Vorige week hebben Circuit Zolder, promotor van de Belcar Series, en PRC, promotor van de BTCS, in overleg met RACB besloten om de krachten te bundelen en in 2007 samen te werken gedurende 4 meetings. En dit tweemaal op Circuit Zolder en tweemaal op Spa-Francorchamps. De eerste effectieve onderhandelingen tussen Circuit Zolder en BTCS met RACB als bemiddelaar dateren al van maart 2005 maar de samenwerking is nu dus een feit.
Verder wordt de Mediagroep Van Dyck Belcar Original een GT-kampioenschap terwijl de Belgian Touring Car Series, zoals de naam sinds het ontstaan doet vermoeden, nog enkel voorbestemd is voor Toerismewagens en Silhouets. Tijdens de 24 Hours of Zolder zullen wel Toerismewagens en Silhouets worden toegelaten. Terwijl PRC tijdens de 12 Uren BTCS ook GT's van het type Cup mag toelaten. De wagens en piloten die van deze uitzondering gebruik maken sprokkelen uiteraard gaan punten in desbetreffend kampioenschap.
Dat pas in 2007 de opsplitsing gebeurt tussen Toerisme en GT kan worden gezocht in het feit dat 2006 het laatste seizoen was waarin de gangbare reglementen van de BTCS van toepassing waren. Naast deze vier weekends zijn de Belcar Series en de BTCS vrij om verder hun kalender in te kleuren. Een goede zaak voor de meeste partijen. Vooral omdat België te klein is om twee volwaardige kampioenschappen volledig gescheiden te organiseren. Volgens de RACB komt ze hierdoor tegemoet aan de vraag van teams, rijders, publiek, vrijwilligers en media om het aantal raceweekends op de kalender te beperken.
Het verschuiven van de BTCS-GT's richting Belcar Original en de Belcar Original-Toerismewagens richting BTCS zal geen spectaculaire gevolgen hebben. Het is een soort win-win situatie. Op enkele uitzonderingen na kunnen de Toerismewagens in de Mediagroep Van Dyck Belcar Original niet meer optornen tegen het GT-geweld. En dit terwijl de meeste GT-wagens in de BTCS, op GPR en BPO na bijna allemaal Belcar-bekenden zijn. De Toerismewagens die momenteel nog in de Mediagroep Van Dyck Belcar Original rondtoeren, kunnen volgend seizoen uiteraard ook aan de bak komen in de Belcar Endurance Cup, dat alsmaar competitiever wordt. Alleen KS Motorsport reed met twee BMW Silhouets alle wedstrijden van de beide kampioenschappen; maar ook zij zijn niet rouwig over deze beslissing. Vooral dan omdat ze de 24 Hours of Zolder als 'open' wedstrijd nog kunnen rijden. Een wedstrijd waarin de Silhouets van KS Motorsport telkens uitblinken. Uiteraard zijn er nog organisatorische scherpe kantjes die moeten worden afgerond. Maar in ieder geval is er momenteel al een grote en positieve stap gezet in de goede richting. Met de verschillende disciplines die de Belcar Series en PRC tellen, kan er nu worden gevist in een grotere vijver. De mogelijkheid bestaat dan ook dat bepaalde wedstrijden voor de Belcar Endurance Cup, Belcar Sprint Cup en Belcar Historic Sprint kunnen doorgaan tijdens andere weekends die door PRC worden ingericht en uiteraard ook omgekeerd voor wat betreft VW Fun Cup en Roadster Cup.
Ondanks de pech dat CEO Racing afgelopen seizoen reeds kreeg te verwerken, worden kosten noch moeite gespaard om het seizoen in schoonheid af te sluiten. Samen met Ruben Maes zal Bert Van Rossem een nagelnieuwe Porsche 996 RSR inzetten voor de laatste twee wedstrijden van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original. Fred Bouvy zal Pim Van Riet vergezellen op de CEO Porsche GT3 Supercup. Meteen twee favorieten erbij in de Klassen 2 & 3.
Na de pech van GLPK tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder kende GLPK-Carsport ook met de Corvette C6R geen geluk in het FIA GT Kampioenschap. In Dijon kreeg het trio Kumpen-Longin-Hezemans af te rekenen met een defecte alternator, terwijl het trio zich in Mugello moest tevreden stellen met de 7de stek na problemen met de gasklep. GLPK-Carsport staat momenteel op de 6de plaats en heeft nog 3 wedstrijden de kans om hun 4de plaats en de twee overwinningen anno 2005 te evenaren.
Ondanks het feit dat Jos Menten richting Jarama afzakte om samen met Palttala en Kuismanen de Corvette C6R van PSI Experience naar het podium te loodsen en het seizoen goed af te sluiten, moest de Nederlandse Belcarpiloot zich tevreden stellen met de vierde plaats. Tijdens de kwalificaties moest Menten amper 3/10 sec. toegeven op de Saleen van Ortelli, die de pole draaide in LMGT1.
Tijdens de wedstrijd konden Menten en Palttala zich steeds handhaven binnen de top 3 in LMGT1. In het slotuur verloor Kuismanen echter nog een plaatsje aan de Aston Martin DBR-9 van Team Modena.
Tijdens het vijfde BTCS-weekend, verreden in het kader van de Q8 Truck GP op Circuit Zolder tekenden weer een aantal Belcarrijders paraat. Voor KS Motorsport werd dit een weekend om vlug te vergeten. Het begon al toen 'Fast' Steve Van Bellingen tijdens de kwalificaties onder de normtijd van 1'36" dook en prompt werd bedacht met 50 kg ballast voor de rest van het weekend. Van Bellingen, in de BTCS gekoppeld aan Armand Fumal, moest zich tevreden stellen met een 7de en 8ste plaats na een probleemrijk weekend. En dit amper twee weken na zijn schitterende prestatie tijdens de Euphony 24 Hours of Zolder.
Fred Bouvy won samen met Vincent Vosse in de Renault Mégane Silhouet de tweede wedstrijd van het weekend en blijft in de running voor de titel. Van de Plas scoorde met Vanbeneden tweemaal vol in Klasse T2 en wordt de nieuwe leider. Ook Ruben Maes mocht samen met Danny De Laet en Van Rossem na de tweede race richting podium nadat ze de CEO-Porsche Supercup als 2de over de meet loodsten in de Klasse GT.
Overigens is Vincent Vosse mooi kampioen geworden in de LMGT1 klasse van de Le Mans Series. Samen met Pedro Lamy en Gabriele Gardel werd hij in Jarama tweede en bezorgde hij zo een zevende opeenvolgende titel aan zijn team Larbre Compétition. En dat verdient een proficiat.
CZ press
Nieuws vanwege de organisatoren... (20)
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op vrijdag 29 september 2006 om 13:53