Pierre Delettre: « Zelden een kampioenschap zo sterk zien starten »

Interview met Pierre Delettre, organisator van de 1000 km van Spa

Als koersdirecteur bent U zeer vertrouwd met de Le Mans Endurance Series. Wat vindt U van het deelnemersveld dit jaar?
« Enorm vooruitgegaan in vergelijking met vorig jaar. De categorie heeft een aantal jaren in een dipje gezeten, maar door de creatie van de LMSE, met 4 koersen van 1000km op het menu, is ze er enorm op vooruitgegaan. Ik heb nog maar zelden een discipline geweten die zo fors van start ging. Meteen een 40-tal wagens en zeer evenwichtig. Het niveau van zowel teams als rijders is zeer professioneel. Neem Audi UK Veloqx, dat team heeft zijn plaats in F1. En de uitslagen vertellen niet het volledige verhaal. In Silverstone holde Audi in de trainingen en in het eerste koersuur achter Zytek aan. De drie Audi's concurreren voluit, niet gehinderd door teaminstructies. En met de GT's erbij, zijn er op de piste veel en spannende inhaalbewegingen te zien.»

Hoe is de sfeer in de paddock?
« Ontspannen. In de goeie traditie van de endurance. De rijders leven in de beste verstandhouding en de kloof met het publiek is onbestaande. Iedereen kan McNish of Herbert aanklampen. Niks vandoen met F1.»

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken

Waaruit bestaat het nevenprogramma?
« Negen races. Formula Palmer Audi, Britse Formule Ford, een door de FIA erkende Europese beker F3, met onder andere Piquet junior, de eerste Belgische passen van de Formula X met veel Belgische rijders en de Classic Endurance Series met een 40-tal proto's die tussen 1967 en 1974 aan de 24 Uren van Le Mans hebben deelgenomen.»

Vorig jaar waren meer dan 20.000 toeschouwers op de afspraak om de verrijzenis van de 1000km van Spa mee te maken. Hoeveel volk verwacht U nu?
« Als het rechtevenredig met de kwaliteit van het veld zou zijn, zijn we zondag met 40.000. Jean Steffens en de zijnen hebben, met de hulp van Audi, een serieuze promotiecampagne gevoerd. TV-spots, reclameborden langs de straat, iedereen zou op de hoogte moeten zijn van de 1000km. We rekenen er ook op dat Marc Goossens, achter het stuur van een LMP1, volk zal trekken uit Vlaanderen. Het tweede jaar is altijd het moeilijkste. En de verwachtingen zijn hooggespannen. Stéphane Ratel en Patrick Peter hebben ons uitgeroepen tot de beste promotoren van de meeting. Zelfs Don Panoz, stichter van de American Le Mans Series, komt overvliegen voor de 1000km. We bidden dat we gespaard blijven van regen. Maar de meteo voorspelt weinig goeds. Twee dagen regen in drie weken. Zaterdag en zondag!»

Waarom rijdt er maar één Belg in LMP1 ?
« Omdat het zo duur is. Veel duurder dan de beste GT's. En er zijn geen Belgische merkinvoerders bij betrokken. Terwijl, op de Audi-zitjes na, alle plaatsen betalend zijn. En de prijzen liggen buiten het bereik van onze rijders. Maar ik leef op hoop. In Le Mans was er maar één. Hier hebben we toch al een zestal Belgen, alle klassen opgeteld.»

Hoe ziet U de toekomst van dit kampioenschap?
« Le Mans blijft een magische naam. 2005 zou grosso modo hetzelfde moeten zijn. Met misschien één koers meer. In Spanje of in Azië. En enkele GT's erbij, stijl Maserati en Aston Martin. Tegen 2006 zou er nieuwe constructeur moeten bijkomen in de prototypes. Maar de belangrijkste nieuwigheid voor ons zal de datum zijn: naar verluidt verhuist de 1000km van Spa naar mei, in het begin van het kampioenschap.»

(Persdienst 1000 KM Spa)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op donderdag 09 september 2004 om 12:14


Andere publicaties op Racingworld.be...