Rijdt GLPK in functie van het kampioenschap?

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenIn het kader van het Racing Festival te Francorchamps wordt komende zondag de zesde en voorlaatste race verreden van de Mediagroup Van Dyck Belcar. Met nog twee wedstrijden te gaan zijn we aanbeland in een cruciale fase van het kampioenschap.

In de Divisies GT en Toerisme zijn nog tweemaal 40 punten te verdienen, terwijl in de onderlinge Klassen (GTA, GTB, TA en TB) nog tweemaal 20 punten te rapen vallen. Momenteel is in Klasse TA (Toerisme + 3.200cc) het duo Beliën/Jakobs nu reeds zeker zijn van de titel, terwijl ze in Divisie Toerisme 62 punten voorsprong tellen op hun naaste achtervolgers, TB-leiders Steinberg/ Stevens. Het ziet er dus naar uit dat Beliën Motorsport hoogstwaarschijnlijk zijn titel in Divisie Toerisme gaat verlengen.

De Euphony 24 Uren van Zolder hebben duidelijk hun sporen nagelaten in het peloton en de tussenstand. Er waren immers dubbele punten te verdienen en dit kan zwaar gaan doorwegen in de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Bepaalde verschuivingen zijn dan ook spectaculair te noemen.

Divisie GT:

Anthony Kumpen: “Defensief rijden”
Na de monsterscore van de GLPK-Viper tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder, waarbij ze de volle pot pakten, is het duo Kumpen/Longin méér dan ooit favoriet voor een nieuwe titel, of een hattrick voor de GLPK-Viper. PSI en AD Sport gingen tijdens de Zolderse etmaalrace de mist in en verloren belangrijk terrein tegenover de koplopers. Het enige team die de schade nog enigszins kon beperken is het duo Kuismanen/Hasenbichler dat tijdens de 24-urenrace maar… 20 punten moest inleveren op de GLPK-Viper. Door de pech van voormelde teams komen dan wel enkele outsiders de top 5 binnengeslopen.
Anthony Kumpen: “Met 48 punten voorsprong is het kampioenschap nog niet helemaal beslecht, maar de situatie ziet er wel rooskleurig uit. We vertrekken vanuit een zetel zonder ons te moeten bekommeren om de strijd voor de overwinning. Het kampioenschap primeert. En de enige wagen die nog een bedreiging kan vormen, is de Viper van Kuismanen. Hij mag winnen van mij, maar dan blijven we zo dicht mogelijk in zijn buurt. Ik verwacht eerder een offensief van de Viper van Hart/Hezemans, de SRT-Corvette of één van de Porsches biturbo. Indien we Kuismanen zonder risico achter kunnen houden, kan het kampioenschap zondag reeds beslecht zijn. In dat geval kan Bert tijdens de laatste race in Zolder nog eens voor de pole en de snelste wedstrijdronde gaan. Zodoende komen we dan op gelijke hoogte in de Driver Challenge. Want door het feit dat ik op de Nürburgring de pole en de snelste ronde achter mijn naam zette, sta ik zes punten los op Longin. Als teamgenoten zou ik liever hebben dat we samen op de eerste plaats eindigen in de Driver Challenge”.

Lambert/Lefort staan voorlopig derde algemeen en eerste in GTB met amper zeven punten voorsprong op de Thiersen, die net als GLPK in de 24 Uren de volle puntenoogst binnenhaalden in GTB. Beide teams waren tijdens de etmaalrace de enigen die in hun respectieve klasse vol scoorden na 6, 12 en 24 uren wedstrijd. Voor de Thiers-brothers was de Euphony 24 Uren van Zolder de derde overwinning op rij in GTB. Ze openden het seizoen met een tweede plaats achter Lambert/Lefort, maar tijdens de tweede wedstrijd vielen ze uit door een losgekomen waterdarm. Een dramatisch moment dat hen nog lang zal heugen en hen misschien wel de titel kan kosten. Maar zover zijn we uiteraard nog niet. Ook het duo Lambert/Lefort kreeg tijdens de 24 Uren zijn deel van de pechkoek en de zeven punten achterstand waartegen de familie Thiers momenteel opkijkt zijn niet onoverbrugbaar. Er zijn nog immers 40 punten te verdelen in GTB. Maar één feit is zeker. Indien de broers tijdens de twee resterende wedstrijden hun klasse winnen, hebben Lambert/Lefort telkens aan een tweede plaats voldoende om de GTB-titel te pakken. We verwachten dus een spannende titelontknoping in de Klasse GTB.
Mogelijk krijgen de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing de rol van scheidsrechter toebedeeld. De Engelse sportwagens gingen er de laatste wedstrijden fel op vooruit en trappen al regelmatig op de hielen van de snelste GTB-Porsches.

