Belcardebuut voor Vanina Ickx

Een nieuwe lente, een nieuw geluid. De BMW E46 M3 moest tijdens de winterperiode plaats ruimen voor de beroemde en bloedmooie MINI Cooper S3, made by Eric Qvick, terwijl ook aan de bemanning is gesleuteld. De komst van Vanina Ickx aan de zijde van Alexandra Van de Velde is uiteraard reeds een groot pluspunt. De Waalse vedette heeft reeds een rijke autosportervaring wat het team alleen maar ten goede kan komen. Desondanks teert Vanina niet op de naam van haar beroemde vader, Jacky Ickx, maar ze heeft blijkbaar wel zijn talent in de genen meegekregen.

“Ik reken niet op de hulp van mijn vader”, verduidelijkt Vanina. “Ik zoek mijn eigen weg in de autosport en tracht zoveel mogelijk ervaring op te doen. De naam ‘Ickx’ heeft er wel toe bijgedragen dat ik makkelijker de weg vond naar de autosport dan iemand anders. Maar daar stopt het ook. De rest moet ik zelf bewijzen”.

Het debuut van de sympathieke Waalse dateert reeds van 1997 in de toenmalige BMW Compact Cup. Ondertussen doorzwom ze vele waters. Zo was ze ondermeer reeds aan de slag in de 24 Uren van Le Mans in een Porsche 996 GT3 en kon ze de etmaalrace in Francorchamps rijden in een Viper van Larbre Competition. Vorig seizoen reed Vanina nog een wedstrijd in de zéér competitieve Formule Renault V6. Naar eigen zeggen een superervaring, maar een budget voor een volledig kampioenschap in 2004 vond ze spijtig genoeg niet.
“Ik ben zéér tevreden dat ik momenteel in de Belcar aan de slag kan met Alexandra en de steun van Daikin”, gaat Vanina verder. Het is trouwens niet de eerste maal dat beide dames een wagen delen. In 1998 stonden beiden, geflankeerd door Andy Jaenen, op het podium van de 24 Uren van Zolder.

“Het is de eerste maal in mijn loopbaan als pilote dat ik een volledig kampioenschap kan afwerken. Het feit dat dit we met de MINI S3 de baan opgaan is voor mij een nieuwe uitdaging. De Mini S3 is een mooie bolide en goed opgebouwd. Het feit dat hij voorzien is van een BMW M3-motor en achterwielaandrijving maakt het niet makkelijk. Maar de eerste tests waren bemoedigend en ik voel dat ik de wagen vrij vlug naar mijn hand zal kunnen zetten”, besluit een strijdvaardige Vanina Ickx.

Ook Alexandra Van de Velde kijkt reikhalzend uit naar naar de start van het nieuwe seizoen. Zij zal tijdens de Supermeetings zowel in de Mediagroup Van Dyck Belcar, als in de MINI Challenge aantreden. Tweemaal met een MINI, maar telkens een gans ander concept. Vandaar dat het voor Alexandra niet vanzelfsprekend is om telkens de spreekwoordelijke knop om te draaien.

In de MINI Challenge wordt gereden met wagens die dicht aanleunen bij de straatversies. Een voortrekker dus met toch een slordige 200 pk onder de bips. De MINI S3 uit de Belcar daarentegen is een achterwielaangedreven wagen met bijna het dubbele aan vermogen. De MINI S3 komt uit in de klasse TB (Toerisme -3200cc). Voorlopig wordt nog met de 3l-motor gereden, maar het is niet uitgesloten dat men op termijn een 3.2l-motor inbouwt.

“Ik ben héél tevreden met de komst van de MINI S3, gecombineerd met Vanina als teammaat”, verduidelijkt de Wetterse advocate. “Ook onze sponsor Daikin heeft onze keuze aangemoedigd en is zéér enthousiast. De Mini S3 is een mooie wagen en publicitair gezien zéér interessant. En dan nog eens met de naam Ickx op het venster hebben we momenteel geen gebrek aan belangstelling. Maar de bal ligt nu uiteraard in ons kamp. Ik heb steeds gereden met wagens (BMW E36 en E46) die vrij makkelijk te besturen zijn. Nu liggen de zaken enigszins anders. De MINI S3, een eigenbouw uit de atelier van Eric Qvick is geen makkelijke wagen. Het is de eerste maal dat ik te maken heb met een echte koersauto. Ik heb momenteel amper twee dagen getraind, maar de progressie is merkbaar. De baanligging, het vermogen en de remmen zijn excellent. Door de korte wielbasis breekt de wagen makkelijk uit, waardoor het moeilijk is om de limieten te vinden. Ik ben ervan overtuigd dat wij met het afmalen van de nodige kilometers op korte termijn een rol van betekenis kunnen spelen. Ik moet me momenteel concentreren op twee fronten. Enerzijds het goede ritme vinden in de MINI S3 en anderzijds is er nog de MINI Challenge, waarin ik me dit jaar toch wil manifesteren. Vooral in de Lady’s Challenge. Door de komst van de MINI S3 zijn de tests met de Cup-versie een beetje op de achtergrond verzeild. Maar de wagen wordt op circuit geassisteerd door Waterloo Motors, waar ondermeer Fred Bouvy aan de slag gaat. En daar heb ik véél vertrouwen in”, besluit Alexandra.


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 31 maart 2004 om 12:21


Andere publicaties op Racingworld.be...