Formula Renault 1600: Keranen en Dillmann verrassen de Belgen

Voor de eerste keer zal er op de eerste rij van een race voor het Belgisch kampioenschap Formula Renault 1600 geen Belg staan. Nadat de eerste sessie nog op een nat circuit moest worden gereden, bleek de tweede sessie van ’s namiddags beslissend. Aan de man op de pole positie veranderde er echter niets: dat bleef Marko Keranen, 24 jaar en Fins vice-kampioen Toerisme 2003.
Een eerste pole voor de Noorman die naast zich op de eerste lijn de piepjonge (amper 15 jaar) Elzasser Tom Dillmann krijgt. Dillmann draaide aan het stuur van de door zijn vader geprepareerde bolide op amper een halve seconde van de Fin. “Ik was al eens voorin mogen vertrekken, maar dat was tijdens de tweede race, als de top-6 wordt omgekeerd,” legt de sympathieke Dillmann uit. “Ik hoop dat ik zondag mijn eerste race kan winnen.”

Achter de twee buitenlanders was Bertrand Baguette de snelste Belg, voor Jonathan Tonet en Nicolas Stelandre, bij zijn comeback in de eenzitterij nog wat op zoek naar zijn referentiepunten. Tot de laureaat van de RACB Formula Renault Academy gediskwalificeerd werd (net zoals Weeden en Mannerjarvi) wegens illegale rijhoogte. Een zware klap voor de rijder van Marc Goossens Motorsport, die meteen beroep aantekende. Dat werkt echter niet opschortend, waardoor Baguette toch zijn drie sterren voor de Renault Stars Challenge verliest en bij de eerste race helemaal achteraan de grid zal moeten starten.
Een kleine geruststelling voor Pieter Belmans, niet helemaal tevreden over zijn zesde plaats (remproblemen), net achter zijn ploegmaat bij Thierry Boutsen Racing, Maxime Soulet. Die deed vooral zijn beklag over de wegligging van zijn bolide.

Grid voor de 1ste race (10u55) : 1. Keranen (Fin) 2.36.116; 2. Dillmann (Fra) op 0.492; 3. Tonet op 0.755; 4. Stelandre op 0.805; 5. Soulet op 1.373; 6. Belmans op 1.419; 7. Mawet op 1.530; 8. De Bock op 1.650; 9. Roosens op 1.849; 10. Sevrin op 2.574


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in Nationaal op zondag 26 september 2004 om 07:48


Andere publicaties op Racingworld.be...