Ter aanvulling van ons eerder geplaatst bericht over de overwinning van de GLPK-Carsport Corvette in de FIA GT wedstrijd te Zhuhai volgt hierbij het uitgebreide verslag van het team.
De negende wedstrijd van het FIA GT kampioenschap is een succes geworden voor het GLPK Carsport team. De gele Corvette met Anthony Kumpen, Bert Longin en Mike Hezemans als rijders namen vroeg in de wedstrijd de leiding en behielden deze tot aan het einde. Voor het Belgisch Nederlands team, gesteund door Cadillac & Corvette Europe is dit de tweede zege van het seizoen.
Het zag er op vrijdag niet zo rooskleurig uit voor het team. In totaal werden er slechts 22 rondjes gereden in de eerste vrije training. In de tweede training werd er zelfs niet gereden. " Ik spinde in de eerste sessie " vertelt Mike Hezemans. " Even later ging ook Bert rond nadat hij over de brokstukken van een Lister gereden was. De remschijven van die wagen waren geëxplodeerd en Bert kon de brokstukken niet meer ontwijken. De banden waren stuk en omdat we geen banden hadden voor de tweede sessie hebben we die dus ook niet afgewerkt. "
Zaterdag ging het echt om de knikkers en moesten de rijders de baan op voor de kwalificaties. " Met zo weinig ronden in de benen was dat niet makkelijk " zegt Anthony Kumpen. " Iedereen, behalve wij, had kunnen trainen, met de afstellingen spelen. Wij moesten de baan op en er het beste zien van te maken. Ik slaagde erin de wagen op de vierde plaats te kwalificeren, maar er zat meer in. Dat voelde ik meteen, maar vanwege het gebrek aan training kon ik het volledige potentieel niet benutten. "
Het ging steeds beter en beter voor het GLPK Carsport team want vanmorgen slaagde Hezemans erin om de beste tijd in de warming up te laten optekenen. Het was duidelijk, de rijders van de gele Corvette C5-R waren er klaar voor en er moest rekening mee gehouden worden. Anthony Kumpen nam de start en rukte op naar de derde plaats. " Ik kwam goed weg en zat meteen goed in het ritme. Tijdens de warming up merkte Mike dat de wagen super was, net als de Pirelli banden. Ik was gemotiveerd en geconcentreerd om er iets goed van te maken. In de tweede ronde gingen Bouchut en Lamy rond op een olievlek. Ik kon die olievlek ontwijken en kwam zo aan de leiding. Ik behield die positie zonder probleem en kwam pitten. "
Na Kumpen ging Longin de baan op en ook hij legde een probleemloze stint af. Mike Hezemans mocht dan de zaak afmaken en de Corvette C5-R van het GLPK Carsport team, gesteund door Cadillac & Corvette Europe, over de finish rijden. Dolle vreugde in het Belgisch - Nederlandse kamp was het gevolg. " Dit is fantastisch " glundert Bert Longin. " Fantastisch, fantastisch. Het was zo slecht begonnen op vrijdag en nu hier winnen. Totaal onverwacht maar oververdiend. We zijn als rijders geconcentreerd gebleven, nooit gepanikeerd omdat we zo weinig hadden kunnen trainen maar gefocust gebleven op onze opdracht. We hadden prima banden gekregen van Pirelli. Het team leverde prachtig werk. Van alle pitstops waren onze jongens telkens de snelste. Dit is niet de eerste keer dat we het snelste zijn in de pit en dan moet je weten dat wij geen professionals zijn hè. We zetten hier nog maar eens de fabrieksteams in de wind door dit te presteren. Een dikke vette pluim voor het team. "
En weg was hij , op weg naar het podium om met zijn maatjes van de champagne te genieten en dan het vliegtuig op richting België. De volgende wedstrijd komt eraan op 18 november. Dan brullen de motoren in Dubai.
(GLPK-Carsport press)
Tweede zege voor Corvette GLPK Carsport!
Van onze redacteur
Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zondag 23 oktober 2005 om 20:44