LMGT1: ORECA wint in Jarama - titel voor Larbre - PSI teleurstellend vierde

Larbre Competition heeft de titel beet in de LMGT1 klasse van de Le Mans Series. Bijgevolg heeft het team een ticket voor de 24 Uur van Le Mans op zak. De tweede plaats in Jarama was voldoende voor het team van Jack Leconte. Eén uur voor het einde van de seizoensafsluiter lagen de kaarten echter anders. De Corvette C5-R van Luc Alphand Adventures was nog volop in de titelstrijd, maar een contact met een LMGT2 Ferrari verbrodde het feestje voor Luc Alphand en co. De Corvette raakte vooraan beschadigd, waardoor de wagen moeilijk te besturen was. Vijftig minuten voor het einde van de race diende het Franse team de handdoek te werpen na een crash... een direct gevolg van een ophangingsprobleem.

PSI Experience - Corvette C6-RORECA had geen kans meer op de titel in LMGT1, maar het team bewees opnieuw haar sterkte. Enkel in het eerste half uur kon Jos Menten met de PSI Experience Corvette C6-R weerstand bieden tegen Stephane Ortelli en Soheil Ayari. De Saleen S7-R werkte een foutloos parcours af in Spanje. Ortelli-Ayari wonnen met één ronde voorsprong op het Larbre trio Vosse, Lamy, Gardel. Team Modena pakte in de eindfase van de race de derde plaats af van PSI Experience. Pertti Kuismanen was niet opgewassen tegen de druk van de Aston Martin DBR-9. Menten-Kuismanen-Palttala zagen op die manier een podiumplaats in rook opgaan: "Natuurlijk is dat een spijtige zaak dat Pertti in het laatste uur de derde plaats verloor", vertelde een teleurgestelde Jos Menten na de wedstrijd. "Ik denk dat ik een goede wedstrijd heb gereden. Mijn tijden moesten niet onderdoen voor die van de koplopers en in het begin kon ik Ortelli achter me houden. De wagen was uitstekend, de banden presenteerden geweldig... maar het mocht niet zijn."

Het tweede Le Mans ticket in LMGT1 gaat naar het Convers MenX team. De 'oude' Ferrari 550 Maranello was een toonbeeld van betrouwbaarheid, en dat leidt het team naar een deelname aan de 24 Uur van Le Mans 2007.

Foto: JMR press - Dirk de Jager


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in LMS op dinsdag 26 september 2006 om 13:42


Andere publicaties op Racingworld.be...