Q8 Truck Super Prix: HEAVY WEIGHT, CLOSE RACING

De FIA European Truck Racing Cup wordt dit jaar voor de 14e keer als officieel FIA Europees Kampioenschap verreden, en doet voor de 14e keer Circuit Zolder aan, dat trouwens méé aan de wieg stond van ‘truck races’ in Europa. Nog vóór het truckracen een officieel Europees kampioenschap werd, was al van ‘heavy weight en close racing’ sprake op Circuit Zolder.
Deze Q8 Truck Super Prix zal in ieder geval een speciale plaats veroveren in de geschiedenis van het evenement: uiteindelijk zien we nog eens een Belgische piloot aan het werk, Peter Van Delm (42) genaamd. Peter is piloot in de Mediagroup Van Dyck Belcar (rijdt dit jaar met een Ford Mondeo bij MSE Racing), en heeft op 21 augustus jl. zijn eerste rondjes in de MAN van Atkins Racing gereden voor een behoorlijke hoeveelheid publiek, meer bepaald net voor de start van de Euphony 24 Uren van Zolder. Gingen hem vooraf in truckracing op Circuit Zolder: Jean-Loius Coppieters (2001), Robert Droogmans (1992), Marc Verhaegen (1989 en 1991) en Marc Vandyck (1989, 1991 en 1992). Zelfs Thierry Boutsen was ooit op het appèl, weliswaar aan het stuur van een pace-truck, een Renault Magnum (1990). Benieuwd wat Van Delm (die transporteur van beroep is) gaat laten zien !

De regels

Net als vorig seizoen wordt er dit jaar gestreden in twee klassen: de racetrucks en de super racetrucks. De racetrucks leunen zeer dicht aan bij de gewone vrachtwagens, terwijl de superracetrucks specifiek werden ontworpen voor races. Superracetrucks zijn eigenlijk prototypes waarbij de constructeurs minder beperking opgelegd krijgen door de FIA.

Elk raceweekend worden vier wedstrijden verreden voor de racetrucks en twee voor de super racetrucks. Tijdens de kwalificatierace gebeurt de puntenverdeling van 10 voor de eerste tot 1 voor de tiende. Bij de cupraces is een overwinning goed van 20 punten. De volgenden in de uitslag krijgen respectievelijk 15, 12, 10, 8, 4, 3, 2 en 1 punt.

Naast het individuele klassement is er bij de superracetrucks ook een ploegenklassement. Hier gebeurt de puntenverdeling zoals bij de andere autosporten: 9, 6, 4, 3, 2, 1. Verder kunnen de punten niet opgeteld worden. Als een merk tijdens het raceweekend de eerste twee plaatsen verovert, krijgt het geen 15 maar 9 punten.

Technische vereisten en beperkingen

De FIA stelt strenge regels op om de veiligheid op en naast het circuit te garanderen. De cilinderinhoud van de motor van een superracetruck is beperkt op 12 liter. De truck zelf moet minstens 4,8 ton wegen, de verdeling van het gewicht is vrij. Schijfremmen en automatische versnellingsbak zijn toegelaten.
Bij de racetrucks zijn automatische versnellingsbakken uit den boze. Schijfremmen mogen alleen op de vooras gemonteerd worden en dan alleen maar als de gewone fabrieksmodellen die ook hebben. De voertuigen moeten 5,8 ton wegen als ze schijfremmen op de vooras hebben, voor trucks met trommelremmen is het minimum gewicht bepaald op 5,5 ton. Bij de eersten moet de vooras minimaal 3,6 ton dragen, bij de anderen is dat 3,4 ton. De cilinderinhoud is onbeperkt, maar het vermogensbereik wordt begrensd door het gebruik van een turbovertrager van maximum 65 mm doormeter. Daardoor wordt de luchtinlaat beperkt.
Zowel racetrucks als superracetrucks mogen geen gebruik maken van ABS of ASR-tractiecontrole. Wie zwarte rook produceert, krijgt de zwarte vlag te zien en mag meteen ophoepelen. De snelheid is beperkt tot 160km/u. Wie sneller rijdt, wordt straftijd aangerekend.

Less weight, still close racing.

Tijdens de Q8 Truck Super Prix komen ook bijzonder snelle bolides aan de start, meer bepaald die van de Superfund Euro 3000. Deze reeks is de ‘tegenhanger’ van de FIA Formula 3000 International, en daarmee is zowat alles gezegd. Samen met de World Series by Nissan (eerder dit jaar te zien op Circuit Zolder) zijn deze series de snelste na F1. Superfund Euro 3000 brengt wagens aan de start voorzien van een identieke motor, een Zytek-Judd 3-liter V8. Wat meteen ook hier close racing verklaart. De verschillen in de wedstrijd worden gemaakt door de teamomkadering en uiteraard de piloten. Noteer alvast één naam: Mathias LAUDA, inderdaad zoon van Niki.
En tenslotte is er voor het eerst op Circuit Zolder een wedstrijd van de BTCS, Belgian Touring Car Series. Over dit kampioenschap kon U gisteren reeds een aparte reportage aantreffen op deze site.

Praktisch

Vandaag, vrijdag 17 september is de inkom gratis. Zaterdag kost een ticket € 17,50, op zondag € 20. Een weekendkaart heb je voor € 25.
Publieksparking: € 5 per wagen. Er is ook een motorparking voorzien !
Kinderen geboren op of na 1 januari 1990 hebben gratis toegang heel het weekend.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in Internationaal op vrijdag 17 september 2004 om 07:58


Andere publicaties op Racingworld.be...