Kwalificatie 2: Zytek klopt het Audi Trio - Belgen presteren naar behoren

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenNet zoals in Silverstone treffen we ook nu weer een Zytek aan op de pole positie. De DBA Zytek van Minassian en Campbell-Walter slaagde er immers in de Audi armade te verslaan tijdens de tweede kwalificatiesessie. Met 2.05.964 was de Zytek welgeteld 38 duizendsten van een seconde sneller dan de Audi R8 van Kaffer en McNish.

Op de tweede startrij vinden morgen de andere Audi's, deze van Davies-herbert en Capello-Ara. Maar bij het Goh team liggen ze blijkbaar niet wakker van het feit dat de Zytek de pole pakte. « De Zytek is zeer snel, maar nog niet bedrijfszeker», aldus Torsten Robbens, de Belgische teammanager van de Goh-Audi van Ara-Capello (4de ). «Bovendien is ons team professioneler uitgebouwd, wat ons tijdwinst moet opleveren bij de tankbeurten.»

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken
In de LMP2 klasse domineren de Courages C65. Frei-Hancock-Cochet torenen hoog boven de rest van het deelnemersveld uit. Ook de Lucchini Judd is er één van de betere wagens, en bevestigt hiermee de immense kloof tussen de actuele proto's en deze van de vorige generatie.

GTS was dan weer een kolfje naar de hand van het Vitaphone trio Alzen-Bartels-Konrad. Met Hun Saleen waren ze zowat een seconde sneller dan de Ferrari 550 van Bouchut-Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenLamy-Zacchia. Bosch-Sullivan-Biagi werden derde tijdens de kwalificaties, maar moesten met lede ogen toezien hoe hun teamgenoten Hezemans-Delatraz niet meer aan de start kwamen van de tweede sessie. Dit had te maken met het ongeval dat Mike Hezemans deze voormiddag had, waarbij de fraaie Ferrari 575 een ernstige gedaantewisseling onderging.

In de GT klasse snoepten Ortelli en Collard met hun Freisinger Porsche de pole weg voor de neus van de F360, bemand door Fabris-Wilson-Kirkaldy. "De eerste sessie hadden we op safe gespeeld", vertelt Manfred Freisinger. "Door de natte baan, wilden we zeker zijn een aanvaardbare tijd neer te zetten, maar de piloten gingen niet op zoek naar een echte toptijd. Sessie twee werd verreden op een droge baan, en toen heb ik de jongens groen licht gegeven om eventjes het gaspedaal wat verder in te duwen..."

De Belgen.

Marc Goossens werd met de Lister (LMP1) tiende, en werd van vrij dichtbij gevolgd door Wim Eyckmans en Co in de Courage (LMP2). « We hadden veel hoger kunnen uitkomen, maar mijn ploegmaat Keen zag zich zich tot twee keer toe geremd door een rode vlag», aldus Goossens. «Maar ik heb vertrouwen voor de koers,, want we hebben het ideale compromis gevonden voor de afstelling. De bemanning is snel en homogeen. Als we geen tegenslag krijgen, rijden we top-5.»

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenVerrassing bij G-Force, waar Sylvie Delcour met 2.23.3 bewees sneller te zijn dan haar teamgenoten Frank Hahn en Philippe Haesebrouck. "Er zat misschien nog wel wat meer in, maar ik wou de limiet niet gaan zoeken", vertelt Delcour. "We hebben hier twee probleemloze sessies achter de rug, dat is het voornaamste. Met de Pilbeam kunnen we onmogelijk concurreren tegen de Courages of de Lucchini Judd. De generatiekloof tussen onze Pilbeam en deze nieuwe wagens is echt wel heel groot."
De G-Force Pilbeam start als vijfde in de LMP2 klasse, 20ste algemeen. Tevreden gezichten bij G-Force, waar "Patron" Frank Hahn hoopvol uitziet naar de race van morgen.

Bert Longin en zijn JMB maats zijn dan weer vijfde in de GT klasse, 27ste algemeen. Onze andere vertegenwoordigers, beiden met Porsche, eindigden achteraan de GT klasse. Vanina Ickx werd 32ste algemeen en Michel Heydens kwam niet verder dan een 34ste plaats.

Fotografie: Peter Zeelmaekers



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op zaterdag 11 september 2004 om 16:27


Andere publicaties op Racingworld.be...