Vooruitblik Euphony 24 Uren van Zolder

Eén groot feest met verschillende zegekandidaten

Een 50-tal wagens zullen komende zaterdag klokslag 17u30 de start nemen voor de 27ste editie van de 24 Uren van Zolder. Méér wagens op de startgrid dan vorig seizoen, maar ook kwalitatief een ongeëvenaard startveld.
En traditioneel zijn er binnen het Belcarpeloton een paar pilotenverschuivingen en worden extra piloten aangetrokken om de reeds bestaande ploegen te versterken. Zodoende krijgen we wagens aan de start die de Zolderse etmaalrace aanwenden voor een éénmalig optreden binnen de Mediagroup Van Dyck Belcar. Want een 24-urenrace heeft altijd iets magisch. Het schept een speciale sfeer. Vooral wanneer de wagens de pikdonkere nacht induiken, wordt Circuit Zolder het Disneyland van de autosportliefhebber. Je houdt ervan of niet. Geen stuff voor de rasechte sprinters, maar eerder een krachtmeeting tussen piloot, team en machine. Want je moet van goeden huize zijn om probleemloos de klok rond te krijgen. Het is voor de Zolderse organisatoren dan ook het orgelpunt van het seizoen. Vooral publicitair gezien is het voor de teams en organisatie een zéér belangrijke afspraak. Het feit dat Euphony zich via de Mediagroup Van Dyck kandidaat stelde als sponsor was voor de Belcarorganisatie een flinke opsteker. Want een etmaalrace organiseren kost handenvol geld. Voor een team is deze race winnen (algemeen, Divisie of Klasse) bijna even belangrijk als het kampioenschap zelf. Het is ook vooral een tactische wedstrijd en vraagt enorm véél discipline van de piloten en hun teams. Wie er van bij de eerste meters invliegt, haalt hoogstwaarschijnlijk niet de geblokte vlag. Maar de Euphony 24 Uren van Zolder betekent ook dubbele punten, die verdeeld worden na 6 uren (25%), 12 uren (25%) en 24 uren (50%) wedstrijd. Dit betekent uiteraard niet alleen dat je toch nog gedeeltelijk kan beloond worden indien je vroegtijdig uitvalt, maar ook dat de klassementsrijders de tussensprints best kunnen gebruiken om afstand te nemen van de concurrentie in de tussenstand van het kampioenschap. Maar de meeste teams laten momenteel niet in hun kaarten kijken en beweren dat alleen de finishvlag hen interesseert.
Het zou ons uiteraard te ver leiden om ieder team apart te belichten, maar we willen jullie toch bepaalde uitspraken van enkele favorieten niet onthouden die meedingen voor de algemene overwinning, de onderlinge Divisies en/of Klassen.
Anthony Kumpen en Bert Longin worden als aktuele leiders in Mediagroup Van Dyck Belcar 2004 normaliter beschouwd als de topfavorieten. Zij komen voor de vierde maal op rij met de GLPK-Viper aan de start en wonnen de laatste twee edities van de Belcar 24 Uren van Zolder. Zij kunnen zorgen voor een hattrick en worden bijgestaan door Mike Hezemans en Pedro Lamy.
Anthony Kumpen: “Ik denk dat we met één van de sterkste formaties aan de start komen. De keuze van de overige piloten werd ons opgedrongen door Pirelli. Die zullen ons met uiterst professioneel materiaal en een ingenieur bijstaan. Ze leverden ons een lijstje met namen die zij vooropstelden. Mike Hezemans en Pedro Lamy leken ons de beste keuzes. Dat Pirelli de zaken zo professioneel aanpakt, is te zoeken in het feit dat de Belcar momenteel een zéér grote inter-nationale uitstraling heeft en bepaalde andere topteams ook het betere schoeisel toegestopt krijgen van Dunlop en Michelin. Er heerst momenteel een soort bandenstrijd binnen de Belcar. Er zullen ook speciale qualifs aanwezig zijn, maar het is niet zeker dat we deze ook daadwerkelijk zullen gebruiken. Ondanks het feit dat de pole voor extra publiciteit zorgt, is dit voor ons geen prioriteit. Zelfs al halen we de pole, dan nog moet je ons niet aan de leiding verwachten in het wedstrijdbegin. Aanvallen met de Viper van bij de start heeft geen zin. Daar zullen de Porsches wel voor zorgen. De wagen zelf is volledig nieuw opgebouwd en er werd door onszelf een speciale endurancemotor ontwikkeld. Hij is iets minder krachtig maar heeft hetzelfde koppel. We zullen schakelen op een lager toerental dan normaal om de motor te sparen en het benzineverbruik te beperken. Je mag niet vergeten dat we amper 75 minuten kunnen rijden met een volle tank tegenover 150 minuten voor bvb de Porsche GT3 Supercup van Bouvy/Vosse/Mollekens. Dat brengt met zich mee dat zij daardoor gedurende 24 uren wedstrijd 4 à 5 ronden winnen op ons. Dat gat moeten we dan telkens dichtrijden. Niettegenstaande dat zal er voor de piloten een normtijd worden opgelegd. Wie eronder gaat, vliegt er onherroepelijk uit. We gaan een regelmatig ritme rijden tot in de vroege morgen en kijken dan hoe we onze strategie kunnen aanpassen. Het is zeker niet de bedoeling om voor een volle puntenoogst te gaan. De tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd laten we aan ons voorbijgaan. Uiteraard gaan we trachten ons binnen de top5 te nestelen om zodoende enkele graantjes mee te pikken. We willen en moeten gewoon terug deze wedstrijd winnen. Zéér belangrijk voor het team, de sponsors, Pirelli, de piloten en uiteraard het kampioenschap. Dat ik dan met vier overwinningen op gelijke voet kom te staan met Dupont en samen met Bert een hattrick luk, is mooi meegenomen, maar blijft bijzaak. Een tweede plaats zou een zware ontgoocheling zijn, ook al doen we in dat geval zelfs een goede zaak voor het kampioenschap. We laten werkelijk niets aan het toeval over. De sequentiële versnellingsbak wordt vervangen door een gewone H-schakelbak en alles werd zowat vernieuwd aan de wagen. We opteren voor vier piloten om toch maar problemen te voorkomen indien er eentje ziek wordt tijdens de race. We hebben echt alle mogelijke scenario’s bekeken en laten niets aan het toeval over. Uiteraard rijden we niet alleen en krijgen we kwalitatief gezien de sterkste bezetting ooit tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Als je me vraagt naar de voornaamste concurrentie, dan denk ik in de eerste plaats aan de Porsches van PSI, de Corvette die ook een héél sterke bemanning heeft en de beide AD-Porsches”, besluit een vastberaden Anthony Kumpen.
En zoals Kumpen het al aanhaalde, zou de atmosferische Porsche GT3 van PSI door zijn beperkt verbruik wel eens verrassend uit de hoek kunnen komen, want traditioneel moet er tijdens de 24 Uren getankt worden aan de pomp en niet in de stands met een snelvulsysteem.
Ook bij AD Sport hebben ze ervaring zat betreffende 24-urenwedstrijden en is Albert Vanierschot een groot strateeg.
“Bij ons is het eenvoudig. We hebben op beide Porsches bi-turbo een sterke bezetting. (Wauters/Wauters/Vanierschot/Bruynoghe en Menten/Verbergt/ Hemroulle/Van De Poele). We hebben twee strategieën waarmee ze van start mogen gaan. Beide ploegen mogen zelf kiezen hoe ze de zaken aanpakken.
Ik heb in ieder geval reeds overlegd met de broers Wauters en Bruynoghe.
De rest zie je wel als het zover is. We komen in ieder geval niet om een bijrol te spelen. De wagens zijn in staat om de 24 Uren te winnen en dat is ook onze betrachting”, aldus de Zolderse tuner die hier ook het record van Dupont kan evenaren.

