GLPK Racing kampioen in Divisie GT!

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijken Na de prachtige overwinning in de 24 Uren van Zolder, was GLPK Racing al verzekerd van de titel in de klasse GTA van de Mediagroup Van Dijck Belcar 2004. Bleef nog de titel in Divisie GT, het doel van de mannen van Paul Kumpen in Francorchamps, waar de voorlaatste manche verreden werd van het nationaal uithoudingskampioenschap. Met een tweede plaats, brachten Anthony Kumpen en Bert Longin ook die opdracht tot een goed einde…

Zoals gebruikelijk staat het seizoenseinde van het Limburgse team in het teken van de jacht op diverse titels. In de kwalificaties ging Bert Longin op jacht naar de pole position, om op die wijze op gelijke hoogte te komen van... zijn teamgenoot Anthony Kumpen in de Drivers Challenge. "De piloten die de pole position realiseren en de snelste rondetijd in de race rijden, krijgen immers meer punten dan hun teamgenoten," vertelt Anthony. "Daardoor kon ik afstand nemen van Bert op de Nürburgring, waar ik tijdens de kwalificaties de snelste was. Omdat we een uitstekend team vormen, zou het rechtvaardiger zijn om samen gedeeld kampioen te worden in de Drivers Challenge. Bert kreeg zaterdag daarom de kans om drie setjes nieuwe banden te monteren om te jagen op de pole position, in een duel met de Chevrolet Corvette van Marc Goossens. Uiteindelijk moest hij nipt de duimen leggen, met een verschil van vier tienden van een seconde..."

De Chrysler Viper GTS-R met het nummer 1 mocht vanaf de eerste rij starten, maar ging niet ten koste van alles strijden voor de overwinning in Francorchamps. Om de titel te pakken in de categorie Grand Tourisme (Divisie GT), volstond het om voor die andere Viper van de Fin Pertti Kuismanen te finishen. Bert Longin nam dus geen risico's, wat hem niet belette om zich stevig in de kopgroep te nestelen. "We hebben niet aangevallen, maar toch zat een overwinning er zeker in," vertelt Longin. "David Hart heeft veel geluk gehad bij de neutralisaties. Voor hetzelfde geld had hij een ronde kunnen verliezen op ons." Bert Longin, die halfweg de race werd afgelost door Kumpen, kon tevreden zijn over het geleverde werk. Anthony ging verder op het elan. Toen Franz Lamot het stuur van de Corvette C5-R overnam van Marc Goossens, rook de Limburger zijn kans... "Ik vroeg aan het team of ik mocht proberen de Corvette van Lamot in te halen, maar de teamleiding vroeg me om geduld te oefenen. Kuismanen stond inderdaad ver in het klassement, maar, een opgave van ons had de situatie helemaal kunnen omkeren. Ik heb dus gewacht. Vervolgens was er die crash van een Porsche op de Raidillon, waardoor het volledige veld terug samen kwam achter de Safety Car. Bij de herstart was Duncan Huisman heel ongeduldig en ik besloot hem te laten passeren." Anthony leek op weg naar de 3de plaats, genoeg voor de titel, maar hij voegde nog wat panache aan de strategie van het team... "Toen ik korter bij Lamot kwam, voelde ik dat ik hem kon passeren. Het team gaf me de toestemming om mijn kans te gaan, op voorwaarde dat ik geen domme dingen zou doen. Ik ging zuiver voorbij de Corvette en controleerde vervolgens mijn voorsprong. Daardoor eindigden we op de tweede podiumplaats. Geen overwinning, maar GLPK Racing is dit seizoen duidelijk weer de grote winnaar in de Belcar!"

Na de Klasse GTA, haalde het befaamde team uit Hasselt dus ook de eindzege binnen in Divisie GT. In Zolder, waar de laatste manche van het seizoen verreden zal worden, dreigt het een andere verhaal te worden voor Anthony Kumpen en Bert Longin. "Dan is er geen sprake meer van strategie!" verduidelijkt Anthony. "We zullen voluit in de aanval mogen gaan om het seizoen in schoonheid af te sluiten. Bert zal opnieuw de kans krijgen om te jagen op de pole position. Zelf ben ik al zeker van de eindzege in de Drivers Challenge, maar het zou toffer zijn om die titel met twee te delen, niet?" De tegenstanders van de Viper #1 zijn gewaarschuwd.... See you in Zolder !


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 27 september 2004 om 11:24


Andere publicaties op Racingworld.be...