Chevrolet Europa heeft haar WTCC campagne van 2006 vandaag gelanceerd in Wenen, Oostenrijk. Tijdens de Vienna Motor Show presenteerde Wayne Brannon de Chevrolet Lacetti WTC aan de media aan het publiek: "Ik ben trots dat ik aan het hoofd sta van een merk als Chevrolet, dat een opwindend motorsportprogramma heeft in het WTCC. In mijn vorige opdrachten voor General Motors in Latijns Amerika, Afrika en het Midden Oosten heb ik de kans gehad om ervaring op te doen met de manier waarop competitie helpt om een merk in een markt te positioneren. Chevrolet heeft met het WTCC een unieke mogelijkheid om de concurrenten op de markt de bekampen op de piste. De resultaten van de laatste race van 2005 tonen duidelijk dat het potentieel aanwezig is. Nu moeten we dat potentieel benutten."
Na een leerjaar in 2005 heeft RML de winterperiode gebruikt om een nieuwe wagen te bouwen. De basis van de wagen ligt in alle gegevens, data, en feedback dat het team heeft het afgelopen seizoen heeft verzameld: "Vanzelfsprekend is de nieuwe wagen voortgevloeid uit het model van 2005", vertelt Ray Mallock, teambaas van RML. "2005 was een hectisch jaar, met een druk raceschema en een nóg drukker ontwikkelingsschema in de ateliers. Het hele jaar door zijn we erin geslaagd om de competitiviteit van de wagen te verhogen. Dat hebben we de laatste races bewezen. Alles wat we in 2005 hebben geleerd hebben we ingebracht in de nieuwe wagen. We zijn ervan overtuigd dat we kunnen verderbouwen op de resultaten die we geboekt hebben in Valencia en Macau."
"Het meest opvallende is de positie van de rijder. De rijder zit vanaf nu aan de linkerkant van de wagen. Dat geeft ons meer flexibiliteit met het verdelen van het gewicht. Hierdoor kunnen we de wagen makkelijk afstellen voor de circuits die tegen de klok ingereden worden. Op aërodynamisch vlak hebben we ons geconcentreerd om de drag te reduceren. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van Computational Fluid Design, alsook windtunneltests met wagens van schaal 1/1. De ophanging werd aangepast en het wordt nu ook makkelijker om aan de wagens te werken. Nu is het mogelijk om de wagens sneller te repareren in de korte tijd tussen de races."
"Aangaande de motoren zal er een grote verandering volgen in 2006. De motoren zullen in eigen huis worden ontwikkeld en gebouwd in onze nieuwe afdeling 'RML Engines'. Voormalig Cosworth ingenieur Arnaud Martin staat hier aan het hoofd. We verwachten dus opmerkelijke verbeteringen op dit gebied. We hebben ons team van ingenieurs ook versterkt met Ron Hartvelt en Mark Cromack. Zij staan in voor de wagens van respectievelijk Alain Menu en Nicola Larini. Dit jaar hebben we ook permanent een testwagen ter beschikking. Hierdoor zullen we aan een sneller tempo kunnen testen en ontwikkelen."
De drie piloten die de Chevrolet Lacetti WTC de sporen zullen geven zijn Alain Menu, Nicola Larini en Rob Huff. De Lacetti's zullen de nummers 6, 7 en 8 dragen. Het staat vast dat Menu van start gaat met het nummer 8; het lievelingsnummer van Louis Chevrolet.
Foto: Marnik Mouchaers
Chevrolet brengt verbeteringen aan op alle vlakken
Dit artikel werd gepubliceerd door
in WTCC op donderdag 12 januari 2006 om 16:13