Datzelfde streefdoel is uiteraard ook bij SRT aan de orde na de mislukte uitstap tijdens de 24 Uren van Francorchamps.
Patrick Selleslagh: “We beschikken met Goossens/Lamot/Bleekemolen/Hart over een zéér homogene ploeg die véél ervaring heeft met krachtige GT-wagens.
Na Francorchamps, waar onze problemen deels te wijten waren aan de te late levering van de nieuwe motor, staan we terug klaar met fris materiaal en een wagen die moet kunnen meestrijden voor de overwinning. Publicitair gezien gaan we trachten de pole te verzilveren en zal Marc Goossens de eerste stint voor zijn rekening nemen. Dit zal trouwens ook voor de nog resterende races het geval zijn. Concrete afspraken met de piloten zijn er niet. Ik veronderstel dat ze professioneel genoeg zijn om de zaken verstandig aan te pakken. Alleen wordt erop gehamerd dat de versnellingsbak mogelijk onze achillespees kan worden. We gaan ons niet bekommeren om de punten na 6 en 12 uren omdat wij in het kampioenschap toch geen grote rol van betekenis spelen. Dus de geblokte vlag is het streefdoel en zonder tegenslag moeten we in staat zijn om deze wedstrijd te kunnen domineren. Al onderschat ik zeker de concurrentie niet. En dan denk ik vooral richting GLPK, die een karrevracht aan ervaring hebben betreffende dergelijke lange wedstrijden. Misschien is ons sterk punt wel dat we ons uitsluitend op de race kunnen concentreren, zonder ons druk te maken om de punten van het kampioenschap”.
Buiten de reeds door Anthony vernoemde teams kunnen we nog de Vipers van Zwaan’s GTR Racing met Hillebrand/Roos/Pelle/Cook, Kuismanen Compe-tition met Kuismanen/Hasenbichler/Zonca/Alamäki en de Porsches bi-turbo van RS Motors met Maes/Verbist/Tanghe/Castelein en RTM met Penders/Couw-berghs/Dujardyn/Gonnissen tippen als mogelijke underdogs.

