Heel wat schuivers in de eerste bochten. Slachtoffers waren o.a. de KS Motorsport Silhouette en de Stealth B6. De SRT Corvette (Hart) nam snel de leiding, gevolgd door Menten (Porsche), Kuismanen (Viper), Van Sande (Porsche) en Duez (Porsche). In de GPR Porsche 997 Supercup toonde Marc Duez dat er wel degelijk een toekomst is voor deze wagen. Hij nestelde zich één ronde later al op de vierde plaats. Ondertussen had Koen Wauters de AD Porsche Biturbo tot schroot herleid na een crash in de REA bocht.
Jos Menten gaf zich niet zomaar gewonnen aan David Hart. Bij het ingaan van de vijfde ronde bedroeg het verschil tussen het kopduo slechts 2 tienden van een seconde. Eén ronde later was het zover: PSI rijder Menten nam de leiding over van de SRT Corvette en begon aan het uitbouwen van een voorsprong die al snel 6 seconden bedroeg op de Corvette en meer dan 20 seconden op de rest van het veld.
En bij de rest van dat veld ging het niet zo goed. Schuivers alom... De Porsche van NGT diende op te geven, Van Sande schoof van de baan in de Sterrenwachtbocht en stak tot de assen in het grind, de Guest Ferrari 360 mistte de chicane...Na 11 ronden hadden we nog steeds Jos Menten aan de leiding, met de opnieuw naderende SRT Corvette als tweede, De Kuismanen Viper als derde en een dekselse Marc Duez in de GPR Porsche 997 als vierde. Franz Lamot vertoefde als GTB leider op de 7de plaats. Om de algemene titel in de wacht te slepen moet echter een vierde plaats algemeen behaald worden (+ de zege in de klasse). Het kon dus best nog spannend worden in de ultieme eindstrijd.
Een vroege en ongeplande pitstop van de SRT Corvette (montage van slicks) zou wel eens over de titel kunnen beslissen. Hart maakte blijkbaar de goede keuze door al vroeg op slicks over te schakelen. Hij naderde op leider Menten met zo'n vier seconden per ronde. Achter hen bracht Val Hillebrand de Stealth naar een knappe derde plaats, met Duez in de GPR Porsche 997 op een verrassende 4de stek.
Na zo'n 50 minuten kampte de leidende Porsche van Jos Menten met bandenslijtage en dan leidde tot een spin. Menten zocht de pitlane op en Bouvy vertrok met een nieuw set rubbers. Maar... na enkele honderden meters kampte hij met een lekke achterband (links). Een volledige ronde in 'slow motion' en een nieuwe pitstop deden de wagen wegzakken naar de vijfde plaats. Sensatie ook in de pitlane, toen bij de pilotenwissel op de Porsche #35 brand uitbrak.
Rudi Penders deed ondertussen wat van hem verwacht werd: de eerste plaats in GTB heroveren. Maar een zesde plaats algemeen volstaat niet voor de algemene titel, indien de SRT Corvette wint. En zo zag het er naar uit, na de pitstop van de RS Porsche van Maes-Tanghe, die al een tijdje op kop reed, want Goossens nam toen een voorsprong van méér dan een ronde. De RS Racing Porsche bleef tweede, de Kuismanen Viper, de PSI Porsche en de nog steeds sterk presterende GPR Porsche 997.
De Marcos van Eurotech maakte een schuiver in de Kanaalbocht, maar dat feit had gelukkig geen gevolgen voor de andere deelnemers. In de Tourisme klasse leidde de Severich BMW V8 al de hele wedstrijd. In TB was het de Moore BMW die de leiding in handen had. De Guest Ferrari maakte nogmaals een spin en reed zich vast. Ook de Porsche #38 kreeg problemen (gebroken ophanging achter).
Met nog 20 minuten wedstrijd voor de boeg was het duidelijk dat enkel pech de SRT Corvette van de zege en de Algemene Titel zou kunnen houden. Penders-Lamot hadden een tweede pitstop moeten maken en lagen te ver achter om voor de vierde plek te kunnen strijden. Voor Franz Lamot en Rudi Penders was de Algemene Titel echter niet de doelstelling dit jaar. Ze waren al vroeg dit seizoen zeker van de GTB kroon, en de tweede plaats in het algemene eindklassement 2005 is een onverhoopt knap resultaat voor dit sympathieke duo.
Marc Goossens nestelde zich onder de vleugel van de Kuismanen Viper en beperkte zich rondenlang tot volgen. De Gelenaar had immers een grote voorsprong... Olivier Tanghe kreeg het in de RS Porsche hard te verduren met een jagende Fred Bouvy. Er ontspon zich een knappe strijd voor de derde podiumplek, die op tien minuten voor het einde beslecht werd in het voordeel van Fred 'Bull'.
SRT Kampioen in GT en GTA, Marc Goossens wint de Drivers Challenge! Groot feest bij SRT dus. De Kuismanen Viper finisht tweede, Bouvy-Menten pakken de derde podiumplaats, ten koste van Maes-Tanghe. Marc Duez en Martial Chouvel finishen met hun GPR Porsche 997 Supercup als vijfde algemeen, winnen de Guest klasse en laten daarbij alle GTB wagens achter zich. Een mooie beloning voor het Team van Pino Sperlinga, dat een heel jaar lang hard heeft gewerkt aan de ontwikkeling van deze wagen.
De Toerismeklasse wordt in extremis nog gewonnen door de Moore BMW (Barrow-Cox), tevens winnaars in TB. In TA reed het duo Cuyvers-Bruynoghe nog eens samen, en dat bleek meteen goed te zijn voor een zege in deze klasse. Van Bellingen-Werckx wonnen de Silhouette klasse.
De top 15
1 Marc Goossens/David Hart - Chevrolet Corvette C5R
2 Pertti Kuismanen/Vincent Vosse - Chrysler Viper GTS-R
3 Jos Menten/Frederic Bouvy - Porsche 996 GT2 R
4 Ruben Maes/Olivier Tanghe- Porsche 996 Biturbo
5 Marc Duez/Martial Chouvel - Porsche 996 Supercup
6 Franz Lamot/Rudi Penders - Porsche 996 GT3 RS
7 Patric Derdaele/Johan Empsen - Ultima GTR
8 Patrick Ceusters/Henk Haane - Porsche 996 GT3 RS
9 Erik Qvick/Christophe Geoffroy - Ultima GTR
10 Frank Thiers/Hans Thiers - Porsche 997 GT3 RS
11 Steve Van Bellingen/Guido Werckx/Koen Leyssens - BMW E46
12 Jean-Pierre Verhoeven/Jean Claude Meert - Porsche 996 Supercup
13 Danny de Laet/Joost Vollebergh - Porsche GT3 RSR
14 Johan Van Loo/Kelly Jamers - Porsche 996 GT3
15 Wim Lumbeeck/Guino Kenis - BMW Z3 M-GT
Fotografie: Martijn Wouters
SRT Corvette wint laatste race - Marc Goossens is de Drivers Champion!
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 23 oktober 2005 om 15:21