Mattheus-Redant pakken schitterende 9de plaats

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenEen perfecte race, gekoppeld aan een uitgekiende, supersnelle pitstop maakten dat Audi TT-rijders Chris Mattheus en Bert Redant hun 29ste startplaats aan de finishlijn voor een onverhoopt sterke 9de stek algemeen mochten inruilen. Onnodig te stellen dat het kleine team uit Berlaar hiermee zijn beste resultaat ooit lukte sinds het Audi TT-project werd opgestart.

Chris Mattheus vertrok als 29ste en werkte zich na een heikele eerste ronde gestadig een weg naar voor. De Monegask toefde na één uur racen reeds in 21ste stelling en zou net aansluiten bij de file achter de safety car (na de zware crash van Cor Euser) toen hij door teamstrateeg Luc Goris gepast werd binnengeroepen. Een bijzonder snelle rijderswissel én tankbeurt leverde extra plaatswinst op en zorgde er bovendien voor dat Bert Redant nog achter dezelfde pacecar kon aansluiten, net voor het licht in de pitlane op rood sprong!

Toen ook het merendeel van de concurrenten daarop ging pitten, schoof de bandenspecialist uit Lochristi in nauwelijks drie ronden tijd door naar de twaalfde plaats. De gevreesde terugkeer van enkele tot dusver snellere wagens bleef uit; integendeel, via kwalifikatie-chrono's sloop Redant daarop voor het eerst de top-tien binnen. Om na de late slipper van de Wauters-Porsche uiteindelijk als negende te worden afgevlagd.

"Totaal onverhoopt, zelfs in m'n stoutste dromen had ik hierop niet durven mikken", wist een glunderende Chris Mattheus na afloop te vertellen.

"Het liep deze keer dan ook allemaal gesmeerd. Dankzij nieuwe aerodynamische evoluties die meer downforce genereren en een optimaler verbranding - waardoor ook de hinderlijke uitlaatdampen in de cockpit tot het verleden behoren - draaiden we hier liefst dik vijf seconden sneller dan bij het eerste Spa-bezoek. We hebben de voorbije maanden dus heus niet stilgezeten. Zo heb ik rondenlang haasje-over gespeeld met de Porsche van Pino Racing waarbij o.m. de beduidend hogere bochtensnelheid van onze TT me hoopvol stemt voor de toekomst."

"Vanzelfsprekend heeft ook de vernuftige pitstopstrategie van techneut Luc Goris en de efficiënt afgehandelde stop van de TTRacing-crew een groot aandeel in het resultaat van vandaag. Dat Bert nog net voor het rode licht kon meeglippen is hùn verdienste. Zonder deze prouesse zie ik ons ergens tussen de vijftiende à twintigste plaats finishen; precies het resultaat waarop we voor aanvang van het seizoen hadden gehoopt. Het is duidelijk dat we in Spa alweer een grote stap voorwaarts hebben gezet en dat smaakt naar meer. Voor de seizoensafsluiter in Zolder steken we - bij droog weer - dus nog een tandje bij door de turbodruk met 200 gr. te verhogen; dat moet zo'n 500 PK opleveren; benieuwd wat dat gaat geven. Begeeft de motor, tant pis, maar het zal ons belangrijke info opleveren naar volgend seizoen toe."

Want tenzij er een kerstgeschenk uit de lucht komt vallen - waarover later misschien meer - staat de Audi TT ook in 2005 aan de start van het nieuwe Belcar-seizoen!" besluit Mattheus.

Geven we nog mee dat men bij TTRacing ernstig overweegt deel te nemen aan het GT-festival in Bahrain dat ginds eind november door FIA GT-organisator Stéphane Ratel op poten wordt gezet. Mits hiervoor op korte termijn de nodige fondsen kunnen worden gevonden. Een resultaat als dit vandaag behaald in Spa betekent bij deze queeste beslist geen struikelblok!


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 27 september 2004 om 09:27


Andere publicaties op Racingworld.be...