Tweede op rij voor RTM met Penders/Van Roij in Touring Cup

Met Verhoeven/Muytjens, Janssen/Tonnet, Brinkmann/Jakobs en Van Rompuy/ Buytaert kregen we na de reeds vier verreden wedstrijden telkens een andere leider in de tussenstand van het kampioenschap. En de top 10 in de tussenstand leunt zéér dicht bij elkaar aan. Met nog twee wedstrijden te gaan (Francorchamps en de Race Promotion Night op Circuit Zolder over 10 uren en voor dubbele punten) mogen we ons verwachten aan een zéér spannende titelontknoping.

Het was afgelopen zaterdag tijdens de trainingen reeds duidelijk dat RTM er geen gezondheidswandeling zou van maken. Er lijkt een einde te zijn gekomen aan hun pechreeks. Met een chrono van 1’42”863 veroverde de Porsche 996 van Penders/Van Roij de pole en bleef een dikke twee seconden onder de tijden van merkgenoten Janssen/Tonnet/Verhoeven, Kevers/Dehaye en Jamers/Kersten.
In de zéér spannende Klasse 2 zetten Jeuris/Werckx (BMW M3) de snelste tijd op de tabellen, iets wat hen door Van Rompuy/Buytaert (VW Golf) werd nagedaan in Klasse 4.
Na het vallen van de nationale driekleur ging de RTM-bolide er flink tegenaan en op enkele uitzonderingen na, toen Kevers/Dehaye en Jamers/Kersten tijdens de pitstops van RTM even het roer konden overnemen, bleef het RTM-duo het geheel domineren.
“Een quasi perfecte wedstrijd met enkel een ‘stop and go’ voor te hoge snelheid in de pitlane”, was de korte uitleg van teamowner Patrick Bastiaans. Dehaye/Kevers bleven constant in de buurt en strandden aan de geblokte vlag op 46 seconden van de winnaars. Op de laagste podiumtrede stond de Speedlover-Porsche met Janssen/Tonnet/Verhoeven. Een puike prestatie omdat zij met drie piloten sowieso één pitstop méér moesten afwerken dan de concurrentie.

Kelly Jamers/Guy Kersten eindigden 4de, maar kenden problemen met de ABS en kregen tweemaal een ‘stop and go’ aangesmeerd. Een top 3 zat er duidelijk voor het First-duo. Ook de MSE-Marcos van vader en zoon Van Samang kende een calvarietocht. Na een ‘stop and go’ wegens geluidsoverlast tuimelde de rode bolide van de 4de naar de 33ste plaats. De crew had immers zijn handen vol om de uitlaat extra te dempen en de turbodruk naar beneden te schroeven. Jef vocht terug naar de 10 stek toen hij opnieuw bestraft werd voor het negeren van de gele vlag. “Onmogelijk te zien. Ik zat de binnenkant van de Kanaalbocht, terwijl de vlaggeman zich aan de buitenkant bevond. Na een afmattende relais van twee uren in de bloedhete cockpit kon Bart de Marcos nog naar een achtste plaats loodsen. We reden een zéér sterke wedstrijd, maar de uitslag weerspiegeld onze prestatie niet. Zonder problemen hadden we voor het podium gestreden”, besluit een duidelijk ontgoochelde Jef Van Samang.

Maar ondanks het feit dat de Porsches vooraan een leuk robbertje vochten bij de verdeling van de podiumplaatsen, ging het bij de Tourisme-wagens om de leiding in het klassement.

Hier was het vooral uitkijken naar de escapades van de BMW’s van Brinkmann/ Jakobs, Grouwels/Grouwels, Jeuris/Werckx en de VW Golf van Van Rompuy/ Buytaert. En deze heren hebben het tot de laatste minuten flink spannend gehouden. Naar goede gewoonte was ook de supersnelle BMW van De Backer/ Schulpe/Qvick vooraan te vinden, maar een aanrijding met een dolende Mégane deed hen vroegtijdig in het opgavepark belanden. Een spijtige zaak, want zij konden perfect de rol van scheidsrechter vertolken tussen de overige BMW’s in Klasse 2. Ook Beckers/Van Manshoven waren goed vertrokken, maar moesten vrij vlug de rol lossen.
Het waren tenslotte de exemplaren van Grouwels/Grouwels en Jeuris/Werckx die voor de animatie zorgden en vier uren lang in elkaars buurt vertoefden. Jeuris/Werckx moesten winnen om de leiding van Brinkmann/Jakobs over te nemen. Het Duits/Nederlandse duo had stukken na een contact met de Toyota Supra van Dexters en verhuisde naar de achterste gelederen. Maar de familie Grouwels bleef overeind, zodat Van Rompuy/Buytaert met een 9de plaats algemeen en een overwinning in Klasse 4 hun Dehaye-Golf voorlopig naar de leiding hijsen in de tussenstand.

“We hadden het nochtans niet onder de markt met de Nederlandse Clio van Dubois/Wijnen”, doet Dirk Van Rompuy achteraf zijn verhaal. “Het was voor ons de moeilijkste race van het seizoen. De Clio was nooit veraf en door te fel slijtende banden moest ik hen na bijna 2 uren wedstrijd even voorlaten. Jack zette de situatie nadien op vers rubber terug recht. En toen de Clio dan nog een aandrijfas moest laten vervangen was het gevaar totaal geweken en konden we freewheelen naar de overwinning en de leiding in de algemene tussenstand. De samenwerking met Jack is perfect. En tijdens de komende Euphony 24 Uren van Zolder rijden we beiden in GTB. Jack bij AD Sport en ik bij First Motorsport. Dan worden we concurrenten. Ik kijk er al naar uit”.

TOP 10 ZOLDER TOURING CUP

1. PENDERS/VAN ROIJ- PORSCHE 996
2. KEVERS/DEHAYE-PORSCHE 993
3. JANSSEN/TONNET/VERHOEVEN-PORSCHE 993
4. JAMERS/KERSTEN-PORSCHE 993
5. VETTERS/PEETERS-PORSCHE 993
6. GROUWELS/GROUWELS-BMW E 46
7. JEURIS/WERCKX-BMW E 36
8. VAN SAMANG/VAN SAMANG-MARCOS MANTIS
9. VAN ROMPUY/BUYTAERT-VW GOLF
10.GOEGEBUER/VAN ELSLANDER-PORSCHE 993



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in Nationaal op zondag 15 augustus 2004 om 17:27


Andere publicaties op Racingworld.be...