Clio Cup: Corthals en Jacobs strijden om de titel

Nadat het voorprogramma van de Euphony 24 Uur van Zolder een nogal bewogen verloop kende, strijkt het peloton van de Renault Sport Clio Cup Elf dit weekend, voor de laatste keer dit jaar, neer op het circuit van Francorchamps, voor de voorlaatste afspraak van het seizoen.
De dubbele zege van Philip Jacobs in Limburg, plus de diskwalificatie van Pierre-Yves Corthals na afloop van de tweede race én de nulscore van Jérôme Thiry (gediskwalificeerd wegens het niet respecteren van de zwarte vlag) hebben het kampioenschap helemaal overhoop gegooid.

Met 22 punten, ofwel een pole en een zege, beschikt Pilou nog over een ruime voorsprong, maar hij kan zich tegenover Philip Jacobs – dankzij de hulp van ploegmaat Michel Heydens weer helemaal voorin – geen enkele misstap meer veroorloven.
“Ik wil eerst nog even terugkomen op mijn diskwalificatie in Zolder,” stelt de Luikenaar, die dit seizoen zijn vierde titel in de Belgische Renault-cup kan veroveren. “Tussen de twee wedstrijden hadden we heel weinig tijd om aan de auto te werken. Ik had vastgesteld dat mijn Clio beter naar rechts dan naar links stuurde en hebben daarom de schokdempers gedemonteerd om te verifiëren of er niets mee aan de hand was. Jammer genoeg heeft één van mijn mecaniciens in alle haast de twee schroeven die voor het spoor zorgen verkeerd gemonteerd. Op die manier had ik aan de ene kant anderhalve graad en aan de andere kant viereneenhalf. Dat is eerder een nadeel dan een voordeel. Hoewel ik op het moment zelf razend was, moet ik nu toegeven dat volgens de letter van het reglement mijn wagen niet conform was. Maar er was geen enkele intentie tot valsspelen.”

Omdat hij zo de vijftien punten van de derde plaats verloor, is de PYC Performances-rijder een stuk van zijn comfortabele marge tegenover Jacobs kwijt. De Limburger is nu zijn grootste en allicht ook enige rivaal voor de titel, want de kans is groot dat Jérôme Thiry na zijn dubbele fout in Zolder forfait geeft.
“Het belangrijkste is dat we de oorzaak van de motorproblemen hebben gevonden,” vervolgt de ex-Europese Clio-kampioen. “Die maakten dat ik tijdens de afgelopen races niet de nodige snelheid kon ontwikkelen. Door een stukke ontstekingskabel draaide mijn motor af en toe maar op drie cilinders. Nu hebben we het volledige blok vervangen en tijdens een test kon ik vaststellen dat mijn auto nu twee keer zo goed draait. De anderen zullen zich moeten haasten om mij nog te zien. Geen sprake van dat ik een afwachtende wedstrijd zal rijden, hoewel ik gewoon in het spoor van Jacobs zou kunnen volgen. Ik wil met panache kampioen worden en de laatste vier races winnen.”

Philip Jacobs is meteen gewaarschuwd. De opdracht van de Limburger wordt des te moeilijker omdat hij door de afwezigheid van Michel Heydens opnieuw alleen tegenover Corthals komt te staan.
“We hebben samen met Wim Coekelbergs, de baas van Racing for Belgium, even overwogen om de auto van Michel aan een rijder van het kaliber van een Bastiaans of Viaene te geven, maar uiteindelijk zijn we tot het besluit gekomen dat dat niet echt correct of sportief zou zijn tegenover Pierre-Yves. Aan het eind van de tweede race in Zolder schaamde ik me eerlijk gezegd een beetje toen Heydens aan de kant ging om me te laten winnen. Als ik kampioen word, dan wil ik dat op een reguliere wijze worden. Ik weet dat dat heel moeilijk wordt, want Corthals is een sterk tegenstander. Hij is heel snel, beschikt over een park ervaring en bovendien zijn er niet genoeg rijders die zich tussen ons tweetjes kunnen wringen. Zelfs al win ik de laatste vier wedstrijden, dan nog heeft hij voldoende aan telkens een derde plaats om de titel te pakken. Ik moet er al op rekenen dat hij een keer opgeeft. Hij heeft geen enkele nulscore, ik heb er twee. Dat is het grote verschil. Ik heb te veel fouten gemaakt en dit jaar worden alle resultaten in rekening gebracht. Maar ik kan het maar proberen. Niets is immers onmogelijk…”
Wim Heroes, vierde in de tussenstand, staat klaar om van een eventuele fout van de twee tenoren te profiteren om zo in de eindafrekening op het podium te eindigen, wat zijn beste resultaat in de cup zou betekenen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in Nationaal op woensdag 22 september 2004 om 12:27


Andere publicaties op Racingworld.be...