Peugeut wint eerste wedstrijd - Belgen winnen in LMP2 - Vosse derde in LMGT1

Team Peugeot Total heeft haar eerste overwinning geboekt. De diesel-aangedreven proto van Marc Gené en Nicolas Minassian won de openingsmanche van de Le Mans Series met een ronde voorsprong op de Pescarolo Judd van Collard-Bouillon. De snelste wedstrijdronde in Italië werd neergezet door het Peugeot-duo Lamy-Sarrazin, maar zij kregen met problemen te kampen en moesten na een sterke opmars vrede nemen met de derde plaats, op twee ronden van de racewinnaars.

Gisteren toonde Eric van de Poele zich tevreden met zijn zesde chrono in de LMP2 klasse: "De motor was goed, de versnellingsbak was goed en de remmen waren goed. Toch zijn we nog ver verwijderd van de eerste plaats. We hebben wel een goede wagen voor de race, ik geloof in mijn team en ik denk dat we plaatsen kunnen winnen met een goede strategie", vertelde Kuifje na de kwalificaties. Samen met Didier Theys en Fredy Lienhard reed Van de Poele een knappe race, die ze winnend konden afsluiten, voor het Britse RML team en het Amerikaanse Binnie Motorsports.

Luc Alphand Aventures moest het tijdens de race stellen zonder hun hoofdmechanieker. Toch behaalden beide Franse Corvettes een podiumplaats in Monza. Alphand-Policand-Goueslard wonnen de race in LMGT1 en finishten negende algemeen met de Corvette C6.R. De Aston Martin DBR-9 van Larbre, met aan het stuur Bouchut-Gardel-Gollin, eindigde tweede. Vincent Vosse kaapte bij zijn debuutrace met C5-R van LAA de derde plaats weg, samen met teamgenoten Dumez en Blanchemain. ORECA kende een slechte start van het LMS-seizoen. De favorieten in LMGT1 moesten al vroeg de wedstrijd staken.

Terwijl de Porsches zich gisteren in de kwalificatie sterker toonden dan de Ferrari's, dan waren de rollen vandaag duidelijk omgekeerd. In de top vijf was er zelfs geen enkele bolide uit Weissach te bespeuren. De Ferraristi van GPC Sport waren een maatje te groot voor de merkgenoten van Scuderia Villorba en Virgo Motorsports. Team LNT tikte met de Panoz als vierde aan, voor de tweede GPC Ferrari. IMSA Performance kwam met de Porsche 997 GT3 RSR niet verder dan de zesde plaats. Ice Pol Racing / Team Gordon viel al vroeg uit.

Team Gordon moet de race in Valencia missen..."Met wat meer kilometers in de benen hadden we probleemloos 1'52" kunnen rijden," vertelde Yves Lambert (Team Gordon). "Maar, we wilden nog niet teveel risico's nemen, zeker gelet op de numerus clausus die ingevoerd werd voor de tweede race van het seizoen in Valencia. Daar mogen enkel de 12 eerst geklasseerden in de categorie GT2 deelnemen. Het belangrijkste was het verzorgen van de afstellingen van de wagen om zo competitief mogelijk aan de start te komen. In de kwalificaties hebben we wel het verschil kunnen aanvoelen met de Porsche waarmee we de vorige twee seizoenen reden. In Monza reden we nog nooit sneller dan een minuut 55. Nu gaat het veel harder. Dat moet ook wel, want de categorie GT2 is dit jaar enorm sterk bezet, met maar liefst 8 bolides binnen dezelfde seconde!"

"Fred had door zijn laattijdige aankomst niet veel kunnen rijden," vervolgt Yves. "Omdat hij zich onmiddellijk goed voelde in de wagen, lieten we hem de start nemen. Zo konden we in zekere zin zijn aantrede in het team vieren. We hebben zaterdagavond een lang gesprek gehad met Fred, waarin we hem duidelijk maakten dat finishen zonder problemen het hoofddoel was, om zo in de top 12 in GT2 te eindigen. Dat leek immers perfect haalbaar. Wat is er gebeurd? De start verliep vlekkeloos. Na een goed half uur wedstrijd rukte de Safety-Car uit. De meeste deelnemers kwamen binnen om te tanken, maar wij niet. Zo zat Fred op de 2de plaats in GT2. Wilde hij het te goed doen en de concurrenten in de categorie achter zich houden? In elk geval ging hij van de baan in de grindbak in de Parabolica..."

De Ferrari werd bevrijd door de veiligheidsdiensten maar vervolgens aan de kant van de omloop gezet... om veiligheidsredenen! Op die plaats halen de wagens immers extreem hoge snelheden en een wagen de omloop laten kruisen was te gevaarlijk. De race van de Ferrari F430 GT2 van het Gordon Team was dus na amper 25 ronden al afgelopen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in LMS op zondag 15 april 2007 om 19:25


Andere publicaties op Racingworld.be...