Nadat het team de categorie GT van de Belgian Touring Car Series 2005 kleur gaf met de nieuwe Porsches 997 die nog volop in ontwikkeling waren, besliste Team GPR van Pino Sperlinga nog een belangrijke race te rijden, dit weekend in Zolder. Daar werd de finale verreden van de Belcar, het kampioenschap van België Endurance. Het team is de laatste tijd vertrouwd met het aangaan van grote uitdagingen en dit was weer zo een challenge van formaat. Wat kon een Porsche van 400 pk immers uitrichten tegenover de monsters op de startgrid van de Belcar, zoals de Chrysler Viper GTS-R, Corvette C5-R en andere Porsches met turbomotoren die om en bij de 700 pk produceren?
Aan het stuur van de #30 zaten de specialisten Marc Duez en Martial Chouvel, een uitermate complementair duo. Zij vormden alvast een sterke bemanning in dit kampioenschap, waarin het verschil tussen het niveau van de piloten flagrant is. Meteen in de vrije training, verreden op een verraderlijke omloop, kreeg het publiek een idee van de competitiviteit van de Porsche 997. Met een zesde tijd algemeen, nestelden Duez en Chouvel zich meteen in de kopgroep...
Die goede opening werd bevestigd in de kwalificaties, met een tijd van 1'51"385, waarmee de #30 zich keurig plaatste voor de 7de startrij. Van een afwachtende houding kwam niets in huis tijdens de race, die begon op een natte en dus bijzonder verraderlijke omloop. De Vliegende Ardenner Marc Duez had niet meer nodig om meteen terrein goed te maken op de koplopers. In de tweede ronde zat de Porsche GPR al in de top 5 en zette hij zelfs de Porsche Bi-Turbo van Leo Van Sande, ongetwijfeld de wagen met de krachtigste motor van allemaal, onder druk! Duez vond een opening en stuurde de Porsche naar de vierde plaats.
Marc had bovendien een perfecte bandenkeuze gemaakt, terwijl andere teams vroegtijdig de pits moesten opzoeken. Tot halfweg de race, toen hij zich liet aflossen door Martial Chouvel, ging het festival van Duez verder... "De wagen presteert uitstekend. Voor de rest heb ik niets te melden," vertelde Marc Duez ontspannen bij het uitstappen uit de Porsche. "Ach ja, de voorruit was vuil. Die moet gepoetst worden..." Terwijl de rest van het team in lachen uitbarstte, moest Chouvel op een quasi droge piste zijn positie verdedigen tegenover de krachtigere bolides. Bovendien begonnen de banden natuurlijk te slijten in het slot van de race, maar toch behaalde Chouvel een ongelofelijke 5de plaats algemeen, gekoppeld aan een uitstekende zege in de categorie "Guest".
De Porsche 997 Cup "made by Pino" beantwoordt immers wel aan het GTB-reglement van de Belcar, maar omdat de wagen niet deelnam aan het kampioenschap, moest de wagen het stellen met een rol als genodigde in deze finale. De 997 #30 eindigde wel voor alle andere bolides in de klasse GTB, waaronder de fameuze Porsche 996 GT3-RS van Penders en Lamot, die maar nipt naast de algemene titel grepen.
Kortom, GPR vergaste het publiek en de volgers in Zolder op een heuse demonstratie... "Ik ben trots, heel trots," vertelde Pino Sperlinga met geëmotioneerde stem na de finish. "We hebben heel het jaar keihard gewerkt om deze 997 te ontwikkelen. De vooruitgang is spectaculair en deze top 5 algemeen in de finale van de Belcar is daarvan het beste bewijs. De weersomstandigheden in het begin van de race speelden natuurlijk in onze kaart, maar ik denk dat onze "kleine" Porsche zelfs op een droge piste goed was voor een 6de of 7de plaats. We hebben er goed aan gedaan om naar hier te komen... De beslissing die we, samen met Spike Communication, namen om een extra race in de Belcar te rijden, was een geweldig idee. Dit is de verdiende kers op de taart..."
Nu heeft GPR de ganse winter om zijn 997's verder te ontwikkelen voor de BTCS 2006. "Bepaalde punten moeten nog verbeterd worden, maar daar gaan we samen aan werken," vertelde Marc Duez. "Ik heb me vandaag, samen met Martial, in elk geval geweldig geamuseerd aan het stuur van een heel efficiënte bolide..." De concurrenten van de Belcar zijn er nog niet goed van! Het beste bewijs dat de BTCS, georganiseerd door PRC, een kampioenschap van een heel hoog niveau is...
(GPR Press)
Een top 5 voor GPR als kers op de taart!
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 24 oktober 2005 om 00:11