Vijfde in Divisie GT en 3de in Klasse GTA staat momenteel de ex-Manthey-Porsche Biturbo van RS-Racing met Maes/Verbist/Tanghe. Ze hebben amper een half puntje voorsprong op het PSI-duo Vosse/Bouvy, maar gaan toch trachten om hun positie met hand en tand te verdedigen. Ondanks hun mindere Porsche-ervaring blijven de piloten van RS Racing steeds vooruitgang boeken en door hun oerregelmatige score klimmen ze gestaag op in de tussenstand. Ook bij AD Sport azen ze op revanche en ze willen tijdens de laatste twee wedstrijden nog eens schitteren om de 5de plaats in GT en de 3de in GTA van vorig seizoen minimum te evenaren. En als PSI en AD Sport elk met twee Porsches biturbo voor de oppositie gaan zorgen, hopen we in elk geval dat ook het exemplaar van RTM terug aan de start staat. Tijdens de trainingen van de Euphony 24 Uren van Zolder lukte RTM nog een 6de chrono, maar kwam tijdens de race amper aan rijden toe. Volgens Patrick Bastiaens is het nog niet helemaal zeker dat RTM zondag op de startgrid staat. “Het probleem is dat de electronische sturing van de luchtgekoelde biturbo nog niet terug is van bij…TAG McLaren. De software is immers afkomstig van de Porsche GT1. En indien alles op tijd terug is, kunnen we pas aan de slag om uit te vissen waar zich het probleem van tijdens de 24 Uren bevindt. Want ook met de kabelboom is er iets aan de hand. En indien we aan de start komen, is ook nog niet duidelijk wie naast Couwberghs het tweede zitje zal bemannen”, verduidelijkt RTM-baas Bastiaens.

Ondanks het feit dat PSI en de Schnitzer-BMW dit seizoen de enigen zijn die de hegemonie van de Viper reeds wisten te doorbreken, denken we voor de komende wedstrijden vooral in de richting van merkgenoten Hart/Hezemans en de SRT-Corvette van Goossens/Lamot om de Viper zijn derde nederlaag van het seizoen te bezorgen. Het feit dat beide Amerikaanse bolides geen enkele rol van betekenis spelen in de verdere afwikkeling van het kampioenschap is een reden temeer om de risico’s niet te schuwen. Het is immers wachten op de eerste overwinning van de Corvette.
Tijdens de vorige Belcarrace op de Ardeense omloop kwam Marc Goossens na een indrukwekkende inhaalrace een tiental seconden of enkele extra ronden tekort om de Corvette op het hoogste ereschavot te hijsen. Een teken aan de wand, want snelle Marc parkeerde de Corvette al viermaal op de pole, terwijl hij de Viper éénmaal moest voorlaten op de Nürburgring. We verwachten dus een nieuw offensief van SRT, waar alles in het werk wordt gesteld om het pechseizoen in schoonheid te beëindigen en minimum éénmaal de Corvette op het hoogste ereschavot te zien. De Chevy kreeg een nieuwe schakelbak ingebouwd en Marc Goossens zal de eerste stint voor zijn rekening nemen. We mogen ons dus terug aan vuurwerk verwachten.

Divisie Toerisme:

Beliën Motorsport op een zucht van de algemene titel in Toerisme

Terwijl de titel in de Klasse TA reeds een feit is voor Beliën Motorsport (Beliën/ Jakobs), zijn ze mathematisch gezien nog niet zeker van de algemene titel in Divisie Toerisme. De oppositie met o.a. de G&A-BMW’s V8 van Smets/De Keersmaecker en Severich/Kenis heeft op papier zéér snelle bolides, maar ze kregen regelmatig af te rekenen met pech en de gebruikelijke kinderziekten.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenPatrick Beliën: “We zitten na de 24 uren op hetzelfde schema als vorig jaar. Ik had eerlijk gezegd met de komst van de twee G&A BMW’s V8 gehoopt en gedacht dat we een moeilijker kampioenschap tegemoet gingen. De tegenstand stond er wel, beschikt bovendien over zéér snelle wagens, maar door omstandigheden deden wij over het algemeen steeds de beste zaak. De wagens van G&A kwamen steeds sterk voor de dag, maar wij stonden telkens aan de meet. En dan ga je uiteraard een voorsprong uitbouwen. Onze wagen is afgelopen winter anderhalve seconde sneller geworden waardoor een 1’39” in Zolder op nieuwe banden mogelijk is. Dit is mijn vierde Klasse-titel in vijf jaar tijd (2 x GTB met BMW Z3 Coupé en 2 x TA met BMW V8). Wat het wordt voor volgend seizoen is nog niet duidelijk. Dimitri Cuyvers zou graag nog eens een seizoen met de Z3 uitpakken, maar ik vrees dat de Z3 te hoog gegrepen zal zijn voor Jan Jakobs. Momenteel primeert de verdere afwikkeling van het kampioen-schap 2004 met de titel in Toerisme als doel”, besluit Patrick Beliën.
Gewoon uitrijden is hier de boodschap voor het duo Beliën/Jakobs.

G&A leidt en lijdt

Niet alleen Beliën heeft bij de seizoensaanvang méér tegenstand verwacht. Ook bij G&A zelf hadden ze zich de zaken anders voorgesteld.
Om het kampioenschap toch nog enige kleur te geven, haalde Guino Kenis zijn trukendoos boven tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Hij verkocht het nummer van de BMW V8 van Smets/De Keersmaecker aan het Nederlandse Yab Yum-team, terwijl hijzelf op de wagen van De Keersmaecker het nummer kleefde van de afwezige BMW V8 van Kenis/Severich. Een volledige legale ingreep, maar ook de grootste strategen maken wel eens vergissingen. Yab Yum scoorde goed, terwijl de G&A BMW van Smets/De Keersmaecker/Kenis uitviel.
“Gegokt en verloren”, verklaarde Guino achteraf, maar hij werd met Steinberg/ Stevens wel de nieuwe leider in TB. Zij zijn momenteel ook de dichtste achtervolgers op Beliën Motorsport in de Divisie Toerisme, maar ze kijken al tegen een achterstand van 62 punten aan terwijl er nog 80 te verdienen zijn. Zelfs KS-rijders Moury/Morlet maken nog een theoretische kans. Maar dit zal wel theorie blijven, want van Steve Van Bellingen kregen we te horen dat wagen 81 dit seizoen niet meer aan de start zal verschijnen. Te zwaar beschadigd uit de arena van de 24 Uren gekomen. Dit onthoofdt uiteraard meteen de titel-ontknoping in TB waar G&A leidt met amper 2,5 puntenvoorsprong op voormeld duo. Door de overwinning tijdens de 24 Uren kon de G&A-BMW een vierde plaats in de tussenstand en een achterstand van 27 punten ombuigen naar de leidersplaats en een voorsprong van 2,5 punten. Van een geslaagde operatie gesproken. Een primeur is wel dat G&A reeds bezig is om volgend seizoen een BMW uit de nieuwe 1-reeks in de TB-strijd te gooien. Ook de Daikin-Mini, Belgium Racing (Broodcooren/De Coster) en Moore/Cox misten de geblokte vlag in de Euphony 24 Uren van Zolder.
De enige TB-wagen die steeds aan de finish stond en zodoende genaderd is tot op 4 punten van de leiders, is de Seat Leon Cupra Turbo van het duo Hopchet/Sluys.

Ward Sluys: “Wij zijn debutanten in de Belcar, dus voor onze huidige tussen- stand hadden we uiteraard op voorhand willen tekenen.
Het was in eerste instantie onze bedoeling om net zoals in Spanje, Engeland en Duitsland een dergelijke Cup te organiseren ter vervanging van de Toyota Yaris Cup. Maar de importeur zag dit niet zitten, waardoor we dan maar met één Seat gestart zijn in de Belcar. Even was er twijfel tussen de Belcar en de BTCS, maar publicitair gezien is de Belcar interessanter. De Seat is, in zijn huidige configuratie, een zuivere Cup-wagen. Alleen de benzinetank werd aangepast. De basis is zéér degelijk. De achterophanging is gemaakt op basis van de Toledo WRC en de motor is identiek aan de Audi TT 1800 turbo. Met 250 pk zijn we uiteraard niet meteen de snelste wagen op de piste, maar met een aanpassing van het motormanagement kunnen we nog een slordige 80 pk winnen. Maar dat gaat dan terug gepaard met het nodige testwerk en daarvoor is er momenteel te weinig tijd. Voor de 24 Uren hebben we Johnny Van Zeebroeck aangetrokken die de wagen perfect kan afstellen. Ook Chris Voet deed een zéér behoorlijke job tijdens de etmaalrace. De Seat werd nu volledig gereviseerd. Op een gebroken cardan en de aanrijding met de BMW Silhouet van Van Bellingen na, reden we een perfecte race. Niettegenstaande de Seat speciaal is gebouwd voor sprintraces, bewijst de wagen duidelijk zijn potentieel tijdens uithoudingswedstrijden. We stonden steeds aan de finish, en dat kan je niet van iedereen zeggen.
Bedoeling is om volgend seizoen met twee Seats aan de start te komen. Eén exemplaar in huidige configuratie voor Yvan Hopchet en een geëvolueerde versie voor mezelf en Van Zeebroeck. Voor de komende twee wedstrijden hopen we op regen. De wagen gedraagt zich perfect in dergelijke omstandigheden en het pk-verschil met de concurrentie wordt deels weggewerkt op een gladde piste. Verder hopen we, gezien de huidige tussenstand, om zo dicht mogelijk te eindigen in de eindafrekening”, besluit een vastberaden Ward Sluys.

Divisie Silhouet

Strijd blijft open

In Divisie Silhouet hopen we terug de BMW van KS Motorsport te mogen begroeten. Momenteel wordt met man en macht gewerkt om de zwaar geraakte Silhouet terug op optima forma aan de start te krijgen. Maar daarvoor is het momenteel nog wachten op de nodige onderdelen van Oreca. Het feit dat KS Motorsport tijdens de 24 Uren toch nog tweemaal punten pakte na 6 en 12 uren wedstrijd en de Jaguar door budgetproblemen afwezig bleef, kan het in Divisie Silhouet nog alle richtingen uit.

Guests
Naast de vertrouwde gezichten zijn er terug een aantal guests die hun opwach-ting maken. Zo komt er een tweede Corvette van Xero Competition op de startgrid. Het betreft hier een exemplaar (C5) dat het Engelse GT-kampioen-schap aansnijdt, maar duidelijk minder snel is dan de C5 R van SRT.
Ook JMT staat terug op de gastenlijst met een BMW Z3 Coupé, bestuurd door Fabrice Walfisch en de onverslijtbare ex F1-vedette Arturo Merzario.
Verder nog een Porsche 993 GT2 van Point Preparation voor het Britse duo Daniels/Croydon en de bloedmooie Audi A4 Quattro van de Duitsers Noll/Schrey.


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 20 september 2004 om 18:20


Andere publicaties op Racingworld.be...