Terugblik Belcar Masters: RS Racing sluit baalseizoen positief af

In onze voorbeschouwing blokletterden we dat RS Racing het seizoen wou afsluiten met een podiumplaats. Het zag er lang zo naar uit tot Olivier Tanghe letterlijk en figuurlijk zijn meerdere moest erkennen in de PSI-Porsche biturbo met Fred Bouvy aan het roer. Maar gezien de omstandigheden zijn ze bij RS Racing best tevreden met een vierde plaats algemeen.

De Porsche biturbo van RS RacingTijdens de eerste kwalificaties worstelde Ruben Maes met de baanligging van zijn bolide. Hij kreeg de vele pk's niet aan de grond, maar zette toch een méér dan behoorlijke vijfde chrono op de tabellen, net na de Corvette die met hetzelfde probleem kampte. Er werd gezocht naar een betere set up, maar dat bleek achteraf overbodig omdat de weersomstandigheden tijdens de tweede trainingen nog slechter waren.

Op de startgrid besliste teammanager Filip Dischlovoi in overleg met zijn piloten om in tegenstelling tot de meeste teams toch op slicks te starten op een nog natte baan.
"Enerzijds wist ik dat de baan vrij vlug zou opdrogen en dat slicks de goede keuze was", geeft Dischlovoi tekst en uitleg. "Maar anderzijds was deze gok zéér gevaarlijk in de beginfase van de wedstrijd en moest ik voor 100% rekenen op de stuurmanskunst van Ruben die de start nam. En ik kreeg gelijk. Ruben bleef op de baan en na 15 minuten wedstrijd ontstond een droog spoor en kon Ruben terug oprukken in het klassement".

Ruben Maes: "Ik heb afgelopen zondag mijn beste stint gereden van het seizoen, maar tevens ook de moeilijkste uit mijn loopbaan. De eerste acht ronden waren een marteling om de wagen met slicks op de natte baan te houden. In vierde versnelling slipten de wielen nog door. Ik denk dat ik een tiental plaatsen verloor. Maar éénmaal de piste begon op te drogen kon ik ze allemaal terughalen en door het feit dat ik met mijn slicks zéér lang (70 minuten op een wedstrijd van 125 minuten) op de baan kon blijven, kon ik zelfs doorstoten naar de leiding. Toen Olivier het stuur overnam stonden we derde algemeen en het podium lonkte reeds. Maar tegen de sterkere PSI-Porsche van Bouvy/Menten had Olivier geen schijn van kans. Hij heeft gevochten als een leeuw voor de derde plaats maar het was een ongelijke strijd."

"We hebben het seizoen aangevangen met een vierde plaats en geëindigd met een vierde plaats. De rest van de wedstrijden werden ontsierd door pech en ongevallen. In tegenstelling tot 2004 is afgelopen seizoen er eentje om vlug te vergeten. Maar we hebben het seizoen toch kunnen afsluiten met een positieve noot en werken nu reeds naar 2006 toe om onze voorliggers van antwoord te dienen. Los van het sportieve gedeelte houden we toch mooie herinneringen over aan het afgelopen seizoen. We hebben een hele schare trouwe sponsors en supporters die ons steeds volgen. Ik denk niet dat er véél teams zijn die iedere wedstrijd minimum 150 man op de been brengen en tijdens de 24 Uren méér dan 400 personen. Ook zij betekenen véél voor het team en bij deze wil ik hen dan ook bedanken voor de steun", besluit Ruben Maes.

(RS Press)


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 26 oktober 2005 om 15:32


Andere publicaties op Racingworld.be...