Audi leidt de dans na 2 uren strijd in 1000 Km van Spa

Onder een dreigende hemel gaan de 41 proto's en GT's van start voor een wedstrijd over 6 uur of duizend kilometer. De openingsronde is hallucinant; de twee Veloqx Audi's en de DBA Zytek maker er een waar spektakel van. Jammer genoeg raken Käffer en Minassian elkaar reeds in Eau Rouge en de Zytek moet de pitlane in met een lekke band links achter. Beide Veloqx Audi's gaan vervolgens samen door het gras aan Combes, hiervan maakt Capello gebruik om de leiding over te nemen.
De Italiaan behoudt 9 ronden deze positie maar de jonge Duitser Käffer plaatst in ronde 9 een mooie aanval aan de Combes en neemt de leiding over. In ronde 10 gaat Soheil Ayari er zwaar af in de aanloop naar de dubbele linkse. De piloot is ongedeerd maar de Pescarolo C60 Judd is rijp voor de schroot. De SC komt de piste op en verscheidene teams komen binnen.

Ondertussen zijn de Panoz en de Cirtek 360 Modena ook de pits binnengekomen, terwijl Xavier Pompidou op de Sebah Porsche, tweede in het GT kampioenschap stilstaat op de piste. Vanina Ickx is de eerste Belg met problemen, ook zij zoekt haar box op na een aanrijding met een prototype. Als gevolg hiervan krijgt de jonge Belgische nog een stop&go. De Belgen delen in de brokken want ook de Ferrari van Longin, met Melo achter het stuur, komt binnen na een aanrijding. In ronde 18 komt Keen, op de Lister van Goossens, binnen met een stukke radiator.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenDe wedstrijd herneemt in ronde 15 en Capello neemt opnieuw de leiding, voor Käffer. De derde Audi komt binnen voor een korte pitstop evenals de Dallara Judd van Barbosa. Vooraan blijven de Audi #8 en #5 stuivertje wisselen tot Käffer in ronde 23 een zware aanrijding heeft met de #41 TVR van Warren Hughes. De wagen komt brandend binnen en verdwijnt uit de wedstrijd. Opnieuw komt de SC de piste op. Na de tweede SC procedure en door het spel van de pistops is het Johny Herbert op de #88 Audi die aan de leiding gaat. Verderop vinden we de Jota Zytek, de Nasamax, de Dallara, de officiële Courage en de Belmondo Courage met Eyckmans achter het stuur. Om de wedstrijd helemaal open te houden, begint het na 80 minuten ook opnieuw te regenen. Iedereen komt binnen voor ander schoeisel daar de regen met bakken uit de hemel valt.

Rinaldo Capello maakt langzaam maar zeker zijn achterstand op Herbert goed. Hij draait gemiddeld 1 1/2 tot 2 seconden per ronde sneller dan de Brit. Na bijna 1/3 van de wedstrijd is het verschil tussen beide Audi's nog een goede 16 seconden. Minassian is ondertussen aan een stevige remonte begonnen. Na bijna twee uur vinden we de Zytek op de 7de plaats en bovendien draait de Fransman continu de snelste rondetijden.

De prestaties van de Belgen zijn zeer uiteenlopend. Wim Eyckmans ligt stevig in de top-10 en tweede in LMP2 maar ook Sylvie Delcour, op de Pilbeam van Frank Hahn doet het méér dan behoorlijk. De jonge Waalse ligt 4de in de LMP2 klasse en 14de algemeen. Marc Goossens staat ondertussen al méér dan een uur in de pitlane.
In GT vinden we de Belgen jammer genoeg in het tweede deel van de tabel. Bert Longin ligt 8ste in GT en Vanina Ickx 11de.

(Joost Custers / Dries De Smet)

De stand na 2 uren wedstrijd:

1. #88 Veloqx Audi - 45 ronden
2. #5 GOH Audi + 0.33
3. #6 Rollcentre Dallara + 1 Ronde
4. #13 Courage Compétition C65 + 1 Ronde
5. #14 Nasamax Lola + 1 Ronde
6. #3 Création Zytek + 1 Ronde
7. #7 RML Lola MG + 1 Ronde
8. #26 Belmondo Courage C65 + 2 Ronden
9. #59 Vitaphone Saleen + 2 Ronden
10. #86 Larbre Ferrari 550 + 2 Ronden

Fotografie: Peter Zeelmaekers



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op zondag 12 september 2004 om 15:04


Andere publicaties op Racingworld.be...