Derde zege in GTB voor Lefort en Lambert !

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenEen kleine maand na het bewogen weekend van de 24 Uren van Zolder, kwam het Track Promotion Team dit weekend weer in actie op het circuit van Francorchamps. De voorlaatste manche van het Belcar-kampioenschap lachte Christian Lefort en Yves Lambert toe, want voor de derde keer dit seizoen mochten ze op de hoogste podiumtrede in de categorie GTB de champagne ontkurken. De titel wenkt...

Het ligt nog vers in het geheugen. De prachtige Porsche 996 GT3-RS in de kleuren van Gordon en Gulf werd zwaar beschadigd tijdens de kwalificaties voor de etmaalrace in Limburg. Voor de langste race van het seizoen in de Mediagroup Van Dijck Belcar 2004 werd in allerijl een 996 GT3 Supercup aangevoerd, maar voor de traditionele race (125') van het Racing Festival in Francorchamps stond de GT3-RS weer te blinken. Het team rond Christian Lefort en Yves Lambert bouwde de befaamde rode bolide terug op vanaf een nieuwe kooi. Om het team te bedanken voor de geleverde inspanningen, realiseerden de beide piloten de snelste chrono in de categorie GTB tijdens de eerste kwalificatiesessie. Een "pole position" die ze helaas niet vast konden houden in de tweede sessie tegen de chrono, enkele uren later. Naast hun vertrouwde rivalen, moesten Lefort en Lambert het deze keer immers opnemen tegen de gloednieuwe Porsche 996 GT3-RSR jaargang 2004 van Vincent Vosse en Frédéric Bouvy, twee professionele piloten die door een speling van het lot voor twee weekends in dezelfde klasse reden als het "Rode" team...

Iedereen verwachtte in de race een dominante "RSR" voor de twee "RS" versies van Lefort-Lambert en Thiers-Thiers. Ondanks hevige pijn in een been, waarvoor hij overigens in de nacht van zaterdag op zondag een bezoek bracht aan de spoedgevallen van het hospitaal van Verviers (!), besloot Yves Lambert de start en de eerste relais voor zijn rekening te nemen op een, door de regen, gevaarlijk gladde omloop. De piloot nam meteen de maat van Kurt Thiers en beet vervolgens op de tanden om geen foutje te maken... "Omdat ik in het vuur van de actie zat, viel het uiteindelijk nog mee," vertelt Yves Lambert. "Ik nam gemakkelijk afstand van de Porsche van Thiers, onze ultieme tegenstander voor de titel in GTB, zonder me verder zorgen te maken over het klassement van Vosse en Bouvy. Die professionele piloten zijn logischerwijze sneller dan ons en ze reden slechts occasioneel in onze categorie. Toen de Marcos van Cor Euser van de baan ging op de Raidillon, deed de Safety Car zijn intrede! Het is altijd verleidelijk om tijdens die neutralisatie te gaan tanken, maar het reglement van de Belcar bepaalt duidelijk dat het licht aan het einde van de pitlane op rood springt... 15 seconden na de doortocht van de laatste wagen achter de Safety Car. Je moet, met andere woorden, wachten tot de herstart om te gaan bevoorraden..."

Een logische strategie die Vincent Vosse en Frédéric Bouvy niet konden hanteren... omdat hun boordradio defect was! Toen de Safety Car op de baan kwam, dook de blauwe Porsche RSR de pits in, waar hij geblokkeerd bleef staan tot de volgende passage van de interventiewagen! Zo kwam de Gordon Porsche aan de leiding in de categorie met een mooie voorsprong. Yves Lambert liet zich, met een van pijn vertrokken gezicht, aflossen door Christian Lefort, die zich in de eerste plaats concentreerde op het vermijden van elke fout. Niet eenvoudig op een piste waar het ene na het andere incident en ongeval gebeurde... "Op bepaalde plaatsen was het enorm verraderlijk," vertelt de piloot. "Vooral op de top van de Raidillon. De crash van de Pino Porsche zorgde voor een benzinespoor op de omloop. Toch werd het peloton terug losgelaten. Zwaar! Ik wist dat Fred Bouvy de mouwen had opgestroopt en in de achtervolging was gegaan, maar ik controleerde onze voorsprong. Dat leverde ons een derde overwinning in de klasse op, gecombineerd met een degelijke 7de plaats algemeen..."

Een prachtig resultaat en een uitstekende zaak voor Lefort en Lambert in het kampioenschap, waarin ze hun voorsprong op Thiers-Thiers met 5 eenheden aandikken. De twee Porsche-team worden nu gescheiden door 12 punten... "Er kan ons niet veel meer gebeuren tijdens de finale in Zolder, half oktober," besluit Yves Lambert. "Op voorwaarde dat we de finish halen en een minimum aan punten sprokkelen. Onnodig te zeggen dat we er alles aan gaan doen om de titel te pakken, maar we zullen het met panache doen. Immers, in de Drivers Challenge, het klassement voor piloten uit alle categorieën, maken we nog kans op de tweede plaats, achter Anthony Kumpen en Bert Longin! Het wordt nog spannend..."

Het mooie avontuur zal afgerond worden met de Belcar Masters in Zolder. Een verhaal van twee piloten die op veel respect kunnen rekenen in de paddock en die het seizoen kunnen bekronen met een sterke ereplaats in het Belgisch uithoudingskampioenschap. En dan te weten dat Christian Lefort en Yves Lambert enkele maanden geleden nog nobele onbekenden waren, of toch zo goed als...

Fotografie: RACB



   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 27 september 2004 om 09:49


Andere publicaties op Racingworld.be...