Thiry-Dermont winnen na een harde strijd

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenVier wagens in vijf seconden na 90 minuten koersen, verscheidene onvoorziene wendingen tot aan de aankomstvlag : de leaders van de Belgian Touring Car Series hebben voor hun portie spektakel gezorgd tijdens hun eerste confrontatie in Zolder. Vlak na de start nemen Nef (Porsche), Hemroulle (Audi) en Delcour (BMW) wat voorsprong. Dermont (Jaguar) kan niet lang van zijn pole-position genieten en moet ze laten gaan. De Belgian Audi Club piloot neemt de zaken in handen maar moet in de 8ste ronde zijn plaats aan Nef overlaten en de posities wijzigen niet meer tot aan de verplichte pitstop. Het verschil tussen de leiders blijft immers heel klein, namelijk twee seconden wanneer de bevoorradingsperiode aanbreekt.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenZoals gewoonlijk is de aflossing van Sylvie Delcour en David Loix ultrasnel, maar de Audi-piloten doen het bijna even goed. Daartegenover laat de Porsche enkele kostbare seconden liggen door de pits binnen te rijden terwijl de mecaniciens van GPR Racing nog altijd met de andere wagen bezig zijn. Na deze altijd cruciale fase, rijden de Audi en de BMW zij aan zij terwijl de Porsche een achterstand van een kleine vijftien seconden moet goedmaken. Een kort maar zeer intens duel tussen Loix en Verbergt ziet de overwinning van de eerstgenoemde maar van achter komt Lémeret als een sneltrein terug terwijl Thiry voor een nieuwe bedreiging zorgt. De poleman haalt alles uit de kast, rijdt drie seconden sneller dan zijn rivalen en plaatst de prachtige Jaguar X-Type Silhouette in amper twee ronden op de 1ste plaats.

Lémeret doet hem na en passeert eerst Verbergt dan Loix om een belangrijke 2de plaats (vooral met het oog op het kampioenschap) te veroveren. Allerlaatste wending op twee minuten vóór de aankomst : de Audi stopt aan de Villeneuve-chicane met een lege benzinetank en glijdt tot aan de 7de plaats in de eindhiërarchie.

Alhoewel alle aandacht getrokken werd door de prachtige strijd tussen de leiders, zijn veel andere ploegen ook vermeldenswaard. We denken onder andere aan Lupant-Corbisier, een kort moment leiders met hun BMW M3 Silhouette « évolution » (krachtiger motor en verbeterde aërodynamica), Radermecker-Néri in de top 10 met de Volvo S60 of nog Sterckx-Beulen, laureaten in klasse C met hun Renault Clio na een mooie strijd met Pestiaux-Deman.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in BTCS op vrijdag 17 september 2004 om 19:27


Andere publicaties op Racingworld.be...