Audi stevent af op een dubbelslag

Na twee uur wedstrijd komen zowel de DBA Zytek van Minassian (3de alg.) en de Porsche van Patrick Long (2de GT) in de problemen, maar na een ingreep van de respectieve pitcrews kunnen beide wagen de strijd verder zetten. In ronde 51 gaat de Dallara Judd van Rollcentre Racing loeihard van de baan op de rechte lijn van Kemmel. Piloot Patrick Pearce wordt overgebracht naar het ziekenhuis voor een grondige check-up. Het Dallara chassis is tot schroot herleid en de crash zorgt voor een lange safety car procedure, waarvan collega Joost Custers gebruik maakte om Audi piloot Pierre Kaffer aan de tand te voelen: "Ik ging voorbij de Cirtek Ferrari aan de buitenzijde van Blanchimont en spinde van de piste. Ik kon de wagen onmogelijk tot stilstand brengen op de natte uitloopzone. Daardoor gleed ik terug het circuit op ter hoogte van de busstop en raakte de #41 TVR. Ik was mij niet bewust van de schade en het vuur en heb getracht om de wagen terug naar de pits te brengen voor een eventuele reparatie. Jammer genoeg is de schade van die aard dat we moeten opgeven."

Wim Eyckmans maakte zijn regenstint vol op...slicks. " We beslisten om door te gaan op slicks zelfs al regende het hard, het was maar een bui en zodoende spaarden we een volle stop. De wagen had een dermate goede balans dat ik eigenlijk relatief rustig kon rijden zonder daarbij risico's te nemen."
Na een onderbreking van bijna een half uur herneemt de wedstrijd. Opvallend is de prachtige derde plaats van de officiële Courage C65. Ook Jonathan Cochet bleef heel de tijd op slicks rijden. Niet alleen de strijd tussen de Audi's blijft boeiend om volgen, ook in GTS wisselen de leiders, Zacchia in de Larbre 550 en Bartels in de Vitaphone Saleen, regelmatig van positie. Net voor halfweg komt Bartels echter binnen met een loshangende onderzijde. De afscheidnemende Danny Sulivan, op de Barron Connor 575, neemt hierdoor de tweede positie over. De andere wagen van het team, met ondermeer Mike Hezemans volgt veel verder.
Halfweg is de stand de volgende:

# 88 Audi / # 5 Audi / # 7 MG Lola / # 13 Courage (1ste LMP2) / # 14 Nasamax Judd / # 3 Zytek / # 26 Courage / # 86 Ferrari (1ste GTS) / # 85 Porsche (1ste GT) / # 32 Lucchini Judd

Terwijl beide Audi's verder afstand nemen van de rest van het deelnemersveld, ontspint zich een mooie strijd voor de derde plaats. Maar liefst 4 wagens liggen op een zakdoek van elkaar. De MG van RML, de Nasamax Reynard, de Création Zytek en de officiële Courage liggen binnen dezelfde ronde. Ook Paul Belmondo lijkt aansluiting te vinden bij dit kwartet. Achter deze 7 prototypes vinden we tot ieders verbazing de eerste GT, de Freisinger Porsche van Ortelli. Net als we deze lijnen typen, gaat Romain Dumas zwaar van de baan op identiek dezelfde plaats als Soheil Ayari eerder in de wedstrijd. Wederom SC... De wedstrijd is maar goed over half weg maar 5 van de 11 wagens in LMP1 verdwenen reeds uit de race. Bovendien zijn 4 van de 5 proto's zwaar beschadigd.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenNa haar dubbele stint mocht racingworld pilote Sylvie Delcour tevreden terugblikken. "Ik heb zowat alles meegemaakt da laatste twee uren. Met slicks op een natte baan, met regenbanden op een droge baan... maar aan weersomstandigheden kan je natuurlijk zelf niks veranderen", aldus Delcour. "Bovendien had ik net de pitlane opgezocht voor een tankbeurt, toen in de volgende ronde de SC op de baan kwam. Jammer, indien ik onder SC mijn tankbeurt had kunnen uitvoeren, verloor ik die drie plaatsen niet. Maar ik kon me terugvechten tot in de top 15 en daar ben ik uiterst tevreden mee. Ik wil hier bovendien ook eventjes het knappe werk van de marshals in de verf zetten. Ondanks alles wat er op de piste gebeurde, hebben ze steeds gepast gevlagd en ingegrepen. Hoedje af..."
Het plezier van het G-Force team was echter van korte duur. In slechts zijn derde ronde diende Frank Hahn de Pilbeam terug naar de pits te brengen met koppelingsproblemen, waardoor het knappe werk van Delcour verloren ging. Opgave voor G-Force, het enige Belgische team in de wedstrijd.

Nog problemen: Michael Bartels raakt de controle over de Vitaphone Saleen kwijt boven op de Raidillon. De Saleen was eerder de diffusor verloren, wat aan de basis ligt van dit ongeval, nog maar eens (vijfde keer) de safety car op de baan... Bartels slaagt erin de wagen terug op de piste te krijgen en tracht de pitlane te bereiken. Hierdoor nemen de Ferrari 550 & 575 de top-4 van GTS in.

(Dries De Smet / Joost Custers)

Met nog 2 uren te gaan, is de positie de volgende:

1. #88 Veloqx Audi - 87 ronden
2. #5 GOH Audi + 1min56
3. #3 Création DBA Zytek +4 ronden
4. #7 RML Lola
5. #13 Courage C65 (LMP2)
6. #26 Belmondo Courage (LMP2)+5 ronden
7. #86 Larbre 550 (GTS) +7 ronden
8. #69 Jota DBA
9. #61 Barron 575 (GTS)
10. #85 Freisinger Porsche (GT)

Fotografie: Peter Zeelmaekers



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op zondag 12 september 2004 om 17:05


Andere publicaties op Racingworld.be...