Interview met Verdonck

NVR: Nico, we zijn nu acht races ver, hoe kijk je terug op je seizoen tot dusver?
N: “Heel tevreden! Op zo’n korte tijd heb ik heel veel bijgeleerd, temeer omdat ik het allemaal moet proberen te doen in een half uurtje trainingstijd. Mijn doel vóór het seizoen was dat ik één punt zou halen tegen het einde van het seizoen en daar ben ik al in geslaagd, eigenlijk zaten er zelfs nog een paar keer punten in. Dat ik dat ook nog deed op circuits die ik niet kende is alleen maar positief. Dat geeft vertrouwen voor de 2 resterende wedstrijden.”

NVR: Wat is het grootste verschil tussen een seizoen Belgisch F.Renault 1600 en International F3000?
N: “De downforce,als je met een F3000 op het einde van een recht stuk bent ontwikkel je 500kg neerwaartse druk op de vleugels. De downforce die een F1600 genereert is een peulschilletje in vergelijking met dit Lola chassis. De banden zijn een stuk zachter waardoor je meer grip hebt. Het verschil tussen de 115PK van een F1600 en de 450PK van een F3000 is een immens verschil! En natuurlijk met zo’n krachtige bolide is het wel vereist om krachtige remmen te hebben en geloof me, die zijn zeker aanwezig.”
NVR: Je rijdt in het voorprogramma van Formule 1, een massa toeschouwers en alle F1 bonzen die staan te kijken, doet je dat wat?
N: “Eerlijk gezegd, ik had nog nooit zoveel mensen samen gezien voor een race als tijdens de opwarmingsronde voor mijn eerste race in Imola. Dat liet wel een indruk op mij na ! Het gaf me een heel fijn gevoel om voor zo’n groot publiek te rijden! Maar eens je aan het rijden bent, ben je alleen nog op het rijden zelf geconcentreerd! De wetenschap dat de top van de autosport mij misschien in de gaten houdt geeft me wel een extra stimulans.”

NVR: We hebben de fysiek zwaarste circuits gehad, kun je stellen dat je er fysiek klaar voor was?
N: “Ik was fysiek klaar om in het begin van het seizoen een wedstrijd uit te rijden en een constant tempo aan te houden. De volle 100% kon ik echter nog niet eruit krijgen. Ik wist op voorhand dat ik de wedstrijd niet zou kunnen uitrijden zonder een fout te maken, indien ik alles op alles zou zetten. Nu ben ik wel tot een niveau gekomen waar ik bijna alles kan geven, terwijl ik in het begin rond 80% zat. Dat blijkt ook uit mijn race-pace: naar het einde toe ga ik steeds betere tijden draaien.”

NVR: Alle circuits waren nieuw voor jou en je krijgt slechts een half uurtje vrije training, hoe ging je daar mee om?
N: “Vrij goed, mijn ingenieur en ik hebben samen altijd het maximale uit de vrije trainingen gehaald door zoveel mogelijk ronden te rijden. Dat was heel belangrijk voor mij en het team. Het is heel jammer dat we maar 30 minuten tijd krijgen om te trainen, daarom ook dat mijn vooruitgang zeker binnen de verwachtingen valt. Voor het seizoen begon was het de bedoeling om buiten de wedstrijden te gaan testen, zodat ik mijn achterstand kon inlopen op mijn concurrenten. Door budgettaire redenen konden we echter niet gaan testen, vandaar dus dat ik moet proberen om zoveel mogelijk op te steken tijdens de raceweekends!“

NVR: Werken met Team Astromega en Tim Wright, jouw ingenieur van vorig jaar, maakte dat het voor jou gemakkelijker?
N: “Absoluut, sinds vorig jaar hebben we een goede samenwerking opgebouwd en daar maak ik nu gebruik van om sneller vooruitgang te boeken. Ik heb van Tim heel veel geleerd en telkens als we samenwerken leer ik nog bij. Hij levert een enorme bijdrage aan mijn leerproces. We werken echt samen aan onze toekomst, vandaar dat onze verstandhouding heel goed is! Het is zeker een pluspunt geweest dat ik het team reeds kende van vorig jaar. Hopelijk kunnen we de schitterende resultaten die we vorig jaar behaald hebben herhalen in de nabije toekomst!”

NVR: FIA International F3000 staat bekend als één van de meest competitieve kampioenschappen ter wereld, wat vind jij van het niveau?
N: “Dat klopt helemaal, het niveau is zeer hoog! Het was heel hard om direct bij de grote jongens gegooid te worden maar het was de juiste beslissing. Ik doe hier enorm veel ervaring op … en bovendien word ik hier alleen maar sterker van!“

NVR: Dit weekend is er de Grote Prijs van België, dat moet een speciale ervaring zijn?
N: “Ja, ik denk het ook. Vooral het feit dat ik nog eens voor het Belgisch publiek kan rijden zal deugd doen! Het zal een ongelooflijk gevoel geven om met een F3000 op Spa-Francorchamps te rijden voor mijn thuispubliek en dan ook nog in een Belgische team !”

NVR: Circuit Spa-Francorchamps, het eerste circuit dat je echt kent, leef je daar op een andere manier naartoe?
N: “Niet echt, het is een wedstrijdweekend zoals anders. Het grote verschil is dat ik mij hier niet hoef te concentreren op een nieuw circuit waardoor we meer tijd hebben om goede set-ups te zoeken.”

NVR: Véél succes dit weekend, we duimen allemaal voor je!
N: “Dank u en "see you at Spa-Francochamps!”

Nico Verdonck Racing


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Internationaal op donderdag 26 augustus 2004 om 08:15


Andere publicaties op Racingworld.be...