Op goed drie kwartier van het einde gaat Capello er even af en moet een extra pitstop maken. De wedstrijd lijkt nu definitief beslist. De R8's domineerden deze wedstrijd, maar hadden zonder de tegenslagen van de Zytek, best wat meer tegenstand kunnen krijgen uit de hoek van Minassian en Campbell-Walter. " Ik ben er van overtuigd dat we het zonder het startincident de Audi's zeer moeilijk hadden kunnen maken, " vertelt Jamie. "De wagen is werkelijk verschrikkelijk goed op Spa en Nicolas en ik hebben de wagen ondertussen perfect onder de knie. Maar jammer genoeg kostte de lekke band in het begin van de wedstrijd ons 2 tot 3 ronden wat we vanzelfsprekend niet meer kunnen goedmaken."
Vooraan lijkt de strijd om de ereplaatsen ondertussen ook beslecht. De DBA van Création neemt meer en meer voorsprong op de RML Lola en de #13 Courage en de zusterwagen van Jota. Op een klein half uur van het einde komt Minassian echter binnen met een lekke linker voorband. De wedstrijd eindigt op exact 144 ronden of 1000 KM na 6 uur wedstrijd, mooi gerekend. De Britse Audi wint voor Audi Belgium oftewel GOH en de Création Zytek.
1. Audi R8 - Davies/Herbert
2. Audi R8 - Capello/Ara
3. DBA Zytek - Minassian/Campbell-Walter
In LMP2 lijkt de strijd beslecht als Gosselin onverwacht een pitstop maakt. Het team van ondermeer Wim Eyckmans verliest de aansluiting met de officiële Courage en concentreert zich nu op de top-10 en het podium in LMP2. Maar ook dat kan moeilijk worden als de wagen na één ronde wederom aan de box stopt. Elektronische problemen liggen aan de basis van de meervoudige stops. Hiervan profiteert de WR om de tweede plaats in LMP2 over te nemen. Op een kwartier van het einde neemt Gosselin de tweede plaats terug in LMP2 en hij vecht zich tevens naar een mooie 8ste plaats algemeen. Meteen een dubbelslag in LMP2 voor Courage en een Franse triomf met een derde plaats voor de WR.
1. Courage C65 - Frei/Hancock/Cochet
2. Couarge C65 - Belmondo/Gosselin/Eyckmans
3. Welter WR - de Fournoux/Bouvet/Boulay
Na de problemen van de Vitaphone Saleen, werd in GTS zwaar gevochten voor de zege tussen de Ferrari's van Bosch-Sullivan-Biagi enerzijds en het exemplaar van Bouchut-Zacchia-Lamy anderzijds. Op goed een uur van het einde komt de Ferrari #61 van Bosch-Sullivan en Biagi binnen met wat koelingsproblemen lijken. Hezemans is ondertussen opgeklommen naar een 3de plaats in GTS nadat hij laatst gestart was en bovendien 5 minuten penalty kreeg. Zelfs de 2de plaats ligt nog binnen bereik van de Barron Ferrari. Het einde van de wedstrijd geeft ons nog een mooi gevecht tussen Enge en Hezemans voor de tweede podiumplaats in GTS. Het lijkt de Tsjech te zijn die de het pleit in zijn voordeel beslecht. Larbre monopoliseert de top-2 en Hezemans eindigt na een mooie wedstrijd 3de.
1. Ferrari F550 - Bouchut/Lamy/Zacchia
2. Ferrari F550 - Enge/Pergl/Goueslard
3. Ferrari F575 - Hezemans/Delatraz
Freisinger Motorsport is niet zomaar FIA GT wereldkampioen. Ook tijdens deze LMES wedstrijd bewees het team uit Karlsruhe, samen met hun piloten Ortelli en Collard, dat ze zowat "outstanding" zijn in het GT wereldje. Achter hen wordt er zwaar strijd geleverd voor de ereplaatsen. De Porsches van Autorlando, Sebah, Farnbacher en Cirtek strijden met getrokken messen. Cirtek lijkt tweede te worden, gevolgd door Sebah. Sebah kan hiermee het kampioenschap binnen halen.
Bert Longin heeft er een achtervolgingswedstrijd opzitten. " Bij het begin van de wedstrijd kwam Jaime Melo binnen met schade rechts achter en een lekke band. Sindsdien rijden wij echt om ons terug binnen de top-5 te werken om zo ons kampioenschap veilig te stellen. Maar anders verliep de wedstrijd tot nu toe perfect. Ik ben heel tevreden van de wagen en rij er echt graag mee." Melo loopt in zijn laatste stint sterk in op Liz Halliday in de Autoorlando Porsche en pakt de vijfde plaats.
1. Porsche 996 RSR - Ortelli/Collard
2. Porsche 996 RSR - Jones/Maassen
3. Porsche 996 RS - Pompidou/Lieb
(Joost Custers / Dries De Smet)
Fotografie: Peter Zeelmaekers