Vers van de pers: Geen divisies meer, wel drie vaste klassen in 2006!

We hadden zoal wat geruchten opgevangen, maar deze namiddag werd uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het Mediagroep Van Dyck Belcar Kampioenschap met ingang van 2006 niet langer over een Divisie GT en een Divisie Toerisme zal beschikken. Ook de indeling der klassen zoals deze nu is, zal op een totaal andere manier gebeuren. Drie vaste klassen zullen het beeld van het kampioenschap in de toekomst gaan bepalen:

Klasse 1: voorbehouden aan de door de FIA gehomogeerde GT1-wagens. Zij dienen wel te voldoen aan de configuraties van de FIA, zoals ook het geval is in het FIA GT kampioenschap. In deze klasse kunnen we dus wagens zoals Chevrolet Corvette C5-R, Chrysler Viper GTS-R, Porsche Biturbo, Ferrari 550/575 enz. onderbrengen. Dat brengt met zich mee dat deze wagens bvb ook over kunststof remschijven mogen beschikken... Ook de Maserati MC12 en de Aston Martin DBR9 zouden natuurlijk in deze klasse thuis horen. Of we dergelijke wagens reeds in 2006 te zien krijgen in dit kampioenschap, is echter een ander (financieel) verhaal.

Klasse 2: voorbehouden voor de door de FIA gehomogeerde GT2-wagens. Hier gaat het dus o.a. over Ferrari 360/430 of de Porsches 996 R/RS/RSR. Tevens zullen wagens als een Ultima GTR of een Vertigo Streiff in deze klasse worden ondergebracht. Ook de BMW's met de krachtige V8 motoren zullen in deze klasse terecht komen, aangezien er geen onderscheid meer gemaakt zal worden tussen de GT's en de Toerismewagens. Eveneens kunnen Porsches Supercup, die ingrijpende (motor)evoluties ondergingen, naar deze klasse worden verwezen.

Klasse 3: de 'andere' wagens. Hierbij denken we vooral aan de Porsches 996 en 997 Supercup, de BMW's M3 en de diverse andere wagens die we voorheen verspreid vonden over de klassen GTB en TB.

Belangrijk om weten is dat er ook rekening zal gehouden worden met een ratio gewicht/pk. Op die basis zullen ook wagens die bvb niet door de FIA gehomologeerd zijn in het FIA GT kampioenschap ondergebracht worden in de corresponderende klasse. Zo zal bijvoorbeeld een Marcos LM600 terecht komen in Klasse 1, een Mosler MT900R zou in Klasse 2 onderdak vinden. Welke de ratio's zullen zijn en wanneer deze definitief vastgelegd zullen worden, is bij ons op heden nog niet bekend.


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 25 oktober 2005 om 18:41


Andere publicaties op Racingworld.be...