Gemengde gevoelens bij Sylvie Delcour

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenAfgelopen weekend stond in Spa-Francorchamps de vierde manche van de Le Mans Endurance Series (LMES) geprogrammeerd. Een internationaal kampioenschap, met daarin slechts 1 Belgisch team aan de start: G-Force, dat de Pilbeam Nissan inzette, waarmee ook Sylvie Delcour aantrad. Na een eerste kennismaking met de wagen tijdens de vrije trainingen, bleek al snel dat Delcour zich thuisvoelde in deze proto. Tijdens de officiële kwalificaties werd dit bewezen door het feit dat de Waalse amazone de snelste tijd van het G-Force trio op de tabellen zette. En ook tijdens de wedstrijd zelf scoorde Sylvie Delcour een goede beurt, waarbij ze de wagen in 14de stelling algemeen bracht. Helaas, kort na de pilotenwissel gaf de drukgroep van de koppeling er de brui aan, en diende het trio Delcour-Hahn-Haesebrouck de strijd te staken…

Het LMES weekend begon goed voor het Limburgse G-Force team. Frank Hahn en Philippe Haesebrouck traden voorheen al aan met de Pilbeam Nissan, en keken vol verwachting uit naar de prestaties van Sylvie Delcour. Zij maakte voor het eerst kennis met de wagen tijdens de vrije trainingen. Tot grote voldoening van haar teamgenoten zette ze meteen vrij strakke tijden neer. Een lijn die ze ook doortrok tijdens beide kwalificatiesessies, tijdens welke ze de snelste chrono met de G-Force Pilbeam realiseerde. “Het is natuurlijk wel even wennen, maar de wagen ligt me wel”, aldus Delcour. “De bochtensnelheid is vrij hoog en je kan ook laat in de remmen gaan met de Pilbeam. Tijdens de kwalificaties had ik het gevoel nog merkbaar sneller te kunnen, maar ik wou absoluut niet de limieten gaan zoeken van een wagen die ik niet 100% ken. Trouwens, met deze Pilbeam vechten we een ongelijke strijd tegen de Courages en de Lucchini’s, die van een nieuwe generatie zijn. Gekke dingen doen had dus absoluut geen zin.”

De wedstrijd zelf werd aangevat door Philippe Haesebrouck. De sympathieke en snelle Fransman slaagde erin de wagen netjes binnen de top twintig te brengen, waarna Sylvie Delcour het stuur overnam. Tijdens haar dubbele stint werd ze geconfronteerd met een tweetal safety-car procedures, nat wegdek, droog wegdek… kortom: zowat alles maakte ze mee. Niettegenstaande deze feiten, bracht Delcour de G-Force Pilbeam op een zeer knappe 14de plaats in dit ijzersterke internationale deelnemersveld. Een prestatie die ook niet voorbijging aan de neus van de speakers en de aanwezige pers, die de pilote uit Visé uitbundig loofden voor haar knappe prestatie. Sylvie Delcour: “Het was inderdaad wel een sterke prestatie, maar kort erna kwam de demper op de feeststemming. Frank Hahn werd reeds tijdens zijn derde ronde geconfronteerd met koppelingsproblemen. Frank treft hier zeker geen schuld. Het was de hydraulische drukgroep die de koppeling bedient. Deze had er de brui aan gegeven.
Opgeven is nooit leuk. Maar persoonlijk hou ik naast de wrange smaak van de opgave ook zeer goede gevoelens over aan dit weekend. Ik had twee ervaren maar tevens ook toffe mede-piloten en de samenwerking met het G-Force team zelf verliep optimaal. Zowel de mensen die instaan voor het technische gedeelte, het logistieke aspect alsook diegenen die de hospitality verzorgden verdienen een pluim. Wat mij betreft: alvast voor herhaling vatbaar. En ‘last but not least’ wil ik mijn sponsors bedanken, die het voor mij mogelijk maakten om dit weekend aan te treden in dit internationale gezelschap”

Veel tijd om stil te staan bij haar prestaties van afgelopen weekend heeft de Waalse pilote alvast niet. Volgende vrijdag en zondag staat Delcour aan de start van de BTCS wedstrijden te Zolder, waar ze probeert zoveel mogelijk punten te scoren voor het kampioenschap. “Nu ben ik inderdaad reeds gefocust op volgend weekend. Maar we kijken heus al verder hoor. Samen met mijn entourage ben ik nu al bezig met het seizoen 2005, waarin ik dolgraag een internationaal programma zou afwerken. Het lijkt een droom, maar de realisatie ervan komt steeds dichterbij… Lukt het niet in 2005, dan geef ik zeker niet op, want na 2005 komt volgens de kalender 2006, en ik hoop er dan nog steeds te staan… See you in Zolder !”

Foto: Peter Zeelmaekers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op maandag 13 september 2004 om 21:54


Andere publicaties op Racingworld.be...