Het seizoen 2005 ligt achter ons en ondanks het feit dat iedereen reeds richting 2006 denkt willen we toch nog eens kort het voorbije seizoen overlopen en de meest merkwaardige feiten even in het daglicht stellen. Zoals het hoort bij een kampioenschap zijn records er om gesneuveld te worden. Tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder 2005 bracht de SRT-Corvette het ronderecord van 778 op 799. En dat terwijl de Amerikaanse 'vette' 20 ronden in de box stond voor herstelling. Met acht poles op rij beschikt Marc Goossens eveneens over een benijdenswaardig record dat niet gauw zal vallen. Maxime Dumarey is met zijn 16 lentes niet alleen de jongste deelnemer ooit. Tijdens de Spa Euro Race schreven Maxime en Guillaume Dumarey ook geschiedenis door als jongste pilotenduo ooit (samen 34 jaar) deel te nemen aan een Belcarrace. Maxime is ook de jongste piloot die tijdens een Belcarmanche op het podium stond. Het is ook de eerste maal dat vader en twee zonen aan een Belcarrace deelnamen. Guido, Guillaume en Maxime Dumarey klaarden deze klus en eindigden ook op het podium in de gastklasse. In 2003 werd zulks 'family affair' reeds voorgedaan door vader Dirk, moeder Lieve en zoon Matthieu Geerinckx.
In totaal namen 242 verschillende piloten en 8 nationaliteiten de start tijdens één of meerdere wedstrijden van de MGVD Belcar 2005 terwijl 56 verschillende wagens werden geklasseerd. Vijfmaal doken Goossens/Hart als eerst onder de geblokte vlag terwijl Vosse/Kuismanen tweemaal (2 x 60' tijdens 1000 km van Spa) en Menten/Bouvy éénmaal (Brands Hatch) de volle puntenoogst opstreken. Vijfmaal toonde de Corvette zich met Goossens de snelste tijdens de trainingen en moest tweemaal de duimen leggen voor de Kuismanen-Viper (Spa Racing Festival) en de PSI-Porsche van Palttala/Van Sande (Belcar Masters). Het is trouwens een eeuwigheid geleden dat we met Palttala/Van Sande en Menten/Bouvy twee Porsches en bovendien nog van hetzelfde team op de eerste startrij terugvonden. In GTB stonden het duo Penders/Lamot viermaal op de pole en moesten driemaal hun meerdere erkennen in Palttala, Thiers en Leinders (Markant). Maar ze lukten wel bijna acht overwinningen op rij. Alleen tijdens de eerste wedstrijd van de 1000 km van Spa moesten ze de broers Thiers voorlaten.
In Divisie Toerisme zagen we met Van de Velde/Ickx, Van Delm/Neyens, Muytjens/Josten, Severich/Steinberg (2x), Beliën/Cuyvers, Kenis/Smets en Cox/Barrow zeven winnaars op acht starts. In TA wonnen Beliën/Jakobs/Cuyvers viermaal tegenover Severich/Steinberg tweemaal en één overwinning voor Kenis/Smets en Van Delm/ Neyens. In TB gingen de meeste overwinningen naar Haschke/Josten/Muytjens (4) voor Moore/Cox/Barrow (2) en elk één voor Van de Velde/Ickx en Broodcooren/De Coster. Severich/Steinberg eisten in Divisie Toerisme en TA het leeuwenaandeel op betreffende het aantal poles poles (6), terwijl in TB Moore/Cox/Barrow en Van de Velde/Ickx/Uljee elk drie poles voor hun rekening namen. Opmerkelijk feit in 2005 was ook de enorme interesse van de teams richting GTB, terwijl de Divisie Toerisme en in het bijzonder de Klasse TA met bloedarmoede kampte.
Afgelopen jaar kregen we een titelontknoping die we méér dan waarschijnlijk niet gauw meer zullen meemaken. Nooit eerder slaagde een GTB-wagen erin om in de laatste rechte lijn vanuit koppositie de eindspurt op gang te trekken en nog nooit was het puntenverschil zo klein (anderhalf punt) bij het vallen van de laatste geblokte vlag van het seizoen. Maar het is geen alleenstaand feit dat de titel in Divisie GT wordt beslecht in de allerlaatste wedstrijd. We schrijven 2000, toen Kumpen/Cohen de Belcar Masters aanvingen met een voorsprong van liefst 32 punten op het duo Vanierschot/Longin. Door een ongeval op de Sacramentshelling moest Longin met de AD Sport-Porsche in de ankers. Kumpen knalde met de Viper in de Porsche en moest opgeven met een geperforeerde olieradiator terwijl Longin/Vanierschot in zéér slechte weersomstandigheden 2de werden achter de vierwielaangedreven Audi van Verbergt/Hemroulle. Voldoende om kampioen te worden in Divisie GT. Datzelfde jaar won GLPK zes van de acht wedstrijden, inclusief de 24 Uren van Zolder en werden vierde in Dijon. AD Sport pakte maar tweemaal de volle pot in Divisie GT, maar reed een oerregelmatig seizoen zonder opgaves. Een beetje hetzelfde scenario als afgelopen seizoen, maar met dat verschil dat Penders/Lamot onderweg waren in een GTB.
In 2001 stonden Bruynoghe/Cuyvers met hun GTB-BMW Z3 voor de laatste wedstrijd op amper 3 punten van het leidend duo Schreurs/Thiers in een GTA-Porsche. De GTB-BMW Z3 was net als de Porsche van Penders/Lamot afgelopen seizoen aan de leiding gekomen in Divisie GT na de 24 Uren van Zolder. De titel in Divisie GT ging toen in extremis naar Schreurs/Thiers terwijl de Fin Kuismanen in de toenmalige Audi 80 Competition de echte Belcarkampioen werd en op overtuigende wijze de Drivers Challenge won. Herinner ook nog het ongenoegen van David Hart in 2002 toen hij in zijn Viper samen met Mike Hezemans vijf van de zeven wedstrijden won en tijdens de Spa Euro Race tweede werd. Hij verzaakte echter aan de 24 Uren van Zolder en de daaraan gekoppelde dubbele punten waardoor de titel richting GLPK ging. Beckers haalde datzelfde jaar nipt de titel in Divisie Toerisme in een TB-wagen voor de TA-BMW van Peter Theuws.
2003 werd gekenmerkt door de suprematie van de GLPK-Viper die het seizoen afsloot met het maximum van het puntenaantal. Alleen tijdens de World Series by Nissan moest de GLPK-Viper zijn meerdere erkennen in het exemplaar van Belmondo-Duez, die echter als gastrijders geen punten scoorden. Dupont nam zodoende op indrukwekkende wijze afscheid van zijn autosportloopbaan met de titel in de Drivers Challenge. Hieruit kunnen we alleen maar besluiten dat het liberaal Belcarreglement niet alleen afgelopen seizoen, maar ook de jaren ervoor steeds de regelmaat van de teams beloonde.
Betreft de Mediagroup Van Dyck Belcar 2005 zetten we de personen of duo's en hun respectievelijk behaalde punten nog even op een rij die op 9 december in Gent hun bekers mogen afhalen tijdens het Belcar Party. In Divisie GT: Goossens/Hart (259), Penders/Lamot (257,5), Kuismanen/Vosse (231). De Klasse GTA: Goossens/Hart (133), Kuismanen/Vosse (122), Menten/Bouvy (100,5). De Klasse GTB: Penders/Lamot (156,5), Qvick/Geoffroy (95,5), Van Rompuy/Van Loo (81,5). De Divisie Toerisme: Beliën/Jakobs: (238), Haschke/Josten/Muytjens (216), Broodcooren/De Coster (177,5). De Klasse TA: Beliën/Jakobs 127,5, Beckers/Cassiers (93,5), Carlier (50). De Klasse TB: Josten/ Haschke/Muytjens (116), Broodcooren/De Coster (102), Dehoen/Essers (91). De Divisie Silhouet: Van Bellingen/Werckx (120), Lippens/Moonens/Leyssens (76,5). De Welcome Challenge: Josten (234), Essers (167,5), Van Loo (129). De Philip Verellen Junior Challenge: Van Loo (64), Muytjens (54) Josten (45,5). De Ladies Challenge: Alexandra Van de Velde (49), Kelly Jamers (48), Vanina Ickx (41). And last but not least; De Drivers Challenge: Marc Goossens (414), David Hart (385), Rudi Penders (367,5).
2006 wordt voor de Mediagroup Van Dyck Belcar het 10de seizoen onder nationaal statuut en het begin van een derde legislatuur van drie jaar.
Nieuws vanwege de organisatoren... (22)
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 03 november 2005 om 07:29