In de Klasse GTB is er binnen het Belcarkampioenschap een titanenstrijd aan de gang tussen de Porsches GTR R(S) van Lambert/Lefort, de broers Thiers en het Speedlover-exemplaar van Verhoeven, die door zijn regelmaat volgt op korte afstand. De Thiersen hebben een speciale band met de Zolderse etmaalrace. Telkens aan de meet en steeds binnen de top 7 algemeen. Vorig jaar wonnen ze de klasse GTB en stonden ze bijna tussen de top 3 algemeen.
Frank Thiers: “Problemen met de remmen deden ons de das om, maar we waren uiterst tevreden met de 4de plaats algemeen en de overwinning in GTB. Al van 1989 rijden we de 24 Uren van Zolder en we moesten maar éénmaal de handdoek werpen. Samen met Hans en Frank hebben we Guy Van Mol aange-trokken om de ploeg te versterken. Enerzijds omdat het te slopend is met drie piloten en anderzijds zijn de extra centen méér dan welkom, want de 24 Uren zijn een dure aangelegenheid. Net zoals vorig jaar wordt er terug een originele GT3-motor ingebouwd en kreeg de wagen een volledige revisie bij Olaf Manthey. Het is natuurlijk afwachten in welke configuratie Lambert/Lefort aan de start zullen komen. Wij zijn klassementsrijders en gaan dus voor de punten na 6 en 12 uren wedstrijd. Zonder uiteraard het onderste uit de kan te halen. Problemen met de waterdarm deden ons tijdens de World Series de das om. Zoniet hadden we momenteel de leiding in GTB. We moeten dus onze wedstrijd afstellen op Lambert/Lefort die met Ugeux een snelle derde rijder in huis haalden. Ondanks het feit dat er zaterdag een kwalitatief hoog deelnemersveld op de startgrid zal staan, ambiëren we toch terug een overwinning in GTB en een top3 algemeen. Als het vorig jaar mogelijk was, waarom dan dit jaar niet”, besluit Frank Thiers.
De drie voormelde Porsches krijgen concurrentie van nog een 10-tal merk-genoten met o.a. Vancraeynest/Dentant/Olivier/De Coene, De Gastines/De Craene/Bartha, Hoebben/Thonet/Matton, Jamers/Leest/Kersten/Van Rompuy, enz. Het is wel uitkijken naar de prestaties van de Ultima’s van Belgium Racing (Theuws/Derdaele/Empsen/Neyens) en Qvick Motors Racing (Qvick/Geoffroy/Bruixola), die voor de eerste maal een 24-urenkoers voor de wielen krijgen geschoven. De Ultima’s konden in de voorbije races reeds op de hielen trappen van de Porsches, maar de Duitse bolides hebben duidelijk méér ervaring inzake uithoudingsraces. Bij Qvick en Belgium Racing kregen de Ultima’s in ieder geval een nieuwe motor ingebouwd en komen strijdvaardig voor de dag. Uitrijden zou voor de Engelse sportwagens reeds een succes op zich zijn.

In Divisie Toerisme zullen we de BMW V8 GTR van Severich/Kenis éénmalig moeten missen dit seizoen. Maar Guino Kenis zal het koplopers Jakobs/Beliën niet makkelijk maken. Kenis zelf zal ploeg vormen met Smets/De Keersmaecker en kan volgens het reglement deze BMW V8 GTR inschrijven onder het startnummer van de BMW van Severich. Het startnummer waarmee Smets/De Keersmaecker het Belcarkampioenschap normaal afwerken, werd voor de 24 Uren éénmalig doorgegeven aan het Yab Yum-team van Sijthoff/Keur/Crevels/ Stoeltie. Zodoende blijft G&A Racing in de running voor de Divisie Toerisme en de Klasse TA, en kunnen Smets/De Keersmaecker belangrijke punten sprokkelen indien de Nederlanders scoren, want die komen meefietsen voor de overwinning in Divisie Toerisme. Verder is er nog de MSE-Mondeo en de BMW van André Carlier die het TA-veld aanvullen.

De ingreep van Guino Kenis is geen alleenstaand feit want door het forfait van de BMW van Meijers kan dit nummer gebruikt worden door de prachtige en snelle BMW Compact E46 van het Braincard Team met Van der Kolk/Euser/ Lockie. En hiermee zijn we dan aanbeland in Klasse TB die met 10 inschrijvingen de dichtstbevolkte Toerismeklasse is. De G&A-BMW van de jonge Arvid Steinberg haalde tijdens het seizoen al twee overwinningen, maar viel ook tweemaal uit en is uit op revanche en de dubbele puntenoogst. Hij wordt bijgestaan door Van Der Made en Haschke, een duo die voor G&A uitkomt in de MINI Challenge. KS-rijders Moury/Morlet leiden momenteel de dans voor Broodcooren/De Coster (Belgium Racing). Zij krijgen respectievelijk versterking van Meys/Van Maldeghem en Christophe Bürrick.
Ook Moore/Cox/Redhouse worden gevaarlijke outsiders terwijl de Daikin Mini met Van de Velde/Ickx/Delcour/Leggate een volledig vrouwelijke bemanning meekrijgt. Uniek in de geschiedenis van de Belgische autosport.
De Mini S3 stond reeds tweemaal op het ereschavot en de dames zijn niet van plan om onder te doen voor hun overwegend mannelijke collega’s. Grote onbekende is de BMW Compact waarmee o.a. Euser/Van der Kolk komen aandraven. Volgens Cor een aardig en leuk wagentje dat behoorlijk uit de voeten kan. Afwachten maar.

In Divisie Silhouet kregen we slechts twee inschrijvingen binnen. Budgetproblemen houden de Jaguar op stal, maar Marc Duez vond een zitje in de PSI-Porsche bi-turbo naast Palttala en Van Sande.
We zullen het dus moeten stellen met de Ford Mondeo met Radermecker/ Muytjens/de Sordi en de KS Motorsport-BMW van Van Bellingen/Leyssens/ Vandermaesen/Herman.

Verder is alles via internet te volgen op diverse sites. Uiteraard via de officiële Belcarsite, maar ook op pitstop.tv en autosport.be.
Voor de 24 Uren is er al voor de derde keer een interessante samenwerking met 24U.be die met een groep vrijwilligers het hele evenement op de voet volgen en u alles LIVE brengen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 17 augustus 2004 om 07:36


Andere publicaties op Racingworld.be...