Tijdens de voorlaatste Belcar-meeting in Francorchamps stonden Kenis/Smets nog op het hoogste ereschavot met de dikke BMW V8. Tijdens de afsluitende race van het seizoen moesten Smets/De Keersmaecker werkloos toekijken nadat de krachtbron het tijdens de vrije training liet afweten. Reden: Geen compressie op één van de cilinders. In allerijl liet de BMW-dealer uit Turnhout een nieuwe V8-krachtbron monteren. Eenmaal de klus geklaard kwam het team tot de vaststelling dat de nieuwe carter van Alpina zo lek bleek als een zeef. Guino Kenis was woest om zoveel geklungel en moest noodgedwongen de BMW V8 aan in de box laten.
"Een echte schande voor een firma met dergelijke reputatie", was de enige boodschap die een ontgoochelde Kenis had aan het adres van Alpina. "Normaal gezien konden we bij het vervangen van de motor ook de 'oude' carter demonteren en deze op de nieuwe motor monteren. Maar ik had die motor ook voorzien van een nieuwe carter om zodoende bij een eventuele overbouw tijd te sparen. Dergelijk onderdeel kost een smak geld en ik ben niet gelukkig met deze situatie".
Met de BMW Z3 vertrok Guino richting startgrid op oude opgesneden slicks. Een niet ongevaarlijke keuze, maar Kenis heeft ervaring en talent genoeg om in moeilijke omstandigheden de wagen op de baan te houden. "Ik wist dat de piste zou opdrogen en de teams die opteerden voor regenrubbers vlug zouden komen pitten. Het was niet risicoloos en de eerste ronden was het schuiven geblazen en zoeken naar grip. Na een vijftal ronden ontstond langzaam een droog spoor en kon ik eindelijk vol op het gas. Op een bepaald moment toefde ik met de oude Z3 op een 8ste plaats algemeen en derde in de Klasse GTB. Toen ik na een klein uur wedstrijd de wagen doorgaf aan Wim Lumbeeck monteerden we een nieuw stel slicks. Wim kwam terug de baan op in 21ste positie en kon nog terugvechten naar een uiteindelijke 15de plaats algemeen maar volgens mij zat er méér in. Deze seizoensafsluiter is dan ook een wedstrijd om zo vlug mogelijk te vergeten", besluit een ontgoochelde Guino Kenis.
Guino Kenis kon dan toch nog rekenen op ruime aandacht toen hij na de trainingen enkele demonstratierondjes mocht afleggen met zijn nieuwste creatie, de BMW 130i in TB-configuratie met reeds een geëvolueerde motor en ophanging. De concurrentie trok grote ogen en was verbaasd over de rondetijden en de stabiele baanligging in slechte weersomstandigheden van Kenis' nieuwste speeltje. Normaliter is de eerste wedstrijd voorzien op 11 december in het Duitse Motorsport Arena Oschersleben voor het Nederlands Winter Endurance Kam-pioenschap. En hopelijk volgend seizoen in de Mediagroup Van Dyck Belcar 2006, want de sound van de BMW 130i is magisch.
(G&A Press)
Terugblik Belcar Masters: Seizoensafsluiter in mineur voor G&A Racing
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 26 oktober 2005 om 15:43