Amper een week na de ongelukkige finale van de BTCS 2005 in Francorchamps, waar Fred Bouvy en David Loix toch nog de titel pakten in de categorie GT, trok het kleine wereldje van de Belgische racerij dit weekend naar Zolder, waar de finale verreden werd van de Belcar, het Kampioenschap van België Uithouding.
Fred Bouvy en zijn Nederlandse teamgenoot Jos Menten waren vastbesloten om nog eens zwaar uit te halen in deze afsluiter van het seizoen met hun Porsche 996 GT2-R van PSI. Het begon prachtig, met de snelste chrono in de vrije trainingen. De bevestiging van de topvorm van de bolides geprepareerd door het team van Christian Schumacher volgde in de kwalificaties. Markus Palttala klokte de pole position en de 2de tijd werd gereden door Bouvy en Menten. Een 100% PSI eerste startrij voor de laatste race van het seizoen...
Natuurlijk moest dit alles nog bevestigd worden in de race over 125'... Temeer omdat het weer de opdracht lastig maakte voor de piloten, want opeenvolgende regenbuien maakten de piste uiterst verraderlijk. Bij PSI koos men voor intermediates om de strijd aan te gaan. Fred Bouvy, die even voordien had deelgenomen aan een race in de Legends Cars, was natuurlijk goed geplaatst om zijn team te adviseren voor de bandenkeuze... Duidelijk een goede keuze! Terwijl de andere teams nog voor halfweg koers de pitlane moesten opzoeken, reed Menten rustig zijn rondjes aan de leiding. Een overwinning in zicht?
Toen was het tijd voor de pitstops. Bouvy loste Jos Menten af aan het stuur van de Porsche, maar slechts... voor heel even! Al snel begon de Porsche in de kleuren van Red Bull flink te roken ter hoogte van het linkerachterwiel. "Tijdens de bevoorrading, was er iets gebroken ter hoogte van de wielnaaf. Ik kon niet anders dan, na een trage ronde, terug de pits in rijden. De mecaniciens hebben het probleem snel opgelost door een ander wiel te monteren, maar door dit incident waren onze winstkansen wel verkeken..."
Fred Bouvy ging met het mes tussen de tanden terug van start. Al snel nam hij de maat van de Porsche Bi-Turbo van Maes en Tanghe, alvorens terrein te winnen op de Chrysler Viper GTS-R van Vincent Vosse. Toen de finishvlag viel, was het verschil tussen de beide wagens amper 18 seconden... "Het is moeilijk om tevreden te zijn met een 3de plaats, wanneer je alle troeven in handen had om te winnen," betreurde Bouvy na de finish. "Maar, je kan er niets aan veranderen. Met een minuut voorsprong op de rest van het veld, waren we goed op weg naar onze 2de zege van het seizoen. Uiteindelijk was deze race een weerspiegeling van ons kampioenschap: een afwisseling van uitstekende prestaties en frustrerende momenten. De Porsche 996 GT2-R is een veel ingewikkelder product dan een Corvette C5-R, maar de wijze waarop we deze uitdaging hebben volbracht met PSI is zeker niet onopgemerkt gebleven. Onze grootste ontgoocheling was wellicht de 24 Uren van Zolder... en de finale van vandaag. Maar, het ganse seizoen zaten we wel voorin. Nu is het zaak om 2006 zo goed mogelijk voor te bereiden. Er liggen verschillende projecten op tafel. We zullen de komende weken gebruiken om dit allemaal te concretiseren..."
(Red Bull Press)
Fotografie: Martijn Wouters
Fred Bouvy en Jos Menten sluiten het seizoen af op het podium
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 24 oktober 2005 om 00:07