24 U Spa: Tevreden gezichten bij de RACB

Het eindresultaat van de Proximus 24 Hours of Spa ging niet onopgemerkt voorbij en dat had alles te maken met de eerste overwinning van een Ferrari en het feit dat Lilian Bryner zich kroonde als eerste winnares. Bovendien stond de eindsprint in het teken van een spannend én vooral sportief duel tussen twee Ferrari-ploegen.

Na twee overwinningen van een Chrysler Viper en één succes voor Porsche, bewees RACB eens te meer dat zij de juiste keuze maakten door de in 1964 gestarte Toerwagenrracerij vanaf 2001 te verruilen voor het FIA GT.

“Het is geen toeval dat we een stijging van het aantal toeschouwers vaststellen sinds we in 2000 afscheid namen van de toerklasse,” stelt organisator Jean-François Chaumont. “Al voor het eerste jaar onder de vlag van het FIA GT stelden we 20% meer toeschouwers vast en in 2002 kwam daar nog eens 20% bij. Vorig jaar volgde een extraatje van 6% en nu dus 30%. Over het gehele weekend telden we zondagavond een totaal van 106.000 toeschouwers. Toen we kozen voor de FIA GT was het optrekken van het aantal bezoekers én de spektakelwaarde van de race onze eerste objectief. Ik denk dat we mogen stellen dat dat doel werd bereikt.”

Ook de virtuele bezoekers stegen. Zo plafonneerde het aantal surfers op de website van de Proximus 24 Hours of Spa op zaterdag 31 augustus met liefst 7.400.000 bezoekers!

Bij RACE heeft men deze vierde rit in de FIA GT in schoonheid afgesloten. Meteen wordt er al gedacht aan 2005.

“In de eerste plaats is er de mogelijke komst van nieuwe merken in de FIA GT en dus ook de Proximus 24 Hours of Spa,” vervolgt Jean-François Chaumont. “We hebben het over Aston Martin, Lamborghini en vooral Maserati. Zij zouden dit jaar nog proefdraaien in het Italiaanse Imola, de eerstvolgende manche van het FIA GT. En dan zijn er enkele reglementswijzigingen die we willen doorvoeren. Zo is er het aantal rijders per auto. Sommige auto’s werden dit jaar nog bemand door vier rijders. Dat willen we beperken tot drie. En voor teams die afstammen van één of ander nationaal kampioenschap – zoals de Belgische Belcar – en die éénmalig willen deelnemen aan het FIA GT, gaan we het inschrijfrecht halveren!”

Na de eerste overwinning van een “amazone” en de eerste van een Ferrari in de “moderne” 24 Uren, is RACB duidelijk vastbesloten om in 2005 nog verder te bouwen aan het bestaande concept van de Belgische klassieker.



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op dinsdag 03 augustus 2004 om 12:00


Andere publicaties op Racingworld.be...