De joint venture tussen Belgium Racing en Qvick Motors Racing, mede met de komst van de Ultima GTR is uniek in de geschiedenis van de Belcar. De Oostendse tuner, die reeds zijn strepen verdiende met de bouw van de Mini S3, vond in de opbouw van de Ultima een nieuwe uitdaging. Met Belgium Racing van Patric Derdaele en Peter Theuws vond Eric Qvick een ideale partner voor een joint venture. Er werd besloten om twee identieke Ultima’s te bouwen voor beide teams.
“Het idee ontstond toen ik met een Radical reed”, verduidelijkt de Oostendenaar zijn keuze. “Ik wou een wagen bouwen op dezelfde basis en heb het Belcarreglement tot in de kleinste details bestudeerd om de Ultima conform op te bouwen”.
Maanden van bloed, zweet en tranen heeft het gekost om alles tot een goed einde te brengen.
“We wilden de stap naar GT maken, maar niet de zoveelste Porsche in het peloton zijn. Door het feit dat ik véél ervaring heb met BMW-motoren en de Ultima reeds gehomologeerd is met een BMW-motor, was de keuze vlug gemaakt.
De opbouw ging echter niet over één nachtje ijs. Buiten de rollkooi werd bijna alles gewijzigd en nieuw opgebouwd” . Een titanenwerk waarin het talent en de creativiteit van Qvick kwam bovendrijven. Tijdens de eindsprint hebben de mecano’s van Belgium Racing voor versterking gezorgd.
“Zonder de belangeloze inzet van tal van medewerkers was dit project nooit op tijd klaargekomen. Een extra pluim verdienen ze wel”, besluit de eerder bescheiden Oostendse tovenaar.
Een tiental dagen voor de eerste wedstrijd was de eerste wagen, bestemd voor Belgium Racing, klaar voor de roll-out in Zolder. Momenteel wordt in Oostende koortsachtig gewerkt om de tweede Ultima tegen komend weekend klaar te krijgen.
Peter Theuws kreeg de eer om de prachtige bolide in te rijden.
“Ondanks het feit dat de wagen volledig nieuw is opgebouwd en véél afstelwerk met de natte vinger moest gebeuren, stond ik versteld van de stabiliteit van de Ultima,”
geeft Theuws tekst en uitleg.
“Met 410 pk voor 950 kg verkrijgen we een goede pk/gewichtsverhouding. En dat voel je in de rug als je op het gas gaat staan. Opvallend is ook dat de wagen enorm handelbaar is en zéér stijf. Deze wagen is onder een goed gesternte geboren en heeft enorm potentieel. Ondanks het feit dat ik tijdens de roll-out geen enkel risico nam en er kleine kinderziekten de kop opstaken, kon ik toch vlot 1’43” draaien. En dit zonder dat de wagen perfect afgesteld en uitgelijnd was en met veren waarvan de uitgaande slag te kort was. Een servostuur zou ook geen overbodige luxe zijn. Ik verwacht dat deze bolide op termijn in Zolder onder de 1’35” zal duiken”, besluit een enthousiaste Peter Theuws.
Door een kleine uitstap in de zandbak van Geoffroy, de teammaat van Eric Qvick, kon Patric Derdaele voorlopig nog niet proeven van zijn nieuwe speeltje. Maar komend weekend krijgt de Limburger ruimschoots de tijd om te wennen aan deze prachtige bolide. Wegens een klein medisch probleem is de kans groot dat Peter Theuws de handdoek moet werpen voor de eerste race. Johan Empsen zou dan vervanger van dienst worden. Diezelfde Empsen, die véél ervaring heeft met buizenchassis’, zal ook het duo Theuws/Derdaele komen versterken tijdens de wedstrijd over 4 uren in Francorchamps en de 24 Uren van Zolder. Op de Ultima van Eric Qvick zijn nog geen bijkomende piloten bekend voor de 24 Uren van Zolder. Wel is zeker dat deze wagen paraat tekent voor de 24 Uren van Francorchamps met het kwartet Qvick/Geoffroy/Van Rompuy/Bruixola.
Naast de Ultima beschikt Belgium Racing nog over twee BMW’s E36 Supertouring en één BMW Compact. De Compact werd vorig seizoen met Broodcooren/De Coster kampioen in de Zolder Touring Cup en gaat nu met hetzelfde duo de Belcar aansnijden. Tijdens de 24 Uren van Zolder krijgt het kampioenenduo waarschijnlijk versterking van Verhoeven.
De Supertourings zullen hoogstwaarschijnlijk een paar wedstrijden betwisten in de BTCS (Belgian Touring Car Series), waaronder de 12 uren van Francorchamps met Derdaele/Theuws/Empsen en Verhoeven/Colman.
Verder staat ook nog de wedstrijd van de Zolder Touring Cup in Francorchamps op het verlanglijstje.
De eerste wedstrijd van de Ultima's
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 31 maart 2004 om 12:25