Erik Qvick en Christophe Geoffroy kunnen terugblikken op een schitterend wedstrijdseizoen en bevestigden het kunnen van de Pilot Ultima tijdens de Belcar Masters met een 4de plaats in GTB en een 9de plaats algemeen tijdens de Belcar Masters te Zolder. Dit levert de Racingworld.be Partner in het Belgisch kampioenschap uithouding Mediagroup Van Dyck Belcar 2005 een mooie 2de plaats in GTB en een 6de plaats in de divisie GT op. Ondanks de regelmaat tijdens de voorbije wedstrijden bleken de laatste loodjes toch nog zwaar te wegen...
De kwalificaties
Tijdens de laatste manche in oktober durft het Belgische weer wel eens wisselvallig te zijn. Voor deze editie was het dan ook niet anders. De trainingen en de eerste kwalificatiesessie werden verreden op een natte omloop. Tijdens de tweede chronosessie bleef het regenen en werden de rondetijden niet meer scherper gesteld. Beter dan een plaats op 7de startrij en 3de beste tijd in GTB zat er voor dit weekend niet in. Temeer omdat deze laatste wedstrijd niet risicoloos was en volledig in het teken van het kampioenschap stond. Om de 2° plaats in GTB te verzilveren moest de boot van tandem Van Loo Johan en Jamers Kelly op de First Motorsport Porsche GT3 worden afgehouden. Heelhuids de finish halen was dan ook de boodschap.
De race
Christophe : "Het eerste half uur kreeg ik het vermogen niet aan de grond. Bij het accelereren brak de wagen uit. Het duurde een poos tot de piste begon op te drogen en ik grip kreeg. Toen ik de Wouters Porsche in de muur zag staan in de tweede ronde besefte ik maar al te goed dat ik geen onnodige risico's mocht nemen en een sortie onverbiddelijk zou zijn voor het kampioenschap. Ik moest dan ook enkele plaatsen prijsgeven."
In het tweede half uur ontketende Christophe zich en dreef het tempo gestadig op om van een 29° plaats (13° GTB) terug te komen naar een 15° positie (6° GTB) halfweg koers. Met nog één uur wedstrijd te gaan, nam Erik Qvick het stuur over. Na de wissel vertrok Erik van op een 33° plaats (11° GTB). Met nieuwe banden onder de wagen trok hij dan ook alle registers open en ging de strijd aan om alsnog een podiumplaats te bereiken. Hierbij dook hij zelfs onder de 1'40" om gestadig in te lopen tot een 9° plaats algemeen en 4° in GTB... tot de koppeling het begaf net voor het ingaan van de laatste 20 minuten. Aanvallen was er niet meer bij maar de positie kon worden behouden.
Erik : "Ik voelde me goed en wilde me niet tevreden stellen met een plaats buiten de top tien. Het schitterend seizoen 2005 wou ik dan ook in schoonheid afsluiten en ik stelde alles in het werk om nog een podiumplaats te behalen in GTB. De verkeerde bandenkeuze bij de start zal hier wel iets mee te maken hebben dat we het net niet gehaald hebben, maar de omstandigheden zijn voor iedereen gelijk en dus valt de keuze voor iedereen moeilijk. Het doet me wel ongelooflijk veel deugd om te zien dat er toch een Ultima op het podium in GTB staat. Het Belgium Racing Team van Patric Derdaele kon bevestigen wat de Ultima waard is en reed een schitterende wedstrijd door als 7de algemeen en 2de GTB te eindigen. Dit is hun van harte toegewenst nadat ze het bewijs leverden tijdens de 24 Uren van Zolder dat de Ultima voorin het peloton kan meedraaien en het de Porsches verdraait moeilijk kan maken. Het was een mooi en spannend Belcarseizoen 2005. Eentje van hoog niveau en van Belgische bodem. Het mag dan ook gezegd dat het een schitterende organisatie is geworden en wij kijken al uit naar volgend seizoen. Hoe en wat, daar kan ik nu nog niet op antwoorden maar je weet dat ik nooit om een uitdaging verlegen zit.
Het harde werk werd beloond. Ik kan dan ook niet anders dan tevreden zijn met onze tweede plaats. Na afloop van de wedstrijd werd ik opgewacht door het team en zag niets anders dan blije gezichten. Het doet me plezier dat de teamleden hun werk en inspanningen bekroond zien met een podiumplaats. Het zijn net die mensen die het allemaal mogelijk maken en er altijd weer klaar voor staan. Bedankt aan allen. Er zal zekerlijk nog een feestje worden gebouwd."
After talk
Net voor het wedstrijdweekend werd Christophe Geoffroy vader van een tweeling. Wij wensen de fiere ouders dan ook van harte te feliciteren namens het ganse team.
Christophe moest tijdens het wedstrijdweekend dan ook geregeld pendelen tussen de kraamkliniek en het circuit. Na afloop van de wedstrijd ruilde hij zijn zitje voor een teddybeer en een dik verdiend "pintje".
Wij danken hoofdsponsor PILOT voor het vertrouwen, de geboden kansen en mogelijkheden om het Belcarseizoen tot een goed einde te brengen. Met dank aan Dhr Frank Schelkens die het team bij iedere wedstrijd telkens een hart onder
de riem kwam steken. Op 4, 5 & 6 november 2005 gaat de 32steCondroz Rally door te HUY. Erik Qvick zal er samen met copiloot Benoit Lacante deelnemen met de Qvick BMW E36 in de RMS divisie.
(Qvick Motors Press / foto's: Racingworld.be)
Qvick Motors Ultima GTR: De laatste rechte lijn....in 2005
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 24 oktober 2005 om 20:20