Opendeurdagen in Francorchamps

Ondanks de tijdens de Euphony 24 Uur van Zolder opgelopen schade – zowel op materieel, budgettair als sportief vlak – worden er dit weekend in Francorchamps nog vijftig bolides verwacht voor de voorlaatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dijck Belcar.
Tijdens het Racing Festival worden de deuren opnieuw gratis opengegooid voor het publiek, dat via de deelnemende sponsors of websites als www.racbracefans.com, www.racingworld.be, www.race-rally.be of www.belcar.com aan vrijkaarten kan komen. De zeven races van de Super Meeting voor nul euro, dat zou wel eens de grote massa kunnen aantrekken, vooral dan voor de race van 125 minuten van het Belgisch uithoudingskampioenschap voor GT- en Toerismewagens.

Na afloop van deze zesde wedstrijd moet de GLPK Chrysler Viper van Anthony Kumpen en Bert Longin logischerwijs voor de derde keer tot kampioen worden gekroond. Dankzij de monsterscore na afloop van de etmaalrace in Zolder heeft de Amerikaanse bolide met het nummer 1 nu 48 punten voorsprong op de identieke bolide van Kuismanen Racing. Met nog twee keer veertig punten te verdelen tijdens de laatste twee meetings volstaat het voor de regerende kampioenen om zondag voor de Finse Viper te blijven om tot GT-kampioen te worden gekroond.

Maar de strijd om de zege zal niet enkel tussen die twee bolides gaan. Ook de andere twee Chryslers – van de Nederlanders Mike Hezemans-David Hart en de Brit Peter Cook samen met de Fransman Frank Pelle – zijn van plan om om de overwinning te strijden, net zoals de terug-van-weggeweest Marcos LM600 van de Nederlander Cor Euser (de wagen waarmee hij een manche van het Spaans GT-kampioenschap won) of de Chevrolet Corvette C5-R van Marc Goossens en Franz Lamot, die nog steeds op zoek zijn naar een eerste Belcar-zege. Nu ze een nieuwe versnellingsbak hebben komt het er misschien van tijdens het Racing Festival. Ook de Porsches zijn van plan om een hartig woordje mee te babbelen, met de 996 Biturbo’s van Palttala-Van Sande (PSI), Menten-Verbergt (AD Sport), Maes-Verbist of de broers Wauters (AD Sport), maar vooral de splinternieuwe 996 GT3 RSR van PSI voor het snelle duo Vosse-Bouvy. “Het is 2004 RSR-chassis met een 80 pk sterkere N-GT motor, in combinatie met Michelin-banden,” aldus de Brusselaar, die zijn titelkansen zag verdwijnen tijdens de Euphony 24 Uur van Zolder. “Christian Schumacher heeft mecaniciens bij Freisinger ingehuurd, mannen die gewoon zijn om op deze auto te werken, een wagen die hij voor de laatste race in Zolder graag van een Biturbo-motor zou voorzien.”

In GTB gaat de strijd tussen de Porsches van Lambert-Lefort en die van de familie Thiers, twee wagens die in het kampioenschap slechts door zeven punten woorden gescheiden. De Ultima’s hopen de rol van scherprechter te kunnen vervullen.
In Toerisme staat het quasi vast de titel naar de BMW M3 E46 V8 van Beliën-Jakobs gaat (reeds kampioen in TA), voor de identieke auto’s van Smets-De Keersmaeker en Kenis-Severich. In TB zou door het forfait van de BMW M3 E36 van Moury-Morlet (ongeval tijdens de 24 uur) de taak van de andere BMW van Steinberg-Cuyvers-Stevens tegenover de regelmatige Seat Leon Cupra van Hopchet-Sluys (op slechts vier punten!) makkelijker moeten maken. In Silhouette is daarentegen nog niets beslist. Tussen de Ford Mondeo van Radermecker-Muytjens-De Sordi, de Jaguar van Duez-Chouvel en de BMW van Van Bellingen-Leyssens (als die op tijd hersteld geraakt) kan het nog alle kanten uit.

Tenslotte geven we nog mee dat de Stealth van Bernard De Drijver zijn comeback maakte en dat bij de Guests interessante wagens zitten als daar zijn de Britse Chevrolet Corvette C5 van Cole-Le Bas (neen, niet Leinders!) en een nieuwe Audi A4 Quattro voor de Duitsers Noll-Schrey.


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 22 september 2004 om 12:37


Andere publicaties op Racingworld.be...