Terugblik Belcar Masters: Chris Mattheus (Audi TT): "Vivat 2006!"

De Audi TT: geen topbolide, maar een degelijke subtopperNeen, het Belcar-seizoen 2005 is voor de Audi TT en zijn bemanning geen onverdeeld succes gebleken. Ook in de Belcar Masters, de traditionele afsluiter van het uithoudingskampioenschap waarin hij vriendin Ellen Lohr als co-rijdster terugvond, was het Chris Mattheus niet gegeven zijn geesteskind aan de finish te brengen. De EvoSoft-rijder was nochtans niet voor het eerst dit seizoen op weg zijn gelijk te halen door een top-10-plaats uit de ...brand te slepen toen hij door de mechaniek werd verraden. Me(n)taalmoeheid heet dat, jawel.

De seizoensafsluiter in Zolder was met een 18de plaats op de startgrid ietwat magertjes begonnen. Het gevolg van een voor de nog vochtige baan té stijve afstelling. In de tweede officiële oefensessie op natte baan werd wél de juiste setup gevonden maar een chronoverbetering zat er toen uiteraard niet in. Die positieve evolutie vertaalde zich ook naar de warm-up op zondagmiddag waarin Ellen Lohr de zesdesnelste tijd op de klokken zette.

Was het Monegaskische duo hierdoor al te zeer gebrand op een goed resultaat? Feit is dat de Audi TT na de warm-up(!) amper was volgetankt of de voor de box geparkeerde wagen vloog spectaculair in de fik! En niet zomaar een brandje: via de benzine-overloop zocht het "vloeibare goud" zijn weg langs de afhellende bodemplaat en vond de nog gloeiendhete turbo, met een verspreide vuurhaard als gevolg. Een zestal lege brandblusapparaten later leek het TT-liedje voorgoed uit maar dat was buiten de gelijknamige crew gerekend die zich net als tijdens het 24u-weekend van zijn beste zijde liet zijn.

"Net terug van m'n eerste Mini-manche, was ik dan ook aangenaam verrast Ellen in een raceklare auto op de grid terug te vinden" aldus Mattheus. Lohr ging op de nog goed vochtige baan op regenbanden van start wat achteraf de juiste keuze bleek te zijn.
"Pas achttiende op de grid, vocht ik me heel vlug tot in negende stelling terug maar de aansluiting met de kopgroep was ik uiteraard kwijt" blikt de enige vrouwelijke DTM-winnaar op haar stint terug. "Omdat de baan snel droogde en ik reglementair minstens 35 minuten moest doorgaan, heb ik de banden zoveel mogelijk gespaard. Te oordelen naar de staat van de rubbers achteraf had ik ongetwijfeld harder kunnen doordrukken."

De Duitse vedette handigde de TT na een korte stint in negende stelling over aan Mattheus; een positie die de met slicks geschoeide Flandria Rent-rijder spijts een geregeld af- en aanslaande stuurbekrachting in een mum van tijd wist te recupereren.
"Ik was net voorbij één van de Thiers-broers naar de achtste plaats opgerukt toen de eerste tekenen van naderend onheil zich manifesteerden in de vorm van een sputterende ontsteking en powerverlies. Omdat de display geblokkeerd was en ik dus "blind" reed ben ik met het fiat van teambaas Luc Goris maar doorgegaan. Nog in de zelfde ronde gaf de motor met de nodige rookontwikkeling definitief de geest. Uit de datagegevens bleek achteraf dat ik 22 seconden zonder oliedruk had gereden! Nu, deze molen heeft een prima job gedaan: één uur ter gelegenheid van de 24U uitgezonderd, heeft die er immers het volledige seizoen opzitten!" besluit Mattheus.

Of de Audi TT ook volgend seizoen nog van de partij zal zijn laat Mattheus voorlopig in het midden. Dat Ellen Lohr er bij één of andere gelegenheid opnieuw bij is, lijkt nu al zeker. "Waarom ook niet?" lacht Lohr "Chris en ik zijn niet alleen goede vrienden en buren maar ik heb ervaren dat we een homogene équipe vormen. Tenminste, indien de gelegenheid zich voordoet want mijn professionele aktiviteiten in rally-raid genieten uuiteraard absolute prioriteit. De Audi TT is in de regen een aangename én efficiënte wagen gebleken; op droge baan ligt het wat moeilijker. Een top-5 is uitgesloten maar dat deze wagen het potentieel heeft om elke race in de top-10 te eindigen, staat mijns inziens buiten kijf!" Quod erat demonstrandum!

(TTR Press)


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 26 oktober 2005 om 15:35


Andere publicaties op Racingworld.be...