Voorbeschouwing op de race in Imola

Na een welverdiende pauze van meer dan een maand wenden de FIA GT teams zich naar een nieuw terrein: het “Enzo e Dino Ferrari” circuit in Imola. Voor het eerst in haar bestaan is Imola de gastheer van het LG Super Racing Weekend. Dit circuit is gelokaliseerd in het oosten van Bologna en organiseert ook de Grote Prijs Formule 1 van San Marino. Heilige namen als Tamburello, Acqua Minerale en Rivazza roepen ongetwijfeld talloze herinneringen op bij de autosportfans!

Het is de tweede keer dit jaar dat het LG Super Racing Weekend voet zet op Italiaanse bodem. Het seizoen begon dit jaar in Monza in april. Na de Proximus 24 Hours of Spa keren we terug naar het conventionele concept van 3 uren. Het veld zal wel een nieuwe look krijgen, met enkele wagens die hun debuut zullen maken. Het Franse DAMS zal twee Lamborghini Murciélago’s inzetten terwijl AF Corse twee Maserati’s heeft ingeschreven. De laatstgenoemden nemen deel op niet-gehomologeerde basis en rijden “buiten kampioenschap”.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Monza was het toneel van de eerste overwinning van Golin-Cappellari dit seizoen. Nu keren ze terug op thuisbodem en staan ze nog steeds aan de leiding van het kampioenschap. Na hun overwinning in de 24 Uren hebben ze nog 18 punten toegevoegd aan hun conto. Op dit moment bedraagt hun voorsprong 13,5 punten op teamgenoten Bobbi-Gardel en 8,5 verder vinden we Peter-Babini. In N-GT voeren Collard en Ortelli het klassement aan. Het Freisinger Yukos Motorsport duo, met hun Porsche 996 GT3-RSR, won ook de eerste race in Monza. Toch zal het moeilijk worden voor hun met 75 kilogram strafgewicht in de wagen. Hun dichtstbijzijnde rivalen, Maassen en Luhr bevinden zich op slechts 8,5 punten.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

De BMS Scuderia Italia heeft op dit moment twee maal zoveel punten als hun naaste rivaal, GPC Giesse Squadra Corse en JMB Racing staat nog zeven punten verder. Freisinger Yukos Motorsport bevindt zich in dezelfde positie ten opzichte van zusterteam Freisinger Motorsport. GPC Giesse Squadra Corse staat op de vierde plek en Proton Competition staat vijfde. Na een race zonder handicapgewichten krijgen we terug zwaardere bolides op de startgrid. Gollin-Cappellari starten weer met 100 kg in hun Ferrari nr. 2, terwijl Bobbi-Gardel het zullen doen met 45 kg. De nummer 11 GPC Ferrari 575 Maranello start met 85 kg, de nr. 17 van JMB met 70 kg en de Vitaphone Racing Saleen met 30 kg.

In N-GT zal er voor het eerst de ‘bonus-handicap’ uitgereikt worden! Dit is extra strafgewicht voor een wagen die in staat is om te winnen met het maximum strafgewicht van 50 kilogram. Na de overwinning in Donington en Spa zullen Ortelli en Collard moeten starten met 75 kg in Imola. De nr. 99 Freisinger Porsche start met 50 kilogram en hun nr. 77 Porsche met 35 kg. Nieuwe wagens, of wagens die een race hebben gemist zijn verplicht te starten met 60 kg strafgewicht in GT en 30 kg in N-GT. Tenzij hun piloten persoonlijk hogere strafgewichten hebben, zoals Mika Salo die uitkomt voor AF Corse, en die dus 65 kg extra krijgt na zijn tweede plaats in Spa.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op dinsdag 31 augustus 2004 om 22:18


Andere publicaties op Racingworld.be...