep nog goed, maar dan werd de wegligging weer slechter. Het vervolg was dramatischer. Bij de volgende doortocht van de haarspeld van de Source, begaf de achterbrug, die ook tijdens de kwalificaties al tekenen van vermoeidheid had vertoond (en toen vervangen was). "Ik kon er absoluut niets aan doen," vertelde Vande zwaar ontgoocheld. "Indien het op een dergelijke bruuske wijze was gebeurd op de Raidillon, had het veel erger kunnen aflopen. Ik liet de wagen uitbollen tot aan de voet van de Raidillon, waar ik de wagen aan de kant heb gezet. Er was niets meer aan te doen en het avontuur was voor ons meteen afgelopen. Jammer, want het is een uitermate tof team. Ik hoop snel opnieuw team te kunnen vormen met Christian en Yves..."

Voor Track Promotion Team was dit een koude douche. De 24 Uren waren amper begonnen en de race zat er al op voor de Gillet Vertigo met het nummer 101. "Wat kunnen we zeggen, behalve dat we deze zwarte bladzijde zo snel mogelijk moeten omdraaien en deze trieste ervaring moeten vergeten," besloot Christian Lefort. Yves Lambert was minder diplomatisch... "We moeten met de vuist op tafel slaan. Ik vind dat we in dit verhaal geflikt werden. Ik zou niet willen dat men denkt dat Lefort en Lambert vriendelijke piloten zijn die een wagen huren en met de glimlach opgeven. De wijze waarop deze deelname werd aangepakt door de Gillet clan liet op heel wat vlakken te wensen over. We zullen niet snel nog eens aan het stuur van een Vertigo in een dergelijke context rijden!"

De blik is nu gericht op Zolder, waar binnenkort de 24 Uren Belcar worden verreden. Die race zal het Gordon team opnieuw rijden met de veel bedrijfszekerdere Porsche 996 GT3-RS. Optimisme troef, want minder goed dan in Spa, kan het niet worden...

(DDS/VF)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op maandag 02 augustus 2004 om 10:37


Andere publicaties op Racingworld.be...