Gisteren was de World Motorsport Council van de FIA samen. Op het programma stonden natuurlijk diverse kalenders die nog moesten goedgekeurd worden, maar ook de vraag van BMW Motorsport om de 6-serie (meer bepaald de M6 coupé) te laten homologeren als een GT wagen. Dit in opvolging van de legendarische BMW M3 GTR, die we dit jaar nog in het Belcar kampioenschap aan het werk zagen. De FIA gaf zijn zegen daartoe, en dat doet rond de controverse 'tourwagen of GT' enkel meer stof opwaaien.
De 6-serie van BMW, waarvan de M6 Coupé model zal staan voor de FIA homologatie, wordt dus binnen de FIA normen een GT1. Tot groot jolijt van sommingen, tot kommer en kwel echter van het overgrote deel der autosportinsiders. Net zoals de BMW M3, is de M6 Coupe een regelrechte tourismewagen, die als basis moet dienen voor een GT wagen. Rond de homologatie van de M3 GTR als GT was destijds al veel te doen, maar nu de FIA ook de M6 Coupé als GT1 gaat beschouwen, kunnen sommigen niet meer volgen.
Uitspraken als: "Krijgen we dan morgen de nieuwe VW Golf GT1?" en "Tourisme is tourisme, maar voor BMW kan blijkbaar steeds een uitzondering worden gemaakt", lieten zich reeds noteren. En net zoals bij de homologatie van de M3 GTR, geeft ook nu de FIA geen enkele motivatie noch basis op, waarop de beslissing viel. Pap in de mond dus, voor de velen die reeds vooraf spraken van een gamanipuleerd handeltje tussen BMW Motorsport en de FIA bonzen...
FIA keurt de 'tegenstrijdige' homologatie van de BMW M6 als GT goed
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Internationaal op zaterdag 11 december 2004 om 12:42