Terugblik Belcar Masters: Nog heel wat werk aan de winkel bij Russell Racing

Het nieuwe 'materiaal' van Russell racing vraagt nog enig afstelwerk...De maidentrip van de nagelnieuwe Porsche GT3 RS van de broers Thiers is niet verlopen zoals verwacht. De opbouw van de wagen verliep perfect en op technisch vlak leverde Stijn Oosterlinck een juweeltje af. Maar véél tijd om de bolide perfect af te stellen restte er niet en dat moesten Hans en Frank Thiers snel ondervinden. Vooral op een droge piste moet de afstelling voorlopig nog met de natte vinger gebeuren door te weinig testkilometers.

Tijdens de kwalificaties in de regen waren er geen noemenswaardige problemen en moesten de broers maar een dikke seconde toegeven op merkgenoten Penders/Lamot die de snelste chrono draaiden in GTB. Maar tijdens de wedstrijd gingen ze door een samenloop van omstandigheden compleet de mist in. Hans reed naar de startgrid op slicks en ondervond onderweg dat dit een zéér gevaarlijke situatie was. Toen men op de startgrid nog regenbanden wou monteren werd dit echter verboden omdat net het bordje van 5 minuten werd getoond. Met de crash van de recent verreden 24 Uren van Zolder in het achterhoofd en het besef dat hij aan de start stond met nieuw en duur materiaal ging Hans héél voorzichtig en met dichtgeknepen billen van start.

Toen hij een ronde verder de zwaar gehavende Porsche van Koen Wauters zag staan werd het voetje gelicht. Na een 20-tal minuten wedstrijd begon de piste op te drogen en konden de wagens die op slicks gokten aan een inhaalbeweging beginnen. Ook Hans verhoogde het tempo maar kon nooit in de buurt komen van de concurrentie. Te wijten aan het feit dat de wagen nog niet werd getest in droge omstandigheden. Ook toen Frank het stuur overnam kon hij met véél moeite en niet zonder risico een 1'41" op de tabellen zetten. Met de vorige Porsche en zonder de RSR-ophanging waarover ze nu beschikken draaiden de Thiersen probleemloos 1'37". Een wereld van verschil.

"Hadden we kunnen starten op regenbanden, dan kregen we een gans andere wedstrijd", verduidelijkt Frank Thiers. "Uiteraard zouden we dan ook op droog problemen hebben gekend, maar we zouden een stuk verder geëindigd zijn in het klassement. Nu kozen we eieren voor ons geld eindigden pas 10de en 5de GTB. We zijn er ons van bewust dat er nog véél werk aan de winkel is voor we een ideale set up zullen vinden. Desnoods met hulp van een professionele piloot. Het wordt een drukke winter, want we willen terug uiterst competitief en met titelambities aan de start komen voor het seizoen 2006".

(RR press)


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 26 oktober 2005 om 15:41


Andere publicaties op Racingworld.be...