Winst voor Hart & Huisman - Titel voor Kumpen & Longin!

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenBij de start van de zesde manche van het Belcar Kampioenschap werd het eventjes warm toen Bert Longin en Marc Goossens naast elkaar in Eau Rouge kwamen; de wagens raakten elkaar zelfs lichtjes (zie foto), en het was Longin die als winnaar uit het duel kwam. Goossens nam echter snel de leiding terug over, en op het einde van de eerste ronde passeerde ook de Vastgoed Viper de GLPK bolide. Ondertussen noteerden we een spin van Koen Wauters, die hierdoor wegzakte uit de top 20.

Marc Goossens gaf meteen de Corvette de sporen en bouwde op slechts 2 ronden tijd een voorsprong van 10 seconden uit. In de 5de ronde ging de AD Porsche van Verbergt van de baan in Combes en meteen was de wedstrijd voorbij voor Verbergt-Menten. Bert Longin hield de achterstand op Marc Goossens gecontroleerd binnen de perken en nam zelfs een lichte voorsprong op de Vastgoed Viper. De Viper van Kuismanen loste de rol en de Porsche van Verbist-Maes ging op jacht naar de vierde plaats. In GTB bouwde de Porsche RSR van Vosse-Bouvy gestaag een voorsprong op. Z'n dichtste belagers waren de Porsches van Lambert-Lefort & de broers Thiers, en de beide Ultima's. In toerisme leiden na een half uur wedstrijd Moore & Cox (TB), gevolgd door Smets-Dekeersmaekers (TA) en Ickx-Van de Velde (TB)

Na zowat 35 minuten wedstrijd schoof de Ultima van Qvick de grindbak in en werd de Vastgoed Viper bedacht met een Stop and Go penalty voor inhalen onder gele vlag. Door deze penalty en de vroege pitstop van de Finse Viper kregen we de Porsche van Verbist-Maes op de vierde plaats, de Stealth B6 van Van Moerkerke-De Dryver vervolledigde de top vijf.

In ronde 21 kwam de safety car op de baan na een ongeval van Cor Euser op de Raidillon. Euser werd voor een check-up over gebracht naar het ziekenhuis, maar bleek OK. De voorsprong van 38 seconden, die Goossens ondertussen had opgebouwd, zag hij wel smelten als sneeuw voor de zon..."Zonder die safety car-procedures hadden we de wedstrijd gewonnen," stelde Goossens. "Maar dat maakt deel uit van de koers. We hebben tenminste laten zien dat we over een krachtige en betrouwbare auto beschikken."

De Stand na 1uur wedstrijd:

1. SRT Corvette
2. GLPK Viper
3. Vastgoed Viper
4. RS Motors Porsche
5. Stealth B6
6. AD Porsche Wauters
7. Corvette Cole
8. Kuismanen Viper
9. Gordon Porsche
10. Mondeo Silhouette

Met Anthony Kumpen aan het stuur van de GLPK Viper was de opdracht zeer duidelijk. Net achter de Kuismanen Viper eindigen zou hen nu reeds de titel opleveren. De GLPK Viper reed echter ver voor de Finse Viper... Anthony Kumpen drong dan ook niet aan toen Duncan Huisman hem met de Vastgoed Viper passeerde. Kumpen kon immers het kampioenschap controleren, zolang hij maar voor de Kuismanen Viper bleef.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenGoossens gaf met nog 40 minuten te gaan het stuur over aan Franz Lamot. Deze kreeg echter snel af te rekenen met de Vastgoed Viper en een ontketende Duncan Huisman. Opschudding in het peleton, toen na anderhalf uur wedstrijd Nicolas de Gastines een schuiver maakte op de raidillon en hard de muur raakte. De safety car bracht het hele veld terug bij elkaar.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenOpmerkelijk feit: op de tiende plaats vinden we ondertussen de audi TT terug. Deze wagen, die al jaren een probleemkind blijkt te zijn, presteerde deze wedstrijd wel naar behoren. De safety car verdween van de baan en het duurde welgeteld een halve ronde alvorens Huisman de leiding overnam van Lamot. Kumpen mengde zich niet in de debatten, maar zonder enige inspanning te doen naderde hij zienderogen op de Corvette.

Ruben Maes reed opnieuw een dijk van een wedstrijd. Achter de 3 Amerikaanse bolides was de wagen van RS Motors de snelste Porsche, ruim voor de AD Porsche van de broers wauters, die vijfde leken te eindigen. Doch, in de allerlaatste ronde schoof de wagen van de baan en werd de Stealth B6 alsnog vijfde.

Kumpen stak nog de Corvette voorbij, maar de zege liet hij aan de Vastgoed Viper. de tweede plaats van GLPK was ruimschoots voldoende voor een derde opeenvolgende titel. Een titel, die opnieuw drievoudig is: algemeen kampioen, kampioen in de GT divisie en kampioen in de GTA klasse... Longin was uiteraard heel tevreden: "Door dit resultaat pakken we opnieuw de titel. Een succes dat we behalen dankzij de ervaring én het professionalisme van ons team, waarvan elk lid ontzettend gemotiveerd blijft. Hoewel onze Viper geen auto van de laatste generatie is, hebben we ze toch nog kunnen laten evolueren. Afspraak in 2005, voor een nieuwe Belcar-titelstrijd. Opnieuw met GLPK, maar misschien wel met een andere auto..."

De uitslag (top 10):

1. Vastgoed Viper (Hart-Huisman) - 46 ronden
2. GLPK Viper (Kumpen-Longin) + 29.013
3. SRT Corvette (Goossens-Lamot) + 32.367
4. RS Motors Porsche (Maes-Verbist) + 1.46.904
5. Stealth B6 (V. Moerkerke-De Dryver) + 1 ronde
6. Corvette C5 (Cole-Le Bas) + 1 ronde
7. AD Porsche (Wauters-Wauters) + 1 ronde
8. Gordon Porsche (Lambert-Lefort)
9. PSI Porsche (Vosse-Bouvy)
10. Audi TT (Mattheus-Redant)

Fotografie: Marnik Mouchaers




   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 26 september 2004 om 15:13


Andere publicaties op Racingworld.be...