Alle leaders in de starting-blocks!

Met een break van twee maanden hebben de concurrenten die de Belgian Touring Car Series rijden meer dan tijd genoeg gehad om hun “racemonsters” tot in de laatste details voor te bereiden voor de twee laatste afspraken van dit seizoen.

Het is dus een peloton in topvorm dat in Zolder zal aantreden, ter gelegenheid van de Belgische manche van de FIA vrachtwagenkampioenschap die ook de Euro 3000 reeks verwelkomt. Een serie waarin we de Belgen Loïc Deman en Maxime Hodencq terugvinden :”Het is de eerste keer dat de BTSC uitgenodigd worden naar een FIA-meeting”, onderlijnt organisator Christian Lahaye. “We wilden deze kans niet laten liggen, en onze vrienden in Zolder zagen het ook wel zitten. De timing is nogal ongewoon met de kwalificaties die de vrijdag tussen 9h05 en 9h45 en daarna 11h00 en 11h45 gereden zullen worden. Dan een eerste manche van 14h45 tot 16h45 en de tweede manche zondag van 12h40 tot 13h30. Maar het was de moeite waard en niemand zal over deze verplaatsing klagen !”

Twee rounds dus met elk een apart verloop : 2 uren met één verplichte pit-stop tussen de 50ste en de 70ste minuut voor de eerste, en 50 minuten met één verplichte pit-stop tussen de 20ste en de 35ste minuut voor de tweede. De jonge strategen mogen nu al beginnen na te denken, en ze moeten ook rekening houden met de tussenklassement van de BTSC. En daar kan een rekenregel van pas komen.

Even het reglement opfrissen : de titels worden toegekend nadat alle resultaten min twee worden opgeteld, maar de punten behaald tijdens de 12 Uren kunnen niet afgetrokken worden. Deze laatste verduidelijking geeft een bepaalde glans aan de huidige hiërarchie vóór de Truck Grand Prix. Lémeret en Nef, 3de met 836 punten, zitten op een comfortabele positie omdat ze dit totaal behaald hebben ondanks twee opgaven : ”Het is een feit dat wij de eindsprint in een goede gemoedstoestand kunnen aanpakken maar in een van de laatste rounds opgeven zou niet goed zijn”, merken de winnaars van de 12 Uren op. Hun ploegmaats Voets en Mathieu (847 ptn) zitten een plaatsje hoger maar ze hebben alle koersen uitgereden en moeten dus nog hun twee slechtste resultaten aftrekken. Wat de leiders Hemroulle-Verbergt (863,5 ptn) betreft, mogen we zeggen dat ze na hun gemiste start tijdens de 12 Uren een kleine marge behouden want zij hebben al één “slecht” resultaat (44 punten in de 2de reeks van de 25 Uren VW Fun Cup) meegeteld. Het duo Delcour-Loix (755) heeft geen schijn van kans meer na de vroege opgave tijdens de 12 Uren en de daarbij horende nul punten. We noteren ook nog dat Thiry-Dermont (660) en De Sordi-Deblauwe (647,5) hun joker reeds gespeeld hebben door de verplaatsing in Dijon niet te maken, maar de Jaguar-ploeg zit nog altijd met de opgave tijdens de Grote Prijs van Pasen in het geheugen.

Genoeg wiskunde en richting Zolder waar de BTCS voor de eerste keer dit jaar zullen gereden worden. Het wordt dus even aanpassen voor de teams alhoewel er veel onder hun reeds de donderdag de piste zullen betreden tijdens de vrije oefenritten. Belangrijke parameter : de “trucks” en “supertrucks” gaan de piste in rallyrit veranderen. Bandenafval, benzine-uitspattingen en verscheidene omwegen langs de zandbakken zullen de grip aanzienlijk verminderen : “Ten tijde van de Procar was de vierwieleraandrijving van de Audi A4 een niet te verwaarlozen voordeel voor deze meeting, maar deze optie heeft de Silhouette Light niet,” ironiseert men bij Audi. Alle titelkandidaten zullen vanzelfsprekend van de partij zijn maar een prognose lijkt alweer heel moeilijk daar het aanpassingsvermogen van ieder piloot op een ultraglijdende baan doorslaggevend zal zijn.

Limburg verwacht een veertigtal auto’s, met onder meer de terugkeer van de Volvo S60 van Radermecker en konsoorten en de komst van meerdere nieuwe wagens zoals de Citroën C2 van team MTA (leider in klasse A met de Peugeot 106), een Alfa 147 GTA van BPO Racing of nog een bijkomende Renault Clio die de kleuren van CSA Racing moet verdedigen.


Tussenklassement : 1. Verbergt-Hemroulle (Audi) 863,5 punten ; 2. Voets-Mathieu (Porsche) 847 ; 3. Nef-Lémeret (Porsche) 836 ; 4. Turco-Franchi (Porsche) 770 ; 5. Delcour-Loix (BMW) 755 ; 6. Philips (Porsche) 717,5 ; 7. Heck-Vannerum (BMW) 703 ; 8. Thiry-Dermont (Jaguar) 660 ; 9. Lannaux-Richard (Nissan) 656,5 ; 10. De Sordi-Deblauwe (Porsche) 647,5 ; enz.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in BTCS op donderdag 16 september 2004 om 12:43


Andere publicaties op Racingworld.be...