De 1000 km van Spa® als revanche voor Le Mans

Pierre Delettre blijft een pionier. En hij zag het vorig jaar nog maar eens goed toen hij de 1000 Km van Spa®, die legendarische race, opnieuw tot leven wekte. Twaalf maand na een evenement dat met hallucinante prototypes veel volk aantrok en de Audi R8 Goh van Tom Kristensen en Seiji Ara voor meer dan 25.000 toeschouwers zag winnen, weet de Ardense organisator dat hij zijn slag heeft thuisgehaald. Een jaar na de wedergeboorte telt de grote Belgische klassieker, straks op 12 september, inderdaad mee voor de nieuwe Le Mans Endurance Series, een kampioenschap met vier grote races van duizend kilometer: Monza, Nürburgring, Silverstone en de grote finale in Spa. Nadat de organisatoren in 2003 moesten rekenen op versterking uit het British GT Championship om de startgrid vol te krijgen, ziet het ernaar uit dat dit jaar meer dan vijftig machines aan de start komen. Waarvan de helft prototypes zijn en de andere helft GT’s.

De vierde en laatste manche van de LMES kan dus als een kleine revanche voor Le Mans worden beschouwd. Op één of twee uitzonderingen na (zoals de Audi Champion) komen de troepen die in Le Mans voor de winst streden inderdaad ook naar de Ardennen. Met niet minder dan drie exemplaren van de indrukwekkende Audi R8: de Goh die hier vorig won, bestuurd door de Italiaan Rinaldo Capello en de Japanner Seiji Ara, maar ook de twee machines van het Veloqx Team UK, bestuurd door Herbert-Davies en Kaffer-McNish.

Tegenover de Audi’s krijgen we in de categorie LMP1 drie snelle exemplaren van DBA-Zytek (op pole tijdens de recentste race in Silverstone), een Dome (misschien twee) van Lammers, de Pescarolo C60-Judd, de verrassende Dallara-Judd van Barbosa-Short, de Nasamax, een Lola MG en en de heel originele Lola-Caterpillar met dieselmotor.

In de categorie LMP2 kunnen we uitkijken naar tuigen als de Tampolli, Lucchini, Pilbeam of Lola, die de strijd zullen aanbinden met de Courages van Gounon en Belmondo.

Ook in de LM GTS belooft het een interessant debat te worden met machines als de Saleen S7R, Ferrari 575 en 550 Maranello (waaronder de auto’s van Larbre en Baron Connor Racing voor coureurs van het niveau als Bouchut, Biaggi, Sullivan of Lamy), maar ook de Chrysler Viper. In de LM GT krijgen we een serieuze schare Porsches, een paar Ferrari’s 360 Modena en de een of andere TVR.

Het deelnemersveld is dus goed gestoffeerd en biedt veel afwisseling. Tijdens de persconferentie van 31 augustus komt u er alles in detail over te weten. We hopen u dan ook de deelname te kunnen bevestigen van een paar Belgische hoofdrolspelers. Niet van de minstens, trouwens...

Uiteraard is er ook een uitgebreid nevenprogramma voor deze 1000 km de Spa®. Zo wordt een manche gereden van het Engelse F3-kampioenschap (een heel internationale gebeurtenis want de race krijgt het label van FIA Europacup F3) de Formula Audi Palmer, de Formule Ford uit Engeland en de Benelux, de Endurance Classic (proto’s en GT’s van 1965 tot ‘75) en het eerste optreden in ons land van de Formula X, het nieuwe kampioenschap dat werd gelanceerd door Eric Van de Poele en dat in Francorchamps ongetwijfeld ook heel wat succes zal oogsten bij de Belgische rijders.

Het ziet er inderdaad naar uit dat Francorchamps tijdens het weekend van 11 en 12 september the place to be is.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op donderdag 26 augustus 2004 om 18:47


Andere publicaties op Racingworld.be...