Vincent Vosse en Fred Bouvy genekt door incidenten

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenNadat ze aan het Belcar kampioenschap begonnen met een Porsche 996 GT2 Bi-Turbo, stapten Vincent Vosse Frédéric Bouvy in naam van meer betrouwbaarheid over op de 996 GT3 Supercup voor de 24 Uren van Zolder. Dit weekend, ter gelegenheid van het Racing Festival van Francorchamps, verschenen ze aan de start met een ronkende 996 GT3-RSR jaargang 2004...

Een vraag brandde op ieders lippen: hoe kwam dit project tot stand? "De beslissing om met deze nieuwe Porsche aan te zetten, werd genomen in samenspraak met het team PSI van Christian Schumacher," vertelt Vincent Vosse. "Deze wedstrijd van de Belcar viel samen met een manche van het Kampioenschap van Frankrijk FFSA-GT, waar het team een GT2 heeft rijden. Omdat het nieuwe chassis dat voor ons bestemd is, nog niet klaar was, besloot Schumacher voor ons een gloednieuwe GT3-RSR te kopen. Omdat de wagen vorige week van de productieband rolde bij Porsche, kon de wagen natuurlijk niet aangepast worden voor het Racing Festival. Daarom reden we in de categorie GTB tijdens deze voorlaatste manche van de Belcar. Maar, voor de finale in Zolder, zal de motor voorzien worden van twee turbo's en zullen we voor de zege kunnen strijden..."

Dit weekend was een soort studieronde voor Vosse en Bouvy, die op korte tijd het potentieel van deze prachtige, nieuwe machine moesten ontdekken. Met natuurlijk de onvermijdelijke problemen die horen bij de eerste rondjes van een pas gemonteerde bolide. "We hadden een privé-test afgewerkt op het circuit van Zolder op een kletsnatte piste en toen leek de wagen perfect," vervolgt Vincent. "In Francorchamps was de context helemaal anders." De twee piloten kwalificeerden zich op de 12de plaats, als eerste in GTB. Ze beseften dat ze in de race hun slag konden slaan... op voorwaarde dat de omloop nat en verraderlijk zou blijven. Op een droge omloop zou het verschil in vermogen met de snelste wagens onmogelijk gecompenseerd kunnen worden, zelfs in het meest optimistische scenario.

Vincent Vosse nam het stuur van de 996 GT3-RSR voor het eerste gedeelte van de race, verreden op een omloop die weinig grip bood. Zoals hij had aangekondigd, reed de piloot uit Verviers een foutloze race, waarbij hij zich voor de Ford Mondeo Silhouet van Vincent Radermecker nestelde, voorlopig in de top 5 algemeen. Maar, toen hij kwam tanken en het stuur door wilde geven aan Fred Bouvy, incasseerde het team een eerste klap... "De radio werkte niet. Toen het team me vroeg om binnen te komen, wist ik niet dat de race geneutraliseerd was," betreurt Vincent. "De bevoorrading verliep optimaal, maar, zoals reglementair voorzien, stond het licht op rood aan het einde van de pitlane! Daardoor verloren we een volle ronde op de andere topwagens in de categorie GTB en alle hoop op een sterk resultaat algemeen."

Bouvy begon vervolgens aan een furieuze inhaalrace op een omloop die steeds droger werd, wat helemaal niet in de kaart speelde van de Red Bull en Elf piloot. Het ergste moest echter nog komen: een volgende neutralisatie na een ongeval van een andere Porsche op de Raidillon. Op dat moment reed Fred vlak achter de Corvette, die op dat moment aan de leiding reed. Terwijl de Porsche 996 GT3-RSR zich keurig achter de Safety Car zette, maakte de GT3-RS van Lambert en Lefort nog quasi een volledig rondje goed om aan te sluiten bij het peloton. Een tweede ronde ging verloren...

Het slot van de race werd gekenmerkt door scherpe tijden van Bouvy, die er een erezaak van maakte om zijn achterstand te verkleinen. Uiteindelijk werd hij afgevlagd op een goede minuut van de winnende Porsche in GTB. "Onnodig te zeggen dat we ontgoocheld zijn over dit resultaat," besluit Vincent Vosse. "De incidenten in deze tumultueuze race hebben ons uiteindelijk genekt. Maar, onze chrono's waren wel heel interessant, wat bewijst dat deze GT3-RSR een uitstekende basis is om op verder te werken. We moeten nu het vermogen van de motor opdrijven om een ereplaats algemeen te kunnen scoren. We mogen optimistisch zijn, want mechanisch kenden we dit weekend geen enkel probleem. We zullen in Zolder, tijdens de finale van de Belcar, alles in het werk stellen om het seizoen in schoonheid af te sluiten..."

Fotografie: RACB



   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 27 september 2004 om 09:47


Andere publicaties op Racingworld